داستان تلخ دختری که به خاطر ناموسش کشته شد

روز شنبه 19 دی ماه سال جاری دختری 16 ساله به دلیل ارتباط با جنس مخالف در فضای مجازی توسط پدر و عموی خود در شهرستان خمین استان مرکزی کشته شد. به خاطر چیزی است که به آن «عزت یا خانواده» می گویند. سرهنگ هادی افراسیابی در توضیح این خبر گفت: در تحقیقات کارآگاهان از مادر مقتول اطلاع پیدا شد که مدتی پیش در فضای مجازی از رابطه دخترش با مردی غریبه مطلع شد و زمانی که متوجه شد دخترش. او قصد داشت از خانه فرار کند، او با پدر و عمویش در میان گذاشت. پس از اطلاع از این موضوع بلافاصله به خانه رفتند و پس از درگیری با دختر، شروع به ضرب و شتم او کردند به حدی که دخترشان بیهوش شد و پس از تماس با 911 به بیمارستان منتقل شد اما دختر در بیمارستان فوت کرد. ، از دست داد. پس از انتقال جسد متوفی به سردخانه، متهمان به دستور مقام قضائی دستگیر و با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

اظهارات برخی از اهالی خمین

اولی به سوالات من پاسخ داد: «خبر را شنیدم. چه بگویم وقتی کسی را می کشند هزار انگ هم به او می زنند. همانطور که در شهر پیچیده، مادر دختر متوجه می شود که او از خانه فرار می کند، با عمو و پدر دختر تماس می گیرد و این اتفاق می افتد. شنیدیم که این دختر در اینستاگرام با مرد مسن‌تری آشنا شده است.

دوم: «ما در مرکز شهر خمین هستیم و در بازار کار می کنیم، اما تا به حال خبری که شما می گویید را نشنیده ایم، اما حدود یک ماه پیش دختری 16 ساله در محله ما خود را حلق آویز کرد. در اتاق او. اون دختری نیست که خودشو حلق آویز کرد؟”

سوم: نام خانوادگی دختر را می گوید اما بنا به دلایلی نام خانوادگی آنها منتشر نمی شود. وی در ادامه توضیح می دهد: «از تیره بختیاری و لر هستند. این مسائل برایشان مهم است و نسبت به حرمت حساس هستند. همچنین پیشنهاد می کنم این موضوع را با دقت پیگیری کنید تا دچار مشکل نشوید.»

چهارم: شنیدیم که پدر و عموی دختر با چرخ گوشت به سر او زدند و دختر از هوش رفت. سپس او را به بیمارستان بردند، اما دختر در همانجا فوت کرد. زن، زندگی و آزادی معنای یکسانی ندارند. چون شهر ما بسیار سنتی است. حالا معلوم نیست این فرد کیست و کجا زندگی می کند.»

یکی از نزدیکان این دختر به «اعتماد» از روز حادثه گفت

این شخص به سوالاتی که از او می پرسم پاسخ های زیر را می دهد.

اسم این دختره رو میتونی بگی

متاسفم نمیتونم اگر سوال دیگری دارید پاسخ خواهم داد.

آیا این دختر به مدرسه می رفت یا نمی خواست به مدرسه برود؟

او به مدرسه رفت. دیری نگذشت که با این مرد آشنا شد.

آیا مقتول خواهر یا برادر دارد؟

قربانی اولین فرزند خانواده است. او خواهر ندارد اما دو برادر دارد. یکی از آنها 12 ساله و دیگری حدود یک ساله است.

خانواده این دختر مذهبی بودند؟

نه مذهبی هستند و نه آزاد. اما بسیار سنتی هستند چون بختیاری هستند و اصالتاً از لرهای شهرستان الیگودرز بودند اما در شهر خمین زندگی می کردند.

از روز حادثه بگو.

مادر دختر متوجه شد که او با مردی رابطه دارد. گفت رابطه ام را با او قطع کن وگرنه به پدرت می گویم. او بارها به دخترش گفته بود که اگر این مرد شما را دوست دارد به او بگویید خواستگاری کند و تا خواستگاری با هم ارتباط برقرار نکنید. آن روز پسر دوباره برای مقتول پیام فرستاد. مادر دختر پیام را می بیند و عصبانی می شود، به پدر و عمویش اطلاع می دهد و آنها هم به خانه می آیند و او را کتک می زنند و به محض اینکه دختر بیهوش می شود او را به بیمارستان می برند.

یعنی اگر مادر این دختر به پدر و مادر و عمویش نمی گفت این اتفاق نمی افتاد؟

بله درست است شاید اگر مادرش سریع گزارش نمی داد این اتفاق نمی افتاد.

خبر این است که دختر قصد فرار داشت، درست است؟

وقتی پلیس به بیمارستان می آید و با مادرش صحبت می کند، می گوید دخترش روز حادثه سعی کرده از خانه فرار کند.

عموی دختر با آنها زندگی می کرد؟ چطور روز حادثه خانه آنها بود؟

خیر عمویش متاهل است و فقط آن روز به دیدارشان رفته بودند.

دختر به کدام بیمارستان منتقل می شود؟

وی به بیمارستان امام خمینی شهر خمین منتقل شد اما در بیمارستان دچار ایست قلبی شد.

شنیدم پدر و عمویش با چرخ گوشت به سر دخترک زدند؟ آیا این درست است؟

(خنده)؛ خیر این یک دروغ و یک خرافات است. ببینید پلیس مجبور شد مقتول را برای کالبد شکافی به پزشکی قانونی تحویل دهد. زیرا هنوز مشخص نشده است که علت مرگ ضرب و شتم یا سکته قلبی بوده است! هنوز جنازه را به ما تحویل نداده اند.

آیا می گویید این دختر در شرایط عادی ممکن است دچار سکته قلبی شود؟ آیا این دختر 16 ساله عارضه قلبی یا بیماری خاصی داشت؟

من نمی دانم، اما هنوز چیزی مشخص نیست.

آیا این فرد شناسایی شده است؟

تاکنون هویت این مرد برای ما مشخص نشده است. ما حتی نمی دانیم او کیست و کجا زندگی می کند و چند سال دارد و بعداً از طریق پیام ها و ارتباط آنها پلیس متوجه شد که این مرد غریبه مقتول را تحریک به فرار از خانه کرده است.

آیا پدر و عموی دختر در بازداشت هستند یا با قرار وثیقه آزاد شده اند؟

نه، هر دو هنوز در بازداشت هستند.

اگر قانون به موضوع قتل های ناموسی یا خانواده کشی بپردازد تعداد آنها کمتر می شود

امان الله کرایی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی درباره قتل های ناموسی یا خانوادگی به اعتماد می گوید: اساساً در کشور ما قتل های ناموسی انواع مختلفی دارد. در خوزستان نامی به نام «نخوه کاردان» وجود دارد. در سال 1378 در تحقیقی که انجام دادم و در مجله 3 دادگستری به چاپ رساندم، همین مورد در عشایر عرب و استان خوزستان بود.

قتل های ناموسی به دلیل فرهنگ بسیار سنتی در کردستان و لرستان اغلب دیده می شود. ببینید در لرستان و کردستان و خوزستان اگر دختری با پسری دوست شود یا نامش در شهری که زندگی می کند اشتباه باشد، برادر، پسر عمو یا پدر دختر او را می کشند.

در خوزستان طوایف عرب جهیزیه دختر را به شیخ طایفه می پردازند و شیخ طایفه آن را به دولت می دهد و چون قیم شکایت نمی کند اتفاق خاصی نمی افتد و کار تمام می شود. قتل های ناموسی در لرستان و کردستان رایج است. در شهرهای دیگر کشور نیز قتل های ناموسی انجام می شود. مثلا چند سال پیش پدری دخترش را با داس سر برید. منظورم «رومینا اشرفی» است. البته در مورد رومینا باید بگویم که قاضی مقصر بود چون دختر را بدون اطلاع از منطقه و سنت آنجا به پدرش برگرداند.

خب معلوم است که پدر نمی تواند جلوی عصبانیت خود را بگیرد و دخترش را می کشد چون بدنام می شوند و از خانه فرار می کنند، اما اگر قاضی با سنت ها و فرهنگ منطقه آشنا بود این کار را نمی کرد. در این مناطق، از آنجایی که ناموس برای آنها مسئله مهمی در فرار یا رابطه با همسر یا دختر خانواده است، متأسفانه برای حفظ آبرو و آبروی خود طبق یک سری سنت های فرهنگی، دختر را می کشند.

قتل های ناموسی فقط به دلیل فقر فرهنگی اتفاق می افتد. چرا که در کشور ما به یک دختر یا یک زن به عنوان یک منزلت، ارزش، شرافت و افتخار نگاه می شود و در این مورد حساسیت وجود دارد. اگر خانواده در این مواقع آبروی خود را نکشند دیگر نمی توانند خود را به مردم نشان دهند و اعتمادشان از بین می رود. چون خانواده هدف می شود و برای دخترشان خواستگاری نمی آید. به پسرانشان دختر نمی دهند. حتی اگر پدر این خانواده در کارش مشکل داشته باشد، مردم به او می گویند; شما بی علاقه هستید و چنین کلماتی را می دانید. در نتیجه قتل ناموسی یک پدیده فرهنگی است که راه حل آن آموزش است. آموزش نیز از طریق رسانه و فضای مجازی انجام می شود اما قانون قتل های ناموسی ضعیف است.

یکی از واژه هایی که در این اعتراضات اخیر به کار می رود زن، زندگی، آزادی است، زیرا زن در جامعه ما ارزشی ندارد. این قانون پدر رومینا اشرفی را تنها به 10 سال زندان محکوم کرد.

در مورد پدر این دختر هم همینطور است، زیرا معتقدند که این پدر حرمت خانواده را حفظ کرده است. در نتیجه قانون برای زنان در این زمینه موافق نیست. اگر قانون به موضوع قتل های ناموسی بپردازد یا اینکه قتل های خانوادگی یا ناموسی را قتل های خودخواسته بداند، تعداد این نوع قتل ها 100 درصد کاهش می یابد. اکنون، ممکن است به این سرعت ناپدید نشود، اما آمار آن کاهش می یابد.

این موضوع یک بحث فرهنگی است و قانون هم نوعی فرهنگ است. «فرهنگ مشکلی است که ریشه در ما دارد، اما با آموزش، رسانه و فضای مجازی قابل اصلاح است.

برخی از واکنش های افکار عمومی در فضای مجازی به قتل این دختر 16 ساله

در کامنت های برخی افراد زیر پست های مربوط به قتل این دختر 16 ساله در اینستاگرام به این موضوع اشاره شده است.

او اکنون مددکار اجتماعی است. این یک اورژانس اجتماعی است. او مشاور است. گفت و گوها، تبادل نظرها و گفت و گوها وجود دارد، همه اینها برای این است که اشتباهاتی که به خانواده و جامعه آسیب می زند و وجدان خودمان را تا آخر عمر عذاب می دهد، مرتکب نشویم. کاش قبل از هر اقدامی کمی فکر کنیم. این اتفاقات واقعا تاسف بار است

برای مغزهای زنگ زده…

واقعا ناراحت کننده است. با مکالمه می توان آن را برطرف کرد

فرهنگ بد، فرهنگ فاسد و فرهنگ تعصب جاهلانه… سوال اینجاست که اگر پسری در خانواده با زن یا دختری چنین رابطه ای داشت آیا به دست پدر، عمو، عمو، برادرش کشته می شد. یا دیگران بستگان؟

تقصیر خودشه یه پسر 16 ساله چرا شبکه مجازیه چی میفهمه! این دختر در فضای مجازی کشته شد نه پدر و عمویش

کاش پدر و مادرش بچه دار نمی شدند

یک دختر به عشق، محبت و توجه جنس مخالف نیاز دارد. توصیه من به برادران و پدران این است که با خواهر و دختر خود دوست و رفیق باشند تا هر گونه کمبود عاطفی در دختران را جبران کنند تا دختر جنسیت مخالف پدر یا برادر خود را انتخاب کند. امید است این افکار متحجرانه 1400 سال پیش که منجر به مرگ و نابودی 90 درصد دختران کشورمان شد، هر چه زودتر پایان یابد.

دختر معصوم من، بهتر است از شر چنین خانواده ای خلاص شوی

چه فایده ای دارد که یک نوجوان 16 ساله تلفن و واقعیت مجازی می خواهد، در شهری که دختران 16 و 17 ساله ازدواج کرده اند، این یک اصل فکری است، داشتن گوشی و واقعیت مجازی گناه است و باید کشته شود؟ خمین چه جایی برای تفریح ​​دارد که دست زدن به گوشی 16 ساله گناه محسوب می شود؟ البته این دوره 40 سال پیش نیست. دختر و پسر در یک سطح هستند. چه زمانی برخی از خود ما واقعاً می خواهند بدانند؟ این افکار قدیمی را رها کنید و خود را به روز کنید. هزار بار متاسفم

این دختر از جوانی عاشق بود. او می توانست خیلی بهتر عمل کند. چرا مادر باید به چنین افرادی که به راحتی عصبانی می شوند گزارش می داد! وای بر تعصب بی مورد

پروردگارا چرا باید دختر مردم را پدرش بکشد؟

دیدگاهتان را بنویسید