داستان دلخراش افزایش دستمزد کارگران

داستان دلخراش افزایش دستمزد کارگران

اطلاعاتی که از جلسات شورای عالی کار به دست می آید حاکی از تلاش نمایندگان کارگران برای افزایش چند برابری حداقل دستمزد کارگران است.

در حالی که این تلاش از این منظر قابل درک است که کارگران با مشکلات معیشتی مواجه هستند، اما این تنها یک روی سکه است. روی دیگر سکه این است که اولاً کارفرمایان به هیچ وجه قادر به پرداخت چنین دستمزدی نخواهند بود و ثانیاً این افزایش تبعات تورمی بسیار بزرگی دارد که حتی به خود کارگران نیز آسیب می رساند.

سال گذشته در اثر افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد کارگران، نه تنها مشکلات معیشتی آنان حل نشد، بلکه بیش از 800 کارخانه تعطیل و بسیاری از کارگران بیکار شدند و خانواده های آنان با مشکلات جدی مواجه شدند.

وزیر کار دولت سیزدهم نیز قربانی این تصمیم ناپخته بود و اکنون شاهد افزایش مشکلات کارگران هستیم. این اشتباه بزرگی است که هر سال تکرار می شود و دلسوزان هم هر سال هشدار می دهند، اما نه شورای عالی کار مدیون این هشدارها است و نه دولت ها از این دور باطل درس می گیرند. دولت به این معنا که مسئولیتی در قبال پرداخت دستمزد کارگران ندارد، مشکلات کارفرمایان را احساس نمی کند و سعی نمی کند برای حل دائمی این مشکل و پایان دادن به این دور باطل راهکاری ارائه دهد.

راه حل این است که دولت با ایجاد ثبات اقتصادی از مشکلات معیشتی دوقلوی کارگران جلوگیری کند. در این صورت هم کارگران و هم کارفرمایان راضی خواهند بود. کار دیگری که دولت می تواند انجام دهد این است که کارفرمایان را از پرداخت بیمه و مالیات معاف کند و با این اقدام از اثرات بد نوسانات اقتصادی جلوگیری کند.

در غیر این صورت کارفرمایان مجبور به تعدیل می شوند که بیکاری را افزایش می دهد یا قیمت محصولات و خدمات را به ضرر کارگران افزایش می دهد یا کارخانه ها و کارگاه های خود را به ضرر همه تعطیل می کنند. بهتر نیست این دور باطل تکرار نشود؟

دیدگاهتان را بنویسید