داستان یک پروژه عظیم نفتی; چرا معامله آزادگان 2.2 میلیارد دلار گران شد؟ پیمانکار، کارفرما و ناظر چه کسانی هستند؟

داستان یک پروژه عظیم نفتی;  چرا معامله آزادگان 2.2 میلیارد دلار گران شد؟  پیمانکار، کارفرما و ناظر چه کسانی هستند؟

روز جدید چندی پیش تفاهم نامه توسعه میدان آزادگان با حضور رئیس جمهور، شرکت ها و چند بانک داخلی امضا شد. اگرچه محتوای تفاهم نامه تقریباً مشابه برنامه دولت قبل است، اما طرح 2.2 میلیارد دلاری برای ملت هزینه بیشتری دارد. مسئولان اعلام کرده اند که این کلان پروژه در میدان آزادگان در مجموع 115 میلیارد دلار درآمد دارد، سوال اساسی این است که چقدر از این درآمد سهم ملت ایران و سهم خصولتی هایی که دولت در اختیار دارند چقدر خواهد بود. جیب ها نکته جالب اینکه محمد محبر معاون اول رئیس جمهور نیز در مراسم امضای این قرارداد حضور داشت، وی هنوز به صورت رسمی از ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استعفا نداده است. یعنی به نوعی می توان گفت پیمانکار، کارفرما و ناظر یکی هستند و خط بین دولت و بخش خصوصی نسبت به گذشته ضعیف تر شده است.

در دولت قبل مقرر شد در قالب قراردادی 4.8 میلیارد دلاری با مشارکت کنسرسیوم داخلی و بین‌المللی، مساحت 1500 کیلومتری میدان نفتی آزادگان توسعه یابد. این میدان با عراق مشترک است و این کشور در قراردادی 20 ساله با شرکت های شل و پتروناس از منابع خود با حداکثر سرعت بهره برداری می کند.

به گزارش آفتاب نیوز؛ در دوره زنگنه، وزارت نفت با ارائه پرونده مفصلی به نمایندگان مجلس در دولت قبل، اعلام کرد که پیشنهاد برخی نهادهای انقلابی برای حضور در این طرح اقتصادی نبوده و از فناوری لازم برخوردار نیستند. هدف این موسسات جذب سفارش و فروش مجدد آن به شرکت های توانمند با درصد پورسانت بود. اعتراض برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس و جریان رسانه ای چند شرکت نفتی در این مدت مانع از انعقاد قرارداد و بهره برداری از این میدان شد.

در همین مدت چندین بار وزیر نفت به کمیسیون انرژی فراخوانده شد و در نهایت دستان پنهان خارج از قرارداد به صورت غیر رسمی و به زبان اعلام کردند که یا آزادگان را توسعه می دهیم یا توسعه نمی یابد.

چندی پیش تفاهم نامه توسعه میدان آزادگان با حضور رئیس جمهور، شرکت ها و چند بانک داخلی امضا شد. اگرچه محتوای تفاهم نامه تقریباً مشابه برنامه دولت قبل است، اما طرح 2.2 میلیارد دلاری برای ملت هزینه بیشتری دارد.

همچنین صندوق توسعه ملی در دولت قبل حضور فعالی در این پروژه نداشت، اما در آخرین تفاهم نامه یکی از پایه های تامین اعتبار محسوب می شود.

ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مصطفان به همراه قرارگاه خاتم پیمانکاران اصلی قرارداد جدید خواهند بود. گروهی که سابقه چندان درخشانی در زمینه تکمیل پروژه های بزرگ نفتی ندارند.

در دولت قبل، استقرار پرهزینه پالایشگاه ستاره در خلیج فارس توسط کمپ با اعتراض زنگنه مواجه شد. تا جایی که وزارت نفت مجبور شد برای تکمیل این پروژه بزرگ ملی وارد عمل شود.

در مفاد این تفاهم نامه که هنوز به قرارداد تبدیل نشده است نکاتی وجود دارد که از نظر تامین مالی باید به آن توجه شود.

پیش از این در دوره زنگنه، اعضای نزدیک به جبهه پایداری در کمیسیون انرژی وزارت نفت بر این امر توافق داشتند که بسیاری از سرمایه‌های پروژه در ابتدای کار تامین شود، اما در تفاهم‌نامه جدید، خوسلتی‌های تاثیرگذار موظف نیستند این کار را بکنند و به آنها مهلت داده شده است این کار برای تامین قسمت زیادی از سرمایه پروژه از محل سود پروژه انجام می شود یعنی سرمایه از محل فروش نفت تامین می شود.

به گفته برخی کارشناسان هلدینگ انرژی گستر سینا متعلق به ستاد اجرایی از ساختار نیروی انسانی بسیار کارآمد و فاقد فناوری لازم بهره مند است. به بیان ساده، شرکت کنندگان در این تفاهم نامه نه از پول و منابع مالی کافی برخوردارند، نه توان فنی و نه ساختار بوروکراسی منعطف و رقابتی.

با این حال، این مجموعه های بزرگ از ویژگی ها، که عنوان انقلابی را نیز یدک می کشند، دارای عنصر حیاتی لازم برای جذب قراردادها، یعنی نفوذ هستند.

در بخشی دیگر از سخنان خجستمهر، رئیس شرکت ملی نفتکش، مقرر شد بخشی از سهام این پروژه بزرگ به مردم واگذار شود.

برخی از منتقدان بیان کرده اند که منظور او از کلمه مردم نیاز به تفسیر دارد. در نمونه ای واضح و مشابه، پیش از این تصمیم گرفته شده بود سهام چند شرکت پتروشیمی در منطقه اقتصادی ماهشهر در اختیار «مردم» قرار گیرد، اما در نهایت تعدادی از خودی ها و خانواده هایشان موفق به تملک سهام شدند. در نهایت اختلافات داخلی آنها بر سر سهام این پتروشیمی ها زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس به پرونده قضایی منجر شد.

مسئولان اعلام کرده اند که این کلان پروژه در میدان آزادگان در مجموع 115 میلیارد دلار درآمد دارد، سوال اساسی این است که چقدر از این درآمد سهم ملت ایران و سهم خصولتی هایی که دولت در اختیار دارند چقدر خواهد بود. جیب ها

نکته جالب اینکه محمد محبر معاون اول رئیس جمهور نیز در مراسم امضای این معاهده حضور داشت. وی هنوز به طور رسمی از ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استعفا نداده است. یعنی به نوعی می توان گفت; پیمانکار، کارفرما و ناظر یکی هستند و مرز بین دولت و بخش خصوصی کمتر از گذشته مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید