دانش بومی و توان تولید عنصر حیاتی صنعت فولاد/گام کرمانی برای صرفه جویی 1.2 میلیارد ارزی


ساعت: 08:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814761

تعیین خودکفایی در تولید الکترود گرافیتی در قطب فولاد کشور.

آغاز پروژه تولید الکترود گرافیتی در استان کرمان تاکنون توانسته ظرفیت سرمایه گذاری نزدیک به 6000 میلیارد تن را ایجاد کند. در صورت ادامه این روند، استان کرمان به زودی قادر به تامین فولاد مورد نیاز کل کشور خواهد بود و یکی از صادرکنندگان پیشرو این محصول در خاورمیانه خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان ، استان کرمان بزرگ ترین استان کشور است که معادن بزرگ و کارخانه های مهم فولاد در دل خود دارد.

سالیان متمادی استان کرمان به کشاورزی، صنایع دستی و معادن زغال سنگ، آهن، مس و سیمان شهرت داشت. حرکت و راه اندازی واحدهای تولید فولاد که رشد آنها خیره کننده است.


e48f3a84 7648 457c 8f02 1b73ac9792f4 خبر خاکستری



وجود کارخانه های فرآوری فولاد، استان کرمان را به یک جهش بزرگ به سمت صنعتی شدن تبدیل کرده است و وزارت صنعت استان کرمان تخمین می زند که به زودی فولاد مورد نیاز را در سراسر کشور تامین کند و یکی از صادرکنندگان پیشرو این محصول در خاورمیانه باشد.

در حال حاضر استان کرمان با 11 واحد صنعتی فولاد به دنبال خودکفایی در تولید الکترود گرافیتی است که کالایی استراتژیک و ویژه در صنعت فولاد کشور است.


الکترود گرافیتی دلیل پایداری فولاد است که برنامه تولید این محصول در استان کرمان کلید خورده و ممکن است تا 2 سال آینده نیاز به واردات آن برطرف شود.



10 درصد قیمت محصولات فولادی مربوط به الکترود گرافیتی است

ناهید کلانتری معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان (صمت) برای تولید الکترود گرافیتی تکمیل کننده زنجیره تولید فولاد گفت: الکترود گرافیتی بخش بسیار مهمی از صنعت فولاد است. و تولید فولاد با روش کوره قوس الکتریکی به شدت به الکترود گرافیتی وابسته است.


وی افزود: از الکترود گرافیتی برای انتقال جریان الکتریکی بالا به کوره قوس الکتریکی برای ذوب بار فلزی استفاده می شود.

کلانتری ادامه داد: ایران یکی از واردکنندگان الکترود در جهان است و چین و هند صادرکنندگان عمده الکترود گرافیتی به ایران هستند. حدود 10 درصد قیمت محصولات فولادی را الکترود تشکیل می دهد و کیفیت الکترودها به کیفیت سوزن کوکاکولا بستگی دارد.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد کشور 40 میلیون تن است که 77 درصد آن با احیای مستقیم و استفاده از کوره های قوس الکتریکی مصرف کننده الکترود تولید می شود.

معاون وزیر صنعت و معدن کرمان تاکید کرد: میزان تولید با احیای مستقیم که نیاز به الکترود گرافیتی دارد، برای تولید 55 میلیون تن فولاد خام در سال 1404 برنامه ریزی شده است که 86 درصد از این میزان نیاز به مصرف الکترود گرافیتی و الکترود گرافیتی دارد. بنابراین، نیاز روزافزونی برای کاهش وابستگی به این کالای استراتژیک وجود دارد.

کلانتری اذعان داشت: در حال حاضر واحد صنعتی فعالی در زمینه الکترود گرافیتی در کشور وجود ندارد و سال ها پیش سازمان توسعه و نوسازی صنعت معدن و معدن ایران این پروژه را در اردکان یزد راه اندازی کرد اما این پروژه ناتمام ماند. “

وی گفت: با توجه به پتانسیل معدنی استان کرمان در زمینه سنگ آهن و پروژه های بزرگی در زنجیره تولید فولاد در استان اجرا و در حال اجراست، کرمان به زودی به قطب فولاد کشور تبدیل می شود که در این راستا اجرای پروژه تولید الکترود گرافیتی با مشارکت شرکت های فولادی استان کرمان آغاز می شود.


1a23d910 3d93 4237 9951 8bde6d4c2ea9 خبر خاکستری

واردات الکترود گرافیتی صنعت فولاد به ارزش 800 میلیون دلار

همچنین محمدرضاپور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان گفت: ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان الکترود در جهان است و در سال گذشته حدود 100 هزار تن از این محصول وارد کشور شده است. ایران در سال 1375 67227 تن از چین دریافت کرده و 11878 تن الکترود از هند وارد کرده است.

وی ادامه داد: میانگین واردات سالانه 800 میلیون دلار الکترود گرافیتی برای صنعت فولاد کشور پیش بینی شده است. بنابراین وقتی تراز تجاری ایران به 35 میلیارد دلار می رسد، این رقم پایین نیست.


پور ابراهیمی اذعان داشت: با توجه به اینکه استان کرمان به قطب تولید فولاد تبدیل می شود، بنابراین تولید فولاد گرافیتی در اولویت قرار دارد.





سالانه 1.2 میلیارد تن ذخایر ارزی صرف واردات الکترود گرافیتی می شود


وی ادامه داد: سالانه یک و دو دهم میلیارد تن ارز فقط برای واردات قلم فولادی یا الکترود گرافیتی مورد نیاز شرکت های فولادی کشور نیاز است و واحدهای تولید فولاد بدون این قلم عملا نمی توانند تولید کنند.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بسیاری از این محصولات مورد نیاز صنعت فولاد کشور وارداتی است و استان کرمان می تواند ۲۵ درصد آن ظرفیت را جذب و تولید کند.


پور ابراهیمی تاکید کرد: شرکت های فولادی خارج از استان هنوز اقدامی در زمینه تولید داخلی، بومی سازی و صادرات این کالاها انجام نداده اند که به اعتقاد آن ها سختی کار است.


کرمانی مصمم به تولید 30 هزار تن الکترود گرافیتی است


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: خوشبختانه شرکت های فولادی در استان کرمان دست به کار شده اند تا 30 هزار تن الکترود گرافیتی تولید کنند که ضمن تامین نیاز آنها از خروج ارز کشور نیز کمک می کند.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید الکترود گرافیتی در استان کرمان آغاز شد، گفت: این پروژه نزدیک به 6 هزار میلیارد تن ظرفیت سرمایه گذاری دارد که توسط جامعه فولاد تامین می شود. استان


وی در پایان خاطرنشان کرد: زمین مورد نیاز این واحد روبروی کارخانه فولاد تولیدی فولاد بوتیا و شهرک صنعتی فولاد کرمان تامین و تمامی تجهیزات آن خریداری و در گمرک قرار می گیرد که به زودی کار خود را آغاز می کند و این تمام کارهای اجرایی وی با کمک مشاوران علمی خارجی توسط متخصصان داخلی انجام شد.


512da72e 10fc 4da0 9d98 217d72716e56 خبر خاکستری





تولید فولاد در استان کرمان تا سال 1404 در زنجیره تولید 10 میلیون تنی است

مهدی حسینی نژاد درباره وضعیت صنعتی و تولید فولاد در استان کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: چشم انداز تولید فولاد 1404 در استان کرمان تولید 10 میلیون تن زنجیره تولید فولاد است. گندله، کنسانتره، شمش و آهن اسفنجی که تاکنون تولید شده است، 4.7 میلیون تن در استان به فروش رسیده است.

مدیرعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: در سال 1400 تعداد 11 هزار و 700 نفر در سازمان صنعت معدن و تجارت کرمان ثبت نام و مشغول به کار شدند.

وی اذعان داشت: سازمان صنعت و معدن استان در سال گذشته نزدیک به 93 هزار میلیارد تن سرمایه گذاری کرد و 10 میلیارد تن از این پروژه در سال آینده افتتاح می شود.

حسینی نژاد تاکید کرد: پروژه های صنعتی اجرا شده با امنیت اقتصادی بالغ بر دویست میلیارد تن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 30 درصد تولید زنجیره فولاد کشور متعلق به کرمان است و مهمترین محور توسعه امسال و سال آینده در برنامه هفتم توسعه، رشد صنعت فولاد و ارزش افزوده مس است. کروم و پایگاه دانش

بدون شک با این تفاسیر و وجود کارخانه ها، شرکت صنایع فولاد کرمان، فولاد زرند ایرانیان، کارخانه فولاد مشیز بردسیر، کارخانه فولاد و نورد کرمان، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، کارخانه حدید جنوب سیرجان، شرکت احیای فولاد بافت، ایرانیان. فولاد بوتیا، فولاد سیرجان ایران، میدکو نشان می دهد که کرمانی عزم خود را برای فولاد و تولید ماده اصلی صنعتی یعنی الکترود گرافیتی به کار گرفته است.


استان کرمان با تمام پتانسیلی که دارد می تواند منبع عظیم تولید فولاد و مرکز منطقه جنوب شرق برای تکمیل زنجیره تولید فولاد باشد که بی شک طرح صنعتی شدن کرمان باعث رشد روزافزون اقتصاد و شکوفایی استان خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید