دختران شیرازی کشف حجاب ضد انقلاب نیستند (جمهوری اسلامی همیشه بدحجابی را تحمل کرده است) اما مسئله شیراز باید قاطعانه حل شود.

دختران شیرازی کشف حجاب ضد انقلاب نیستند (جمهوری اسلامی همیشه بدحجابی را تحمل کرده است) اما مسئله شیراز باید قاطعانه حل شود.

روز جدید : این روزها فیلم کوتاهی در شبکه های اجتماعی پخش می شود که از تجمع تعدادی از نوجوانان و کشف حجاب و هنجارشکنی در این گروه می گوید.

این فیلم در دو روز اخیر حواشی کافی ایجاد کرده و حتی برخی آن را نقض قانون حجاب کشور می دانند. همچنین گزارش هایی از شکایت علیه تعدادی از حاضران در این تجمع حکایت دارد.

انتشار چنین فیلم هایی به معنای افزایش بی حجابی در جامعه نیست. یعنی بی حجابی بیشتر به این معنی نیست که مخالفان با حجاب بیشتر است. چه مفهومی داره؟ عده ای که تا دیروز حجاب خود را رعایت نمی کردند امروز کشف حجاب کرده اند. قبح گناه را بیشتر از بین برده اند، ولی تعداد گناهکاران زیاد نشده است.

سیاست کلی نظام در خصوص حجاب همیشه مدارا و احترام به مردم است. حجاب در کشور ما قانون است، اما قانون شکنی در آن یک امر امنیتی و اضطراری نیست که نیازمند برخورد دقیق و سریع با امنیت است. ماهیت برخورد با حجاب باید بیشتر فرهنگی شود. پس تکلیف گشت ارشاد چیست؟ واضح است؛ البته رویکرد ضابط قضایی برای قانون شکنی ضروری است، اما اولاً این رویکرد جامع نیست، ثانیاً.[ثانیا] رویارویی سخت نیست و در نهایت به تعهد و سرزنش می انجامد و سوم [ثالثا]سیاست مشترک همان مدارا است.

اما نکته بسیار مهم جدا شدن خط دخترانه بلوار چمران شیراز از خط ضدانقلاب است. حتی نیت این دختران با نیت دختران داستان چهارشنبه سفید متفاوت است. دختران بلوار چمران به هزار و یک دلیل حجاب داشتند. از نفوذ فرهنگی غرب و کاستی های فرهنگی ما در درون گرفته تا ناآگاهی از مسئله مترقی حجاب و …. باید بدانیم که هدف ضدانقلاب از فشار آوردن به مسئله حجاب نیست. خود مسئله حجاب ضدانقلاب سال هاست که به بهانه مخالفت با حجاب به دنبال سرنگونی است.

برگردیم به تاریخچه تجمع در بلوار چمران شیراز. آیا ما باید این جامعه را تحمل کنیم یا نه؟ مدارا و مراعات با متن کل جامعه و مردم ارتباط دارد. امروزه برخی افراد به راحتی در خیابان ها حجاب پیدا می کنند و منشی دادگاه تنها به چند مورد رسیدگی می کند. این تساهل در بستر جامعه ای است که هیچ فرد عادلی نمی تواند آن را انکار کند، اما برای برگزاری یک گردهمایی ساختارشکن، قطعاً نیازمند رویکردی قهری برای جلوگیری از تکرار آشکار بی قانونی و تضییع گسترده حقوق بشر است.

دیدگاهتان را بنویسید