درآمدهای حاصل از حذف ارز ترجیحی باید صرف بهبود معیشت مردم شود


زمان: 09:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806642

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر قرار باشد مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی تصمیم گیری کند، مطمئنا تمام اعتبارات ناشی از حذف آن صرف خنثی کردن فشارهای تورمی و تحریم ها بر زندگی مردم و بهبود معیشت مردم می شود. . . “

شهباز حسن پور نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: بارها و بارها از تریبون مجلس و سایر تریبون ها در مورد نحوه توزیع ارز ترجیحی انتقاد و مخالفت کرده ام و همانطور که اکثر کارشناسان اقتصادی به ویژه تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی در آینده می گویند. بودجه سالانه «آنها پیشنهاد می کنند که روش فعلی باعث ایجاد رانت، فساد و اتلاف منابع ارزی کشور می شود.

وی ادامه داد: معتقدیم روش فعلی تخصیص 4200 تن باید اصلاح شود و یارانه کمکی مربوطه در ابتدای زنجیره تولید و مصرف با دقت و به درستی به انتهای زنجیره مصرف منتقل شود.

این نماینده افزود: معتقدم دولت باید به تدریج با در نظر گرفتن شرایط و التهابات جامعه روش ناکارآمد فعلی مبتنی بر عدالت را جایگزین کند تا مصرف کننده از حمایت های لازم برخوردار شود، کالاها و کالاهای مصرفی به نحو مطلوب در اختیار مردم قرار گیرد. و بازار دلالی معامله می شود.»، رانت و فساد رفع شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آنچه برای مجلس در اولویت است و مهمترین دغدغه معیشت مردم است. بنابراین با علم به اینکه سیاست پولی ترجیحی دولت قبل دارای کاستی ها و مشکلات فراوانی است اما مجلس و نمایندگان مجلس انتظار جایگزین بهتر و اصولی از دولت دارند. بنابراین در صورت حذف ارز ترجیحی، معیشت مردم تحت تاثیر قرار نمی گیرد و در این شرایط نامناسب ناشی از فشارهای تورمی و تحریمی، دیگر التهابی به شرایط داغ کنونی اضافه نخواهد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد ارز ترجیحی را نسبت به مدل ارائه شده در بودجه 1401 نپذیرفت و تا زمانی که جایگزین مناسبی ارائه نشود، روند قبلی را با نظارت و دقت بیشتری ادامه دهید تا ارز ترجیحی فقط برای شاخص باشد. و کالاها را با نظارت و کنترل شدید دولتی هدف قرار دهند. جهت توزیع در دستور کار قرار گرفت. برنامه ها این است که مردم در سال آینده بدون دغدغه به کالاهای اساسی دسترسی داشته باشند و مجلس هم حتما پیشنهاد این کمیته را تایید خواهد کرد.

حسن پور گفت: البته ناگفته نماند که شرایط ما در حال تغییر است. خبر خوشی که از مذاکرات وین، واکسیناسیون گسترده و غلبه بر مشکلات ناشی از بیماری عروق کرونر قلب، بهبود روابط دیپلماتیک با همسایگان، تامین صادرات نفت و بازگشت ارز و تلاش و کوشش دولت به گوش می رسد. نوید روزهای خوب را برای سال آینده می دهد. در این شرایط به نظر می رسد نیاز چندانی به ریاضت از سوی مردم نیست. باید طوری برنامه ریزی شود که خدای ناکرده تورم کنترل و سفره مردم بیشتر شود.

وی در پایان گفت: الگوی پیشنهادی دولت در بودجه 1401 برای حذف ارز ترجیحی 4200 جلدی در کمیسیون تلفیق مجلس رای نیاورد چرا که روش جایگزین به گونه ای نبود که بر معیشت مردم تاثیری نداشته باشد.

شهباز حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا باید تمام درآمدهای حاصل از حذف ارز ترجیحی به زنجیره مصرف کشیده شود و در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح کرد: البته همه منابع از حذف ارز ترجیحی باید به پایان برسد. صرف خنثی کردن فشارهای تورمی و تحریم ها بر زندگی مردم و بهبود معیشت آنها خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید