درخواست جدید هند برای میدان گازی فرزاد B

زمان: 16:45
منتشر شده در: 14/07/27
کد خبر: 1777557

مقامات هندی می گویند حتی پس از تصمیم ایران برای اعطای حق توسعه میدان گازی فرزاد B به شرکت های ایرانی ، کنسرسیوم هندی حق قراردادی دارد که 30 درصد از سود پروژه توسعه این میدان عظیم گازی را دریافت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مقامات هندی می گویند حتی پس از تصمیم ایران برای اعطای حق توسعه میدان گازی فرزاد B به شرکت های ایرانی ، کنسرسیوم هندی ONGC و Dish حق قراردادی دارد که 30 درصد از سود پروژه بزرگ توسعه میدان گازی را دریافت کند.

به گزارش رسانه های هندی ، شرکت ملی نفت ایران در فوریه 2020 به هند اطلاع داد که قصد دارد برای توسعه میدان گازی فرزاد B با شرکت های ایرانی قرارداد منعقد کند. در ماه مه سال جاری ، ایران 1.78 میلیارد دلار به گروه پتروپارس اختصاص داد.

سخنگوی دولت هند گفت: “میدان گازی توسط یک کنسرسیوم هندی کشف شد و طبیعتاً در تولید آن و ارائه یک طرح توسعه علاقه داشت ، اما دولت ایران تصمیم گرفت بدون مشارکت خارجی این پروژه را ادامه دهد.”

وی با اشاره به اینکه بسیاری این حرکت را مانعی برای هند می دانند ، گفت: “اما همه این پروژه از بین نمی رود.” طبق قرارداد ، به عنوان مالک امتیاز دهنده اصلی و کسی که این میدان را کشف کرد ، کنسرسیوم هندی حق دارد 30 درصد از سود پروژه توسعه و استخراج گاز را دریافت کند. “

وی گفت: “این توافقنامه بسیار قوی ، روشن و شفاف است.” “کنسرسیوم هندی ، صاحب امتیاز در این مورد ، حق دارد در زمان انتخاب پروژه 30 درصد سود از پروژه توسعه دریافت کند ، صرف نظر از اینکه چه کسی آن را مدیریت می کند.”

OVL بازوی سرمایه گذاری خارجی شرکت نفت دولتی هند (ONGC) است. قرارداد خدمات اکتشافی این واحد گازی در 25 دسامبر 2002 امضا شد و در سال 2008 OVL اکتشاف عظیمی در این واحد انجام داد که بعداً میدان گازی “فرزاد B” نامیده شد.

23 میلیارد فوت مکعب ذخیره گاز در این میدان وجود دارد که 60 درصد آن قابل استخراج است. این میدان همچنین دارای 5000 بشکه در میلیارد فوت مکعب میعانات گازی است.

به گزارش فارس ، این ادعاها از سوی مقامات هند در شرایطی مطرح شد که دهلی به بهانه های مختلف از جمله تحریم ها توسعه این میدان گازی را برای سالها (بیش از 12 سال) به تاخیر انداخت و سرانجام دولت ایران مجبور به اجرای آن شد. در دست گرفتن کنترل

هندی ها پس از هشدار مکرر ایران به دهلی نو برای آغاز فعالیت های توسعه ای و جستجوی سرمایه گذار دیگر ، واردات نفت خود را از ایران کاهش دادند.

ایران در تلافی ، دوره بازپرداخت پول نفت از پالایشگاه های هند را به یک سوم کاهش داد و قیمت کشتی ها را افزایش داد ، اما تهران همچنان سعی کرد کارها را برای هندی ها آسان کند.

در ژانویه 2017 ، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه که از هند دیدن می کرد ، گفت که ممکن است به شرکت های هندی حق توسعه میدان گازی فرزاد B داده شود و تهران می تواند برخی از شرایط را برای این پروژه تسهیل کند.

در نهایت ، اشتباهات هند ادامه می یابد و ایران امتیازاتی را برای توسعه این میدان بزرگ گازی به شرکت های محلی اعطا می کند.

انتهای پیام

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید