درخواست سناتورهای آمریکایی از اروپا برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

درخواست سناتورهای آمریکایی از اروپا برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

12 سناتور جمهوری خواه در ایالات متحده در نامه ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار دادند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال «کاشت وحشت» در غرب است.
این سناتورها به رهبری جیمز ریش، سناتور ایالت آیداهو و از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نامه خود تاکید کردند: «سپاه به وضوح تهدیدی برای اتحادیه اروپا و امنیت جمعی ما است. زمان آن فرا رسیده است که عرضه آنها را قبل از وقوع فاجعه بعدی قطع کنیم.»
در اواخر دی ماه 1401، پارلمان اروپا از شورای اروپا خواست تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، واحدهای آن مانند بسیج و سپاه قدس و شرکای پروژه آن را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد.

با این حال، کشورهای اروپایی تاکنون از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی خودداری کرده اند.
اکنون، آن سناتورهای جمهوری خواه در ایالات متحده در نامه خود به بورل می گویند که قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی «توانایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ترویج تروریسم و ​​امن تر کردن جهان برای اروپایی ها و آمریکایی ها را فلج می کند».
آمریکا در سال 2019 سپاه را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داد. این تصمیم منجر به یک سری تحریم ها علیه موسسات و شرکت های متعلق به سپاه شد.
سناتورهای آمریکایی در نامه خود نوشتند: حمایت مستمر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جنایات جنگی روسیه در اوکراین و بی میلی اتحادیه اروپا [برای تروریستی نامیدن سپاه]این امر هم اراده جمعی ما را در برابر روسیه تضعیف می کند و هم هدف دولت ایران برای ایجاد رعب و وحشت در غرب را نادیده می گیرد.
به گفته این سناتورها، «هماهنگی فزاینده فعالیت های روسیه و ایران از جمله استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین، سپاه را به شریک فعالیت های تروریستی روسیه تبدیل می کند».
امضاکنندگان این نامه افزودند که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا، «پاسخ‌های آمریکا و اتحادیه اروپا را به تهاجم نظامی روسیه تقویت و همسو می‌کند».
تعدادی از مقامات کشورهای اروپایی گفته اند که هنوز دلایل و مدارک کافی برای تروریست خواندن سپاه در دست ندارند.
سناتورهای جمهوری خواه اما بر این باورند که اقدامات تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سراسر اروپا در واقع شواهد کافی برای اتحادیه اروپا فراهم می کند تا سپاه پاسداران را در لیست تروریستی خود قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید