درس بزرگ بازار خودرو برای شورای رقابت

درس بزرگ بازار خودرو برای شورای رقابت

قیمت خودروهای داخلی در کارخانه با اضافه شدن آپشن های مورد نظر سازمان ملی استاندارد به 155 میلیون افزایش یافت اما در بازار آزاد این اختلاف در نهایت به 20 میلیون رسید.

استانداردهای 85 تا به امروز بیش از هر خودرو دیگری در تعیین قیمت سقف شیشه ای پژو 207 تاثیرگذار بوده است.

سه نکته ناامید کننده از پیش فروش محصول جدید سایپا

به گزارش فردا؛ سقف شیشه ای پژو 207 با اضافه شدن آپشن هایی مانند سیستم کنترل پایداری و نشانگر تعویض دنده و تبدیل شدن به پژو 207 اتوماتیک ارتقا یافته با سقف شیشه ای در کارخانه حدود 155 میلیون گران شد اما به محض ورود این محصول بازار با سقف شیشه ای 207 تفاوت چندانی در قیمت پیدا نکرد و در نهایت 20 میلیون دیگر معامله شد. از تابستان امسال که بحث اجرای استانداردهای 85 گانه مطرح شد، حداقل چهار محصول داخلی با پسوند پیشرفته یا نوع DA به بازار عرضه شده است و نحوه پذیرش این مدل ها در بازار می تواند انگیزه قابل توجهی برای هیئت رقابت داشته باشد.

رانا پلاس پیشرفته؛ 112 میلیون افزایش

رانا پلاس آپدیت شده اخیرا با دریافت کد جدیدی به لیست محصولات ایران خودرو اضافه شد. مانند رانا پلاس قبلی، با موتور TU5 عرضه شد و از همان گیربکس پنج سرعته دستی بهره می برد. اساسا رانا پلاس ارتقا یافته از نظر فنی هیچ تفاوتی با رانا پلاس قبلی ندارد.

اما با توجه به محدودیت های سازمان ملی استاندارد، رانا پلاس ارتقا یافته مجهز به سیستم کنترل پایداری، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک، سیستم کنترل استارت در سربالایی و نشانگر تعویض دنده است و هم اکنون همین چند آپشن قیمت کارخانه رانا پلاس را تا حد زیادی افزایش داده است. دقیقاً 37٪.

قیمت کارخانه رانا پلاس ارتقا یافته به حدود 434 میلیون تومان رسیده است در حالی که رانا پلاس قبلی تقریباً 322 میلیون تومان در کارخانه به فروش می رسد.

به این ترتیب قیمت رانا پلاس ارتقا یافته قرار است 112 میلیون گرانتر از رانا پلاس معمولی باشد اما جالب است بدانید که در بازار آزاد این اختلاف قیمت 20 میلیون تومان برآورد می شود.

207 سقف شیشه ای مدرن; افزایش 155 میلیونی

پژو 207 با سقف شیشه ای ارتقا یافته یکی از جدیدترین مدل های عرضه شده به بازار است که اولین نمونه ها در اواسط آذرماه امسال به متقاضیان تحویل داده شد.

قیمت پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای با گیربکس اتوماتیک در بازار آزاد حدود 835 میلیون تومان تعیین شده است که تقریبا 20 میلیون گرانتر از 207 اتوماتیک سقف شیشه ای معمولی است.

هزینه ارتقای سقف شیشه ای پژو 207 اتوماتیک، البته طبق مصوبه شورای رقابت، این کارخانه نزدیک به 155 میلیون بیشتر از سقف شیشه ای 207 اتوماتیک تایید شده است. چرا که برای 207 اتوماتیک ارتقا یافته سقف شیشه ای حدود 582 میلیون از متقاضیان می گیرند اما آخرین نسخه های 207 اتوماتیک سقف شیشه ای معمولی با قیمت 426 میلیون و 853 هزار تومان در نمایندگی ایران خودرو به فروش رسید.

قیمت کارخانه پژو 207 سقف شیشه ای نیز با اضافه شدن عبارت ارتقا یافته از 343 میلیون به حدود 498 میلیون افزایش یافته است که این مورد نیز 155 میلیون افزایش قیمت داشته است. اما در بازار آزاد تفاوت چندانی بین قیمت سقف شیشه ای ارتقا یافته 207 با نسخه قبلی آن وجود ندارد.

ساینا اس نوع DA; افزایش 75 میلیونی

ساینا اس یکی از اولین مدل هایی است که با اعمال 85 استاندارد به لیست تولیدات داخلی اضافه شده و ساینا اس تیپ DA نام دارد.

ساینا اس تیپ DA اوایل آبان ماه سال جاری به متقاضیان این محصول تحویل داده شد و یکی از مهم ترین تفاوت های آن نسبت به نسخه قبلی، جهش قیمتی 75 میلیون تومانی است. قیمت ساینا اس در کارخانه قبل از عرضه استانداردهای 85، 248 میلیون و تقریبا 700 هزار تومان بود، اما کسانی که در آبان ماه امسال همین محصول را دریافت کردند، ساینا اس استاندارد 85 یا همان ساینا اس تیپ DA نام داشتند. ، دریافت کرده اند نزدیک به 323 میلیون تومان.

اما قیمت ساینا اس تیپ DA در بازار آزاد تفاوت چندانی با نسخه قبلی خود ندارد و در نهایت پنج میلیون گرانتر معامله شد.

Quick S Type DA; افزایش 13 میلیونی

به عنوان یکی از ارزان‌ترین محموله‌های فعلی تولید تحت 85 استاندارد، قیمت کارخانه Quik S 13 میلیون افزایش یافت.

قیمت کارخانه Geared Quick S تا پایان شهریور ماه سال جاری 268 میلیون تومان اعلام شده بود اما اکنون در لیست قیمت محصولات سایپا عدد 281 میلیون در مقابل نام Quick S Geared DA Type دیده می شود.

این در حالی است که قیمت دنده کوییک اس تیپ DA در بازار آزاد حدود 357 میلیون تومان برآورد شده است که تنها پنج میلیون بیشتر از نسل قبل دنده کوئیک اس است.

مقایسه تاثیر 85 استاندارد در کارخانه و بازار

مدل

افزایش قیمت کارخانه

نرخ افزایش قیمت در بازار آزاد

سقف شیشه ای مدرن پژو 207

155 میلیون

20 میلیون

رانا پلاس بهبود یافته است

112 میلیون

20 میلیون

ساینا اس تیپ DA

75 میلیون

پنج میلیون

Quick S نوع AD

13 میلیون

پنج میلیون