درمان کم خونی با طب سنتی

درمان کم خونی با طب سنتی

رورنو کمبود اسید کلریدریک در معده، که برای جذب آهن و پروتئین لازم است، نیز می تواند منجر به کم خونی شود.

کم خونی نشانه کمبود گلبول های قرمز و رنگدانه است.

رنگدانه قرمز به نام هموگلوبین پروتئینی است که از ترکیب آلی آهن تشکیل شده است. تشکیل هموگلوبین به آهن و پروتئین کافی بستگی دارد. گلبول های قرمز حدود 120 روز عمر دارند و هر روز از بین می روند و جایگزین می شوند.

هر فرد باید 100 سانتی متر مکعب خون و 5 میلیون گلبول قرمز در هر میلی لیتر خون داشته باشد. کاهش میزان هموگلوبین منجر به کم خونی و در نتیجه کاهش توانایی انتقال خون به بافت ها می شود.

علائم کم خونی از مهم ترین علائم کم خونی، ظاهری کسل کننده و بی حال همراه با علائم اضطراب، چین و چروک های زودرس پوست، خاکستری شدن پوست، چشم های ضعیف و خسته است. از دیگر علائم کم خونی می توان به ضعف حافظه، ضعف عمومی بدن، سرگیجه، خستگی، از دست دادن انرژی بدن، تنگی نفس، کندی روند بهبود زخم ها، سردرد، افسردگی روحی و روانی، نرمی انگشتان، لب ها و گوش ها اشاره کرد. .

بیمار مبتلا به کم خونی معمولا از ضعف، خستگی، از دست دادن انرژی بدن و سرگیجه شکایت دارد. علل کم خونی کم خونی می تواند ناشی از کاهش تشکیل گلبول های قرمز خون یا به دلیل نقص در مغز استخوان یا مصرف ناکافی آهن، پروتئین و ویتامین ها باشد. از دست دادن بیش از حد خون به دلیل آسیب و خونریزی نیز می تواند باعث کم خونی شود.

کمبود اسید کلریدریک، اسید گوارشی مورد نیاز برای جذب آهن و پروتئین نیز می تواند منجر به کم خونی شود.

استرس روانی، اضطراب و نگرانی بر تولید اسید کلریدریک در بدن تأثیر می گذارد. کم خونی همچنین می تواند با مصرف بسیاری از داروهایی که ویتامین E را در بدن کاهش می دهند یا با مصرف داروهایی که مواد مغذی مورد نیاز برای تولید گلبول های قرمز را غیرفعال می کنند، ایجاد شود.

سایر علل کمتر شناخته شده کم خونی انگل ها و کرم های گرد هستند. درمان طبیعی و گیاهی مصرف زیاد آهن در سال های اولیه زندگی می تواند در پیشگیری از کم خونی موثر و مفید باشد.

غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید، قندها و دسرها، آهن لازم را در بدن تخلیه می کنند. آهن باید همیشه به شکل ارگانیک مصرف شود، زیرا آهن معدنی می تواند خطرناک باشد و ویتامین های محافظ و اسیدهای چرب غیراشباع را از بین ببرد که می تواند باعث آسیب جدی به کبد و حتی سقط جنین یا تاخیر در تولد نوزاد یا زایمان زودرس در زنان شود.

غذاهای غنی از آهن طبیعی طبیعی عبارتند از گندم و غلات کامل، برنج قهوه ای، سبزیجات برگ سبز مانند کلم، هویج، کرفس، اسفناج و میوه هایی مانند سیب، توت، گیلاس، انگور، انجیر و خرما.

ثابت شده است که مصرف زیاد آهن به تنهایی کمکی به بازیابی هموگلوبین در خون نمی کند و میزان پروتئین در بدن باید کافی باشد. بنابراین، رژیم غذایی باید سرشار از پروتئین هایی با ارزش بیولوژیکی بالا باشد، مانند پروتئین موجود در شیر، پنیر و تخم مرغ. مس همچنین برای استفاده از آهن در تشکیل هموگلوبین ضروری است.

مصرف فراوان اسید اسکوربیک برای تسهیل جذب آهن ضروری است. حداقل دو وعده مرکبات باید روزانه مصرف شود. بیمار مبتلا به کم خونی باید به عصاره چغندر توجه ویژه ای داشته باشد.

عصاره چغندر قرمز دارای محتوای آهن بالایی است، گلبول های قرمز خون را احیا و دوباره فعال می کند. اکسیژن تازه را به بدن می رساند و به عملکرد طبیعی تنفس کمک می کند.

درمان با آب سرد یکی از با ارزش ترین درمان ها برای کم خونی است. حمام بخار برای کسانی که از کم خونی رنج می برند نیز توصیه می شود. آفتاب گرفتن نیز مفید است زیرا نور خورشید تولید گلبول های قرمز را تحریک می کند. از دیگر عوامل موثر در درمان کم خونی می توان به تنفس عمیق و ورزش های سبک مانند پیاده روی و یوگای ساده اشاره کرد. ماساژ همچنین به حفظ سطح خونی بالا کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید