دریاچه ارومیه از این طریق احیا نمی شود

281090 499 خبر خاکستری

مهسا بهادری: تقریباً سه روز پیش، علی بهادری جهرمی، سخنگوی و دبیر هیئت دولت در توییتر خود اعلام کرد: دریاچه ارومیه جان تازه ای می گیرد، آبرسانی به دریاچه ارومیه با اجرای مرحله اول سیستم انتقال آب با با ظرفیت 300 میلیون مترمکعب این یکی از بزرگترین پروژه های زیست محیطی و آغاز اجرای اقدامات جدید برای احیای دریاچه ارومیه است.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو روز جمعه در مراسم افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: البته این روند احیا با اجرای 26 پروژه آغاز شده است. می تواند تکمیل شود و در این راستا نیاز به بارندگی های خوبی در منطقه ما و مشارکت مردم است اما امسال میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش یافته است.

وی توجه به محیط زیست را یکی از آموزه های اسلامی عنوان کرد و گفت: در این راستا بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد و تلاش می کنیم این چالش بسیار جدی را برطرف کنیم.
محرابیان با اشاره به دیگر برنامه های احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: انتقال فاضلاب بهداشتی شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه از دیگر اقدامات این بخش است که امیدواریم تا خرداد ماه آینده در محل عملیات اجرایی شود. آخرین – دیر

به بهانه اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه با 300 میلیون مترمکعب با عباس محمدی فعال محیط زیست گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

عباس محمدی درباره اجرای این پروژه می گوید: «همان چیزی که باعث نابودی دریاچه ارومیه شد، ماجرای سدسازی است. چند برابر رودخانه های موجود در اطراف دریاچه ارومیه دارای سد بوده است. یعنی حدود 40-50 سد ساخته شده و حدود 30 سد در حال ساخت است. صنعتی که کارش در ایران تخریب تالاب هاست، حالا مدعی است که می خواهد تالاب ها را احیا کند. پروژه سد در ایران پروژه ای است مرتبط با اختلاس و فساد اداری، فساد مالی و دروغ.

وی درباره سال های اولیه تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه می گوید: ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 1392 تشکیل شد و در همان زمان گفته می شد حدود 600 میلیون متر مکعب آب از رودخانه زاب (رودخانه زاب است. رودخانه ای که در منطقه کردستان جریان دارد. سرچشمه رودخانه زاب از کوه های داروجان است و دشت زاب را زهکشی می کند، از کوه های آهنگران و کوه های بزیان می گذرد و وارد رودخانه دیاله می شود تا وارد دریاچه شود. در همان زمان من، آقای آهنی و چند نفر دیگر کمیته ای به نام احیای اکولوژیک تشکیل دادیم و خلاصه ما این بود که این دریاچه با کار ساخت و ساز احیا نمی شود و باید به طبیعت فرصت دهیم تا خودش این کار را انجام دهد. “

وی در پاسخ به این سوال که آیا از یافته‌های آن کمیسیون برای احیای دریاچه استفاده شده است یا خیر، می‌گوید: «اطلاعات دقیق در آن زمان در اختیار مسئولان قرار گرفت، اما در پیگیری‌های بعدی از این داده‌ها استفاده نکردند. یو پی اس.» بعد صحبت از ورود 600 میلیون مترمکعب آب به دریاچه شد اما الان 300 میلیون مترمکعب آب آوردند که تا الان نصف شده است. «دریاچه ای که 3 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد. یک سال ممکن نیست 300 میلیون متر مکعب آب کوچکترین تأثیری در بازیابی آن داشته باشد.

این فعال محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا این احیای نامناسب بر رودخانه زاب تاثیر می گذارد یا خیر؟ وی تصریح کرد: بله اولین اثر منفی این حادثه این است که رودخانه زاب نیز دستخوش تغییرات جدی و خطرناکی خواهد شد. زمانی که تغییراتی در سیستم رودخانه‌ای ایجاد می‌شود، کل اکوسیستم منطقه دستخوش تغییراتی می‌شود که قابل پیش‌بینی یا پیشگیری نیست.»

وی درباره خسارات این حادثه ادامه داد: این اقدام علاوه بر جنبه های زیست محیطی، بر روابط ما با کشور عراق نیز تأثیر می گذارد. به هر حال امروزه نه تنها کشورهای توسعه یافته و بزرگ، بلکه کشورهای همسایه و حتی عراق با ما روابط دوستانه ای ندارند و در برخی موارد به یکی از مخالفان سیاست ما تبدیل شده است و مردم عراق نیز نگران هستند. در مورد احداث سد بر روی رودخانه های معمولی انجام شده است، ناراضی هستند. این برای کشور ما بسیار خطرناک است. به عنوان مثال، اگر ما با عراق رابطه خوبی داشتیم، می توانستیم به شما بگوییم به جای اینکه به ما لوازم کشاورزی را با بهترین قیمت بفروشید، از آب استفاده کنید. «آیا بهتر است یا خودمان را با کشور همسایه به چالش بکشیم؟

محمدی ادامه می دهد: امیدوارم این اتفاق نیفتد اما در چند سال آینده خواهیم دید که این کار تاثیری در احیای دریاچه ندارد. این ماجرا یک دلیل ساده دارد و آن این است که سالانه باید سه میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب وارد این دریاچه شود تا دریاچه شود چنین اتفاقاتی قبلاً رخ داده و اتفاقاً حجم آب بسیار بیشتر بوده است. اما اکنون با 300 یا 600 میلیون آب، آن دریاچه راه به جایی نخواهد برد.”

محمدی دلیل ناکارآمدی این حادثه را اینگونه بیان می کند: «وقتی آب با این حجم وارد دریاچه می شود با شرایط دریاچه ارومیه به سرعت تبخیر می شود. اگر آب وارد شوره زار خشک شود، سه ماه دوام می آورد و سپس آب تبخیر می شود. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و ماهیانه 300 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه شود قطعا ارومیه اهدایی می شود اما این رقم تا یک سال بی فایده است».

دیدگاهتان را بنویسید