در دستور کار تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده شهری است


ساعت: 21:47
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893378

آژه ای با اشاره به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده شهری و تبعات این پدیده گفت: در شهر تهران با حجم بسیار بالا و قابل توجهی از ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه هستیم که کمیته مربوطه رای به تخریب آن داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام محسنی آژه ای در ادامه جلسات مستمر خود با کمیته ها و فراکسیون های مختلف شورای اسلامی، عصر امروز (یکشنبه) با اعضای کمیته کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست دیدار کرد. ششم شهریور). وی با اشاره به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده شهرها و تبعات این پدیده گفت: در تهران با حجم بسیار بالا و قابل توجهی از ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه هستیم که کمیته مربوطه رای به تخریب آن داده است اما شهرداری راستا دارد ملاحظاتی دارد. از جمله یکی که تاکید می کند چندین سال از ساخت این بنا می گذرد. در این زمینه یکی از آسیب ها این است که الزامات اخذ فسخ کار در نظر گرفته نمی شود و فرد فقط برای اخذ فسخ کار در زمان بیع وارد معامله می شود; در اینجا یکی از گلوگاه های تخلف را می بینیم. این تنگناها باید مسدود شود.

رئیس قوه قضاییه در این جلسه با اشاره به نقش کشاورزی در تقویت بنیه اقتصادی و تولیدی کشور، اظهار داشت: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد، ایجاد اشتغال و حتی تقویت بنیه کشور. استقلال و امنیت در تولید محصولات ضروری و استقلال و همچنین کاهش تاثیر تحریم ها سهم انکارناپذیر و مهمی است.

حجت الله محسنی آژه ای اظهار کرد: احساس من این است که کشاورزان ما و مسئولان ذیربط در این زمینه از جایگاه و نقش خود برای پیشرفت و توسعه کشاورزی و ارتباط این مقوله با توسعه کلی کشور آنطور که باید آگاه نیستند. به همین دلیل است که باید آگاهی عمومی را نسبت به نقش کشاورزی در تقویت استقلال و امنیت کشور افزایش داد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت فراوان دو عنصر «آب» و «خاک» در کشاورزی، استفاده بهینه از این دو عنصر را مقوله ای بسیار اساسی دانست و گفت: کشاورز ما به تنهایی نمی تواند پرونده های مربوط به آن را به صورت مکانیزه در اختیار کشاورزی قرار دهد. اقتصاد روستایی و کشاورزی ; بنابراین بخش خصوصی باید وارد این قضیه شود. ورود بخش خصوصی به این مقوله مهم به حمایت و امنیت سرمایه گذاری بستگی دارد.

رئیس قوه قضائیه به بهبود وضعیت شبکه توزیع محصولات کشاورزی و حذف دلالان در این امر اشاره کرد و گفت: کشاورز ما با سختی ها و مشکلات فراوان محصول را جمع آوری می کند اما از فروش محصول درآمد کمی دارد. این محصول. از طرفی همین کالا گاهی با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می رسد; بنابراین اصلاح شبکه توزیع محصولات کشاورزی مقوله مهم و ضروری است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بر لزوم «ایجاد ضوابط روشن و پایدار» و «جلوگیری از اعمال ترجیحات مدیریتی» در امور مربوط به «ارزیابی اثرات زیست‌محیطی تأسیس صنایع» و همچنین «تغییر کاربری» تاکید کرد. اظهار داشت: چند سالی است که اصرار دارم که اختیار صدور مجوز تغییر کاربری مشخص شود و این موضوع را به دولت و مجلس نیز برده‌ام. لازم به ذکر است عدم تعیین مرجع مجوز تغییر کاربری و عدم ساماندهی این مقوله مهم تبعات نامطلوبی در حوزه اراضی و منابع طبیعی و کشاورزی دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تاکید شدید سازمان بازرسی کل کشور بر اجرای دقیق و کامل قوانین مصوب در همه دستگاه ها، گفت: اعتقاد راسخ ما این است که قانون مصوب باید اجرا و اجرا شود و اجرا شود. قانون بدون خلاء و ما از خودمان شروع به نظارت بر آن کردیم و این مقوله را جزو اولویت های خود قرار دادیم. تاکید ما بر این است که مجری احکام ما نیز باید به اجرای حکم قطعی صادر شده توجه کامل داشته باشد و در صورت عدم اجرای حکم، ادله معتبر این امر را بیان و توضیح دهد. شما نمایندگان مردم هم عدم اجرای قوانین را اعلام می کنید.

رئیس کل دادگستری با اشاره به مشکل تضاد و اختلاف کارشناسی در برخی موارد که یکی از دلایل اطاله دادرسی و اخذ هزینه از افراد و طرفین است، مثالی در این زمینه بیان کرد و گفت: به عنوان مثال. ، در موردی که مربوط به یک قطعه زمین است. با حفاری در تهران طی پنج ماه شاهد تفاوت فاحش قیمت زمین مذکور از محدوده کارشناسان شناخته شده بودیم. همین اختلافات و تضادها در کارشناسان منجر به آسیب و پیامدهای نامطلوب در حوزه عدالت می شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر گاهی در برخی از تصادفات نیاز به معاینه چند باری است; در مزایده و مناقصه و اخذ اسناد و مصادیق بسیار دیگر نیز باید کارشناسی انجام شود; در برخی موارد، این انبوه کارشناسان و هزینه‌های مرتبط، مردم، به‌ویژه فقرا را از پیگیری پرونده منصرف می‌کند. بنابراین شما نمایندگان مجلس نیز باید به کاهش مشکلات مرتبط با کارشناسی کمک کنید و به سمت کاهش هزینه های رسیدگی های حقوقی و کارشناسی رسمی برای عموم مردم به ویژه اقشار ضعیف حرکت کنید.

رئیس کل دادگستری در پایان تاکید کرد: در همه زمینه ها به ویژه در حوزه های مربوط به حقوق عامه، اراضی و منابع طبیعی، دغدغه من این است که با کمک و مساعدت، آنچه از دستم بر می آید برای صلاح مردم و کشور و در آن راستا انجام دهم. همکاری شما نمایندگان مردم من هم به مجلس نیاز دارم.

عباسی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر نیز با بیان اینکه 10 تا 12 درصد از 164 میلیون هکتار مساحت کشور را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد، به از دست رفتن اراضی کشاورزی در نتیجه تغییر کاربری اراضی اشاره کرد و گفت: باید جدی تر عمل کنند. نسبت به گذشته.” برای جلوگیری از تغییرات عمده در کاربری اراضی کشاورزی.

حسین پور، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز بر تسریع در صدور اسناد اراضی کشاورزی و برخورد مساعد قوه قضائیه با سرمایه گذاران در بخش کشاورزی به ویژه در بخش کشاورزی تاکید کرد. مناطق مولد کشور است و گفت: باید با فساد مبارزه کرد، اما این کار نباید انجام شود، بلکه باید به گونه ای باشد که دست حاکمان برای اجرای طرح های توسعه ای تنگ شود.

ایزدپناه یکی دیگر از اعضای این کمیسیون نیز به دستور رئیس قوه قضائیه در سفر سال گذشته خود به استان خوزستان در خصوص رسیدگی به یکی از پرونده های درگیری در آن استان که منجر به فوت 18 نفر شد، اشاره کرد. بیان کرد: در نتیجه این دستور روند کار به خوبی پیش رفت و تصمیمات بدیع اتخاذ شد اما پس از مدتی مفاد برخی تصمیمات اجرایی نشد.

نجفی عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز به مشکلاتی که مردم مناطق شهری برای اخذ سند زمین های خود با آن دست و پنجه نرم می کنند، گفت و از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای ارائه این لایحه در قانون ثبت اسناد و املاک کشور تشکر کرد. مجلس برای حل این مشکل..

اوزاتی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز خواستار نقش پررنگ‌تر نمایندگان قوه قضائیه در کارگروه‌های استانی برای رفع موانع تولید شد.

رفیعی از دیگر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به آلودگی هوا از جمله مواردی است که باید به طور اساسی به آن رسیدگی شود. .
آزادیها یکی دیگر از اعضای این کمیته با اشاره به مشکلات کم آبی در نقاط مختلف کشور از قوه قضائیه خواست تا با اتخاذ تدابیر قاطع از کشت محصولات پرآب جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید