ساخت و سازهای غیرمجاز به طبیعت بکر روستا آسیب می زند/ روستاییان حق آب کشاورزی را رعایت نمی کنند


ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889801

عباس طهماسبی با اشاره به مشکل کمبود آب و وضعیت نامطلوب آب شرب، گفت: منابع آب در کوهپایه ها که آب شرب و آب کشاورزی است؛ آب آشامیدنی آب شرب است. آب شرب منطقه از زهکشی رودخانه اصلی روستای شانکستان و 2 حلقه چاه آب انارستان تامین می شود که متاسفانه آب شرب آن همچنان برای کشاورزی، باغ، ویلا و حتی استخر مصرف می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس طهماسبی روستای انارستان در گفتگو با «راه آرمان» در خصوص مشکلات گردشگری این روستا گفت: برای رسیدن به آینده مطلوب باید انارستان را به عنوان بخشی برای افزایش امکانات و بودجه معرفی کرد چرا که اگر این قسمت انجام شود. تعمیر نشده است، آینده مطلوب در دسترس نیست

عباس طهماسابی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیراصولی و غیرمجاز آسیب جدی برای گردشگری در کوهپایه کرمان است، گفت: با توجه به ظرفیت ها و فرصت های اصیل، بکر و ناشناخته گردشگری در این منطقه و همچنین الزامات بالای شورای اسلامی و با با وجود استعدادها و ظرفیت های زیاد، باید تمهیداتی برای توسعه منطقه اندیشیده شود تا روستای انارستان به عنوان شهرستان ارتقا یابد.

وی افزود: با دعوت از برنامه تلویزیونی روستا برای ارائه روستای انارستان منطقه کهپایه، ثبت چنار هزار ساله و کاروانسرا در کنار آن گام های خوبی در زمینه ارائه جاذبه های گردشگری منطقه کهپیایی برداشته ایم. چنار که در مرحله ثبت ملی است، موضوع گردشگری در کوهپایه ها کاملا ناشناخته مانده است.

دهیار انارستان تصریح کرد: از دیگر زیبایی های منطقه کوهپایه می توان به وجود خیابان هایی با حدود هزار اصله درخت چنار اشاره کرد که در فصل تابستان و پاییز منظره زیبایی را ایجاد کرده اند که همواره مورد علاقه عکاسان طبیعت بوده است.

وی افزود: برای معرفی روستا، پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری منطقه از طرف اینجانب سایتی ساختیم تا با اطلاع رسانی از شرایط و نحوه ارائه این روستا، این منطقه به عنوان به گردشگران ارائه شود. تا حد امکان


کمبود بودجه یک مشکل اساسی است

طهماسابی با اشاره به مقوله کمبود بودجه تصریح کرد: بودجه مناطق با توجه به جمعیت و آخرین سرشماری در نظر گرفته شده است و در حال حاضر تخصیص بودجه بر اساس سرشماری سال 1395 است که جمعیت کوهپایه 195 نفر بوده است. بودجه سالانه حدود 15 میلیون تومان است

دهیار انارستان تاکید کرد: در حالی که قرارداد جمع آوری زباله در سال جاری 32 میلیون تومان است، دو برابر بودجه تخصیص یافته است و مابقی بودجه دهیار با صدور مجوز پرداخت می شود.

طهماسبی بیان کرد: با توجه به مشکلات کمبود بودجه، هزینه ای برای ارتقای پتانسیل و ظرفیت گردشگری انجام نخواهد شد. برای رفع این مشکل بهتر است اقدامات کارشناسی لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: با توجه به کثرت تصمیم گیری در دهیاری ها، مشکل ناهماهنگی در اجرای برنامه ها و هزینه های بودجه در بین دهیاری ها وجود دارد و همین عامل تعیین کننده تنوع اهداف و دیدگاه ها در روستاها است.


ساخت و سازهای غیرمجاز به بلای طبیعت تبدیل شده است

وی بیان کرد: ساخت و سازهای خودسرانه بدون توجه به زیرساخت های کوهپایه ای مشکلات جدی در تامین آب در فصل تابستان ایجاد کرده است.

طهماسبی افزود: ورودی رودخانه هانه افزایش چشمگیری داشته و در برخی مناطق عرض رودخانه به 200 متر می رسد اما اکنون عرض آن به 50 متر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: حدود 200 تا 300 پرونده در کمیسیون اصل 99 در خصوص تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی و ساخت و ساز و ساخت و ساز غیرمجاز مربوط به طرح های جاری و آتی داریم که منابع طبیعی و پایگاه مسکن مسدود است.

دهیار انارستان اذعان داشت: در حالی که طرح هادی در سال 1392 ابلاغ شده بود، هر سه اداره این تفاهم نامه را امضا کردند، اما اکنون این سه اداره مخالف هستند، به عنوان مثال اداره مسکن و شهرسازی این طرح را توسعه آینده نامید و زمانی که فردی زمین خریداری می کند نام زمین مسکونی، درست در زمان اخذ مجوز با موانعی از سوی این اداره مواجه می شود و زمین به دلیل ممنوعیت قانونی تصرف در این اداره مصادره می شود.

وی با بیان اینکه مردم در کشمکش های بین نهادی گم می شوند، اظهار داشت: این موضوع را از کمیسیون حفاظت از بیت المال پیگیری کرده ایم اما به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.

طهماسبی بیان کرد: از 100 درصد کل اراضی بلاتکلیف حدود 70 درصد برای صدور مجوز پیگیری می شود و تنها 20 درصد از این زمین ها راه حلی ندارد اما مشکل زمین های باقی مانده قابل حل است و باید برای این مشکل فکری کرد.


کمبود آب و جیره گریبان کوهنوردان را گرفته است

دهیار روستای انارستان در خصوص مشکل کمبود آب و وضعیت نامناسب آب شرب تاکید کرد: منابع آب در کوهپایه ها به دو صورت آب شرب و کشاورزی است و آب شرب منطقه از خروجی تامین می شود. رودخانه اصلی روستای شانکستان و 2 حلقه چاه آب در انارستان.متاسفانه همچنان از آب آشامیدنی برای کشاورزی، باغ، ویلا و حتی استخر استفاده می کند.

وی افزود: «در حال حاضر با مشکل وضعیت نامطلوب آب مواجه هستیم، زیرا مردم و افغان‌ها دام‌ها و لباس‌های خود را در این رودخانه در شانکستان می‌شویند و همین آب پس از عبور از خانه‌ها به خانه‌های مردم می‌رسد. علاوه بر این در فصول گرم سال با مشکل کم آبی نیز مواجه هستیم که نشان می دهد هنوز با وضعیت ایده آل فاصله داریم.

طهماسابی ادامه داد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب آب اقدامات پیگیری انجام شده است که می توان به طرح افزایش ارتفاع زهکشی رودخانه اشاره کرد که علیرغم تمامی اقدامات پیگیری، اما با طرح موضوع به اداره آب، پاسخ کمبود بودجه و هزینه بود. ما به یک برنامه رسیدیم.

دهیار روستای انارستان در خصوص مقوله آب کشاورزی تاکید کرد: با توجه به اینکه باغات همچنان در سیلاب آبیاری می شوند و این یکی از مشکلات کشاورزی است اما در این راستا دو پمپ نصب شده که شامل دو پمپ خشکسالی و شهید کرمی که گیاهان با همین دو پمپ آبیاری می شوند، زیرا آب آبیاری برای این مقدار درخت کافی نیست و از طرفی آب آبیاری فقط در فصل سرما و تا اردیبهشت ماه موثر است.

وی همچنین به قانون حفظ باغات اشاره کرد و افزود: این قانون در گذشته یک تبصره داشت که اگر ملک 70 متر مربع مساحت داشته باشد، آب، برق و گاز رایگان به آن تعلق می گیرد، اما این قانون لغو شد و باعث بسیاری شد. مشکلات اما از خرداد ماه گذشته قانون اخذ انشعاب موقت جایگزین این قانون شد، در این قانون می توان به مدت 3 سال با تعهد انشعاب موقت گرفت و این زمین 70 کاسب به ملک کوچکتری تبدیل می شود و بر این اساس مالک با بیتووا پیتینه می شود. از آب برای آبیاری درختان استفاده می شود که باعث مشکل کم آبی می شود و در نتیجه شبکه آب قادر به تامین این میزان مصرف نیست.


ویلا نشینان حق آب کشاورزی را رعایت نمی کنند

وی گفت: از دیرباز رسم بر این بوده که هر روستا از رودخانه اصلی آب دارد، در روستاهای انارستان و کوهپایه بیشتر نهرها از جلوی خانه ها می گذرد اما در روستای ومق آباد نهرها از داخل این فاکتور می گذرد. مشکلاتی مانند استفاده از نهرهای آب برای پرکردن استخر و آبیاری هفتگی درختان ویلاها که حق آب کشاورزی است که کشاورزی منطقه و اراضی پایین دست را تحت تاثیر قرار می دهد که در پیگیری اقدامات روی زمین انجام شد، اما ناموفق بود.

طهماسبی با اشاره به اینکه کشاورزی در منطقه همچنان پرآب است، افزود: در این راستا 4 تلمبه خصوصی، 3 حلقه چاه عمیق و 2 پمپ دولتی و مجاز ایجاد شده و البته مقدار قابل توجهی از چاه های غیرمجاز نیز کشف شده است که دهیاری با آنها برخورد می کند. این گونه موارد به صورت مستقیم و با ارسال گزارش.

دهیار انارستان تاکید کرد: در حال حاضر بافت جمعیتی و فرهنگی کهپایه دیگر محلی نیست زیرا مردم مناطق اطراف به کهپایه آمده اند و زمین های کشاورزی و خانه های قدیمی را خریداری کرده و اقدام به ساخت ویلا و تغییر کاربری کرده اند. اینجا کشاورزی نیست، بلکه مردم محلی برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه هستند، زیرا در واقع مصرف آب در کلبه ها به دلیل ساخت استخرها در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: کشاورزی در کوهپایه ها به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد، ارزشی ندارد و محصول قابل توجه و شاخصی در این منطقه وجود ندارد، البته کشت محصولات باغی مانند بادام، گردو و گیلاس در منطقه رواج دارد. اما از نظر اقتصادی یا به اندازه محصول پیشرو منطقه مانند سیر شهداد یا پسته رفسنجان رایج نیست.


تولید یک محصول کشاورزی خاص پیش بینی نشده است

طهماسابی در خصوص نحوه کشت محصولات در منطقه تصریح کرد: روش کشاورزی در گذشته به صورت رعیت بوده و به روش کار و کشت زمین خان و در نهایت پس از برداشت موظف می شد. نصف محصولش را به مسافرخانه بدهد. به همین دلیل کشاورزان زمین را ترک کرده و به روستاها و مناطق دیگر مهاجرت می کنند.

دهیار انارستان موضوع بوم گردی و گردشگری این روستا را مورد بحث قرار داد و افزود: تاکنون چندین بار موضوع ایجاد خانه های بوم گردی در شورا و دهیاری مطرح شده است که با وجود حمایت های خوب دولت و تخصیص امکانات در این امر. با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالا، این منطقه با استقبال روستائیان مواجه نشده است.

عباس طهماسبی در پایان فلسفه خود توضیح داد و با اشاره به نام روستای انارستان گفت: بر اساس اسناد تاریخی، نام این روستا از باغ های عظیم اناری که وی کاشته است، گرفته شده است و در گذشته این باغ ها متعلق به یکی بوده است. از خان های آن زمان، به همین دلیل نام نار بر آن نهاده شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید