در صورت تصویب طرح حفاظت در کمیسیون، به صورت آزمایشی بین 3 تا 7 سال اجرا می شود.

در صورت تصویب طرح حفاظت در کمیسیون، به صورت آزمایشی بین 3 تا 7 سال اجرا می شود.

روز جدید آیا این ادعا نمی کند که طرح دفاعی اساساً بی فایده است؟» «یعنی دشمن در جنگ ما یک تانک را زده است، بنابراین دیگر نیازی به استفاده از تانک نداریم».

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: همین که مردم می بینند دشمن در این حوزه می تواند به کشور ضربه بزند نشان می دهد که باید به حوزه دفاع سایبری و قوانین تضمین کننده آن توجه ویژه داشته باشیم.

مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی در گفت و گو با «انتخاب» درباره حمله سایبری اخیر گفت: ساماندهی این امر ضروری است. اما برای رسیدن به این هدف باید در جزئیات دقت کرد. همین که مردم می بینند دشمن می تواند در این منطقه به کشور ضربه بزند، نشان می دهد که باید به حوزه های مربوط به امنیت سایبری و قوانین تضمین کننده آن توجه ویژه داشته باشیم و لزوم این طرح را تایید می کنند.

وی گفت: اگر بخواهیم بدون تحلیل درست و بدون مشکلات موهوم به ته جامعه نگاه کنیم، امروز فضای مجازی به یک واقعیت جدی تبدیل شده است و نشان می دهد که در بحث شبکه ها نیاز به یک استراتژی اساسی داریم. ما باید فضای اجتماعی و مجازی و اینترنت خودمان را داشته باشیم، البته نه لزوماً در بدترین شکل آن که برخی می گویند محدود است و به تجارت آسیب می زند، اما دولت باید در این مسائل اشراف داشته باشد و آن را جدی بگیرد.»

در تمام دنیا با توجه به دولت الکترونیکی مستقر، امنیت آن به همان اندازه مهم است، به عنوان مثال در بحث بانک‌ها، قوه قضائیه و اطلاعات شخصی مردم، مزایا و سرعت‌بخش‌ها و تهدیدهایی نیز دارد. این بدان معناست که در در گذشته، اگر کسی می‌خواست از بانک سرقت کند، باید یک نقشه فیزیکی می‌کشید، اما امروز گروه کوچکی از هکرها که حتی پیدا کردن جای خود برایشان مشکل است، می‌آیند و یک سیستم آمریکایی سوخته را هک می‌کنند. این نشان می دهد که این یک حوزه جدی است اما فرصت های بسیار خوبی وجود دارد، تهدیداتی هم وجود دارد که ابتدا باید با نگاه کارشناسی و درست به آن نگاه کنیم و راه حل ارائه کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه هدف اصلی طرح حفاظت این است که بتوانیم در این ورطه از حقوق مردم دفاع کنیم، گفت: سپس تصمیم گیری می شود. بنابراین همه چیز در این کمیته و مجلس فعلی نخواهد بود، زیرا مجلس بعدی که بخواهد برای تمدید این مصوبه تصمیم گیری کند، ممکن است سلیقه ای کاملا متفاوت با مجلس فعلی داشته باشد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا خرابکاری سایبری اخیر در حالی رخ داده است که سیستم سوخت شبکه خود بدون اتصال به اینترنت بوده است، وی به بی فایده بودن طرح حفاظتی اشاره نکرد؟ مربوط است و نمی توانیم بگوییم که فناوری است. حتی در این موارد هم قطعا آسیب پذیر هستیم. در ضمن ماهیت این کار پیچیده است، یعنی وقتی می خواهید به یک پادگان نظامی حمله کنید باید از قبل برنامه ریزی و بررسی کنید، اما حمله سایبری به گونه ای است که یک نوجوان 12-13 ساله می تواند مرکز هک باشد. حتی در مکان هایی که محافظت می شوند بسیار مهم است. هیچ کدام از اینها چیزی را ثابت نمی کند، اما نشان می دهد که ما باید مراقبت های خود را افزایش دهیم.»

این اتفاق حتی در کشورهای پیشرفته‌تر هم می‌افتد، اما این به این معنا نیست که ما باید تسلیم شویم و الگوی کار ما باید در راستای حفظ حقوق مردم در این زمینه باشد و این مؤید این است که باید همین کار را انجام دهیم. وی افزود: در این زمینه باید مقررات قابل اجرا و واقع بینانه داشته باشیم و زیرساخت های حفاظتی لازم را فراهم کنیم، اما طبیعی است که ممکن است ضعف وجود داشته باشد.

ویسکانسین گفت: “این بیانیه مانند این است که بگوییم چون دشمن در طول جنگ با یک تانک به ما ضربه زد، پس دیگر نیازی به استفاده از تانک نداریم.” در فضای مجازی هم جنگ مجازی وجود دارد. گاهی پیروزی است و گاهی شکست. اینها تجربیاتی هستند که باید از آنها برای تقویت زیرساخت های خود در آینده استفاده کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید