در مذاکرات درخواستی خارج از دادگاه نداریم/ با آژانس به توافق خوبی رسیده ایم

ساعت: 15:40
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792475

او گفت: «شب گذشته به توافق خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافتیم که می‌تواند برخی از نگرانی‌های ادعایی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را برطرف کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر عبداللهیان در آخرین روز از همایش «نشست روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» با حضور وزیر امور خارجه و معاونان وی، خلاصه‌ای از کنفرانس و بازخوردهای آن را ارائه کرد.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری جلسات همایش گفت: با توجه به حضور حدود نیمی از اعضای کابینه در هفته جاری، هم اکنون جلساتی در ادارات ذیربط دولتی برای بررسی مشکلات و راهکارهای ارائه شده از سوی روسای هیات های ایرانی برگزار می شود. و در این راستا کارگروه هایی تشکیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور واردات واکسن در شرایط اپیدمی تاج را اولین آزمایش نمایندگی های ایران در خارج از کشور در ابتدای دولت سیزدهم خواند و گفت: این اتفاق افتاده است.

امیر عبداللهیان افزود: به غیر از کشورهایی مانند چین که بیشترین سهم واردات واکسن را به خود اختصاص داده و کوبا که در زمینه انتقال فناوری تولید مشترک با کشورمان همکاری می کند، از بسیاری از کشورهای دیگر نیز واکسن وارد شده است. در حال حاضر انبارهای وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر ظرفیت دریافت واکسن های جدید وارداتی را ندارند.

وی جنبش حمایت از معیشت و نیازهای جامعه را به گونه ای که تأثیر آن بر زندگی و خوراک مردم مشخص شود، دومین ماموریت دولت به وزارت امور خارجه در این زمینه را حرکتی جهادی در وزارت امور خارجه در داخل کشور خواند و از سال 1394 آغاز شد. آژانس های خارجی

وی گفت: برنامه راهبردی توسعه دولت سیزدهم در داخل کشور مستقل از نتیجه مذاکرات با دولت های دیگر است و سفارتخانه ها و کنسولگری های ما از تمام توان و ظرفیت خود در این زمینه استفاده خواهند کرد.

امیر عبداللهیان در بخشی دیگر از سخنان خود به مذاکرات جاری در وین بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چهار بعلاوه اشاره کرد و گفت: مذاکرات افتخاری از ابتدای دولت در دستور کار بوده و همچنان همین رویکرد ادامه دارد. گرفته شده توسط تیم مذاکره کننده “بعدی.

وی با اشاره به تعامل ایران و ICP و اینکه آژانس گاهی اوقات از ابزارهای فنی برای تأثیرگذاری سیاسی بر مذاکرات در وین استفاده می کند، گفت: دیشب به توافق خوبی با آژانس رسیدیم که می تواند برخی از نگرانی های ادعایی را برطرف کند. موضوع برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و پیگیری همکاری های متقابل هر چه بیشتر با آژانس.

وزیر امور خارجه برخی ادعاها مبنی بر وجود درخواست های خارج از دادگاه در متون پیشنهادی تیم مذاکره کننده کشورمان را دروغی ساده خواند و تاکید کرد: این متون کاملا بر اساس برجام است و هیچ چیز فراقانونی در آن وجود ندارد. ” این متون حاصل ده ها ساعت بحث در مرکز است و رویکرد ما رفع کامل تحریم ها علیه نگرانی کشورها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است.

امیر عبداللهیان افزود: در حال حاضر دو سری متن در وین در حال بررسی است. متن اول حاصل 6 دور اول گفتگو است. در عین حال، طرف‌های مقابل توافق کردند که متون جدید پیشنهادی ایران نیز روی میز باشد تا از بحث و ترکیب همه این‌ها، متن مختصری یکپارچه به دست آید. در نهایت این روند باید به بازگشت تعهدات طرفین دیگر منجر شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها با حسن نیت و با هدف حل موضوع به تلاش خود ادامه دهند و تاکید کرد: ما خوشبین هستیم که اگر طرف مقابل واقع بینانه عمل کند، بتوانیم در این دور از مذاکرات پیشرفت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید