در «هلدینگ خلیج فارس» چه می گذرد؟

روی کاغذ 40 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت های سهامی است، در واقع عبدالعلی عسگری رئیس سابق صداوسیما که در حال حاضر مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد به عضویت هیئت مدیره سهامی خراسان جنوبی درآمد. شرکت. همچنین محمدرضا مهرافشان به عنوان نماینده کشاورزان، دهقانان و دهک های کم درآمد صاحب سهام آذربایجان غربی به عضویت هیات مدیره این شرکت متمول درآمد. اما در واقع مردم نقشی در اداره شرکت ندارند و سهم سهامداران عدالت از درآمد قابل توجه شرکت نزدیک به صفر است.

پس از انتصاب عبدالعلی علی اصغری به عنوان سرپرست این هلدینگ مهم، بسیاری از مدیران و کارشناسان این حوزه به دلیل سوابق تکه تکه و عدم تجربه وی در صنعت پیچیده پتروشیمی با حیرت واکنش نشان دادند.

علی عسگری قبل از اینکه رئیس Sedawasima شود در مؤسساتی مانند اوقاف و مؤسسات خیریه، بنیاد فرهنگی غرب شناسی و وزارت ارشاد کار می کرد. اقدامات او از همان ابتدا جنجال برانگیز بود، او به خریداران بانفوذ شرکت بازرگانی پتروشیمی که در پرونده پتروشیمی گیت دست داشتند مناصب داد و پست های مدیریتی زیادی را به جای بدنه پتروشیمی بین افراد پیشنهادی جناح های سیاسی تقسیم کرد.

سوء مدیریت علی عسگری نیز مشکلات مختلفی را در زیرمجموعه ها ایجاد کرد. به عنوان مثال با وجود وضعیت مساعد جهانی صنعت پتروشیمی، 2 شرکت پتروشیمی پارس و مبین در مجموع 320 میلیون دلار ضرر کردند. میزان تولید محصول استراتژیک شرکت پارس (استایرن منومر) از حدود 470 هزار تن در سال گذشته به 352 هزار تن در سال جاری کاهش یافت.

خطر جریمه یک میلیارد دلاری

هلدینگ خلیج فارس به همراه یک شرکت خارجی (با سهامدار عمده ایتالیایی) به صورت مشترک مالک پتروشیمی مهر هستند. به دلیل تحریم ها، سهامدار خارجی نتوانست بخشی از مبلغ خرید پتروشیمی را به ایران واریز کند، این مشکل به عنوان توجیهی برای گروهی از هلدینگ خلیج فارس برای تصاحب اجباری دفتر پتروشیمی مهر مورد استفاده قرار گرفت. به اصول حقوقی این در حالی است که هلدینگ خلیج فارس در اقلیت هیات مدیره پتروشیمی مهر است. این اقلیت نیز بر خلاف اصول قانون تجارت، مدیر اجرایی شرکت را منصوب کردند. البته سازمان ثبت از پذیرش آگهی انتصاب مدیر اجرایی خودداری کرد. در نهایت این سهامدار خارجی تهدید به طرح شکایت از جمهوری اسلامی ایران در محاکم بین المللی به دلیل آنچه اختلاس از اموال خود خواند، کرد.

ماجراجویی مدیریت هلدینگ خلیج فارس و عملکردی که از آن به عنوان “آتش اراده” یاد می کنند، نزدیک به یک میلیارد دلار جریمه بین المللی را برای کشورمان رقم زد. در نهایت قوه قضاییه با درک شرایط به تخلف مدیر هلدینگ خلیج فارس در تملک غیرقانونی پتروشیمی مهر پایان داد و دادگاه به نفع سهامدار خارجی رای داد.

جنگ ارزی با بانک مرکزی

مهم ترین رسالت هلدینگ خلیج فارس بر روی کاغذ تامین ارز برای کشور است اما واقعیت کمی پیچیده تر است. این گروه تحت حاکمیت سلطنت های الطوائفی است و منافع اقتصادی هر بخشی از این سهم بخشی از قدرت و جریان های سیاسی است. طبیعتا این گروه ها علاقه ای به واریز ارز به حساب های بانک مرکزی به جای دلال های مورد اعتماد خود ندارند. این موضوع منجر به بروز جنگ ارزی بین بانک مرکزی و هلدینگ خلیج فارس شد، هرچند در نهایت این شرکت مادر تسلیم فشار رسانه ها شد و حداقل موافقت کرد که بخشی از ارز حاصل از صادرات را به سامانه معرفی شده توسط بانک مرکزی منتقل کند. .

انتقاد رسانه ای شورای عالی امنیت ملی از مدیریت علی اصغری

پس از افشای ضعف های متعدد مدیریتی علی اصغری در پتروشیمی های خلیج فارس، دامنه انتقادات از اصولگرایان و جریان های مختلف دولت شدت گرفت. این در حالی است که نورنیوز از رسانه های نزدیک به شام ​​نیز به انتقاد از مدیریت علی عسگری و مشکلات پیش آمده در این سریال پرداخت. این رسانه مدعی شد که علی عسگری با تیم امنیتی بزرگتر از فرماندهان نظامی در نمایشگاهی در کیش حاضر شده و حتی برخی از مدیران حاضر در نمایشگاه توسط محافظان رئیس سابق صداوسمیا مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

اشرافیت

محمدباقر بیات فرزند عبدالحسین بیات رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و سجاد روستا آزاد فرزند رضا روستا آزاد از اعضای هیئت مدیره مرکزی جمعیت ایثارگران پیوستند. علی اصغری به عنوان اعضای هیئت مدیره شرکت های گروه این حوزه را نداشتند.

علی اصغری همچنین به داماد سردار رشید در ریاست یکی از مهم ترین شرکت های پتروشیمی کشور کمک کرد. انتصاب خود آقازاده به عنوان سرپرست هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در یکی از شرکت های بزرگ بانکی و حضور وی در شرکت بزرگ فروش پتروشیمی به نام تجارت صنعت نیز خبرهای زیادی را به همراه داشت.

تغییرات گسترده در مدیریت شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس و جایگزینی اعیان و منصوبین سیاسی به جای مهندسان و مدیران توسعه یافته در بدنه صنعت پتروشیمی، اعتراضات گسترده ای را در این مجموعه بزرگ برانگیخت. همه این مشکلات و دیگر مواردی که در رسانه ها منتشر نشده، سرانجام باعث شد تا عضو کمیته مجلس شورای اسلامی کلید طرح تحقیق و تفحص از این مجموعه مهم را اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید