در هنگام بازپرداخت وام بدون ضامن، اعتبار بانک ها را در نظر بگیرید


ساعت: 15:57
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809684

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت در بازپرداخت وام های بدون ضامن به وام های بانکی نگاه کرده باشد، تورمی وجود ندارد و بانک ها دست به جیب بانک مرکزی نمی زنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن حیدری در گفت وگو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: البته خیلی ها تمایل دارند وام بدون ضامن یا همان تسهیلات خردی که دولت برای مردم و فقرا در نظر گرفته است دریافت کنند. با افزایش تقاضا، همیشه این نگرانی وجود دارد که بانک ها بتوانند این نوع وام را بپردازند؟ آیا این اقدام دولت منجر به افزایش نقدینگی و افزایش تورم نمی شود؟ همه این نگرانی ها با عملکرد صحیح نظام بانکی و دولت برطرف می شود.

وی افزود: اگر دولت وام بانک ها را برای این تصمیم در نظر گرفته باشد، تورمی وجود ندارد و بانک ها دست به بانک مرکزی نمی زنند. اما دولت به بانک‌ها فشار می‌آورد که بدون حساب و کتاب وام دهند، قطعا وام‌دهی بانکی کافی نیست و بانک‌ها باید جیب بانک مرکزی را فرو کنند و اگر بانک مرکزی با درخواست بانک‌ها مخالفت کند، ورشکست می‌شوند. .

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: قبل از اینکه وزارت اقتصاد چنین تصمیم حساس و جدی بگیرد، بهتر است با شورای پول مشورت کند و نظر بانک مرکزی را جویا شود و وضعیت سیستم بانکی کشور را رصد کند، اما ظاهراً وزارت اقتصاد و دارایی چنین بررسی هایی را انجام نداده و صرفاً به دنبال اجرای این قانون در جهت نظم است.

حیدری نیز آن را نوعی ابهام از اعتبارسنجی حساب های مشتریان می داند و در این زمینه خاطرنشان می کند: مشخص نیست اعتبار بانک ها برای بازپرداخت وام ها چه معیاری دارد. در واقع باید در بازپرداخت وام ها شفافیت وجود داشته باشد تا حقی ضایع نشود و اتفاقی که در دولت نهم و دهم افتاد دیگر تکرار نشود. بعضی ها نمی توانند وام 50 یا 100 میلیون تومانی را پس بدهند یا اگر می توانند اصلا آدم خوبی نیستند. به نظر من بانک ها برای بازپرداخت وامی که می پردازند باید همه این گزینه ها را در نظام رتبه بندی خودشان در نظر بگیرند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید