در وین بن بست وجود ندارد/ ایران به دنبال تضمین های عینی است


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808620

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در وین بن بست وجود ندارد، افزود: ایران سال هاست که تصمیمات سیاسی گرفته و در برجام باقی مانده است و ما منتظر پاسخ ابتکارات خود از سوی طرف های غربی هستیم. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح تحولات اخیر سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدای این نشست خبری ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) را تبریک گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به دیدار وزرای امور خارجه ایران و فنلاند در ۱۸ بهمن ماه و سفر وزیر امور خارجه ایرلند به تهران که قرار است امروز با حسین امیرعبدالهیان دیدار کند، اشاره کرد.

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و تعویق آمریکا گفت: هیچ بن بست در وین وجود ندارد. مذاکرات مانند گذشته و همچنین تبادل بین هیئت ها در حال انجام است.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: پس از بازگشت هیأت خود، ایران مجدداً این پیشنهاد را بررسی کرده است. دادن و دریافت پیشنهاد امری عادی است و ارائه و دریافت پیشنهاد اتفاق خارق العاده ای نیست. امروز در وین در مورد مسائل باقی مانده بحث و گفتگو وجود دارد. ایران سال هاست که تصمیمات سیاسی گرفته و در برجام باقی مانده است و ما منتظریم تا غرب به ابتکارات ایران پاسخ دهد. هر چه اراده آمریکا و سه کشور اروپایی قوی‌تر باشد، فاصله دستیابی به توافق کمتر می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی گفت که ایران در اجلاس گاز اوپک در قطر شرکت خواهد کرد.

وی گفت: ایران اعلام کرده است که آمریکا باید در رفتار ضد انسانی و ضد انسانی خود تجدید نظر کند. جهان متفاوت است و آمریکا باید این پیام را بپذیرد.

حاطب زاده آیا تا قبل از سال نو آفتابی و پایان بهمن ماه شاهد توافق خواهیم بود؟ وی گفت: اگر امروز کشور اروپایی و آمریکا به ابتکارات ایران در چارچوب برجام پاسخ دهند و حقوق ملت ایران و منطقی که ایران روی میز گذاشته است رعایت شود، دیگر نیازی به پایان بهمن ماه نیست. فردا می توانیم توافق را در وین اعلام کنیم.

دیپلمات ارشد ایران گفت: زمان توافق با اراده آمریکا و غرب نسبت معکوس دارد. این توافق در انتظار تصمیمات سیاسی طرف مقابل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ضمانت‌ها و اینکه ایران چه تضمینی می‌خواهد، گفت: آمریکا قابل اعتماد نیست و باید ضمانت‌های عینی گرفته شود تا دیگر آمریکا مورد تمسخر قوانین بین‌المللی و رژیم‌های بین‌المللی قرار نگیرد. ایران به دنبال تضمین های عینی است. ایران و 1+5 به دنبال تضمین از آمریکا هستند.

وی در خصوص تحریم ها نیز گفت: همه تحریم ها باید بر اساس برجام لغو شود. مهم نیست عنوان آنها چیست یا برچسب های جعلی آنها چیست. همه کسانی که از برجام و قطعنامه 2231 تبعیت نمی کنند، باید فوراً حذف شوند.

حاتب زاده همچنین درباره اتفاقات اخیر اوکراین و اقدامات انجام شده برای ایرانیان مقیم این کشور گفت: ایران به دقت و با حساسیت وقایع اوکراین را رصد می کند. ما نگران تشدید تنش ها بین اوکراین و روسیه هستیم. ما به عنوان کشوری با روابط خوب با هر دو طرف، تلاش می کنیم از هر دو طرف دعوت کنیم تا اختلافات خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند و آماده هستیم تا از تلاش خود برای نزدیکتر کردن دیدگاه های دو طرف استفاده کنیم. منطقه اوراسیا نمی تواند شاهد تنش و جنگ جدید باشد. ایالات متحده با ایجاد خسارت باران در افغانستان، خاورمیانه و منطقه در دهه های اخیر نشان داده است که از اشتباهات خود درس نمی گیرد و ما باید برای کاهش هر چه بیشتر تنش ها تلاش کنیم. وزارت امور خارجه اقدامات مهمی در خصوص اتباع ایرانی انجام داده و سفارت ایران نیز اطلاعیه های لازم را ارسال کرده و با مردم ایران در تماس است. خط ارتباطی مستقیم هم در زمین و هم در فضای مجازی ایجاد شده است. او مرتب با دانشجویان و ایرانیان ارتباط برقرار می کند. وضعیت سفر از عادی به قرمز تغییر کرد. نوبت 24 ساعته در معاونت کنسولی برای تماس با شهروندان ایرانی اعلام شده است. وزارت دارایی از نزدیک وضعیت اوکراین را زیر نظر دارد.

حاتب زاده خاطرنشان کرد: سفارت به صورت مستمر در ارتباط بوده و از طریق انجمن اسلامی با دانشجویان ارتباط برقرار می کند.

وی در پاسخ به درخواست خنثی سازی تحریم ها گفت: دولت از روز اول به همه ارکان خود ماموریت ویژه ای داده است تا برای خنثی سازی تحریم ها گام های جدی بردارند. وزارت امور خارجه در این زمینه مأموریت ویژه ای داشته و دارد. لغو تحریم ها با هدف ایجاد روابط خارجی مقاوم در برابر تحریم ها در وزارت امور خارجه انجام شد. ما بدون توجه به آنچه در وین می گذرد و بدون توجه به نتیجه وین که برخی از آنها به ثمر نشسته اند و اقدامات سیاست خارجی بلندمدت است، کار جدی را با همه کشورهای منطقه و فراتر از آن آغاز کرده ایم و خوشحالیم که برخی از آنها کار کرده اند. ما برای طراحی روابط خارجی به دنبال وین نیستیم. ما روابط و سیاست های خارجی را بر مبنای منافع ملی مردم ایران قرار می دهیم. لغو تحریم ها مسیری موازی است که می توان از آن عبور کرد.

دیپلمات ارشد کشورمان درباره پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: هیچ اتفاق جدیدی نداریم و ایران آمادگی برگزاری این دیدار را دارد. هرکس اشتباه کند نتیجه خوبی نخواهد داشت ما منتظر اراده ریاض هستیم تا این مذاکرات را از سر بگیرد و اعلام آمادگی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که از 22 مارس باخمن در برخی کشورها جلوگیری شده است، افزود: این نگرش.

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید