ایران به غربی ها اعتماد ندارد/ جمهوری اسلامی به دنبال تضمین توافق است


ساعت: 10:49
تاریخ ارسال: 1301/06/13
کد خبر: 1894917

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هرگونه توافق بین المللی بدون ضمانت را بی فایده دانست و گفت: غربی ها با توجه به تجربیات گذشته ثابت کرده اند که در اجرای تعهدات خود قابل اعتماد نیستند، لذا جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است. برای گرفتن ضمانت از توافق البته نمایندگان مجلس هم نسبت به ضمانت گرفتن حساس هستند و اصولا بدون گرفتن ضمانت نباید قرارداد امضا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود عباس زاده مشکینی با بیان اینکه هرگونه توافق بین المللی بدون ضمانت فایده ای ندارد، اظهار داشت: طبق تجربه گذشته غربی ها ثابت کرده اند که در اجرای تعهدات خود قابل اعتماد نیستند، بنابراین جمهوری اسلامی به دنبال اخذ ضمانت نامه برای توافق است، البته نمایندگان مجلس نیز نسبت به اخذ ضمانت نامه حساس است و اصولاً هیچ قراردادی بدون اخذ ضمانت نامه امضا نمی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هرگونه توافقی که ایران را از امتیازات مورد نظر محدود و سلب کند، مورد قبول مردم ایران نخواهد بود، جمهوری اسلامی در موضع قدرت قرار دارد، بنابراین وزارت امور خارجه می تواند در عرصه دیپلماسی با قدرت بیشتری عمل کنید.

وی در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در روند مذاکرات و مقابله با زیاده خواهی های غرب گفت: برگه های برنده ایران در این دور از مذاکرات به تیم مذاکره کننده کمک کرد تا با اقتدار بیشتری برای حفظ منافع ملی ایران، تقریب سیاسی در کشور تلاش کنند.رهبری هوشمندانه و پذیرش شرایط تحریم ها شرایطی را در عرصه بین المللی و در مرحله مذاکرات ایجاد کرد که آمریکا را مجبور به عقب نشینی کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با تحمل سختی ها برای حفظ عزت ایران و تکیه بر توان داخلی، برخی تحریم ها را خنثی کردیم و برخی را با خودکفایی خنثی کردیم، انرژی هسته ای را بازتولید می کند و آن یک برگ برنده برای اینکه بتوانیم در این دور از مذاکرات با قدرت پیش برویم.

عباس زاده مشکینی برنده شدن توافق را برای تامین منافع ملی ایران مهم ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی با این منطق مذاکره می کند، البته غربی ها بیشتر از ایران به مذاکره نیاز دارند. ما تحت تعقیب هستیم، اما اگر طرف غربی موافقت نکند، گزینه های دیگری روی میز داریم و دست ایران در این زمینه خالی نیست.

توافقنامه باید به گونه ای تنظیم شود که ماشه آن در دست ایران باشد

نماینده مردم مشکین شهر در پاسخ به این سوال که آیا حل مسائل حفاظتی ضامن رفع تحریم ها خواهد بود؟ وی بیان کرد: این اثر یک مقدمه است و می تواند دیوار اعتماد آسیب دیده ایران و غرب را ترمیم کند و باید به گونه ای طراحی شود که ماشه آن دست ایران باشد.

عباس زاده با اشاره به اقدامات دولت برای تهیه واکسن کرونا بدون پیوستن به برجام، تصریح کرد: در دنیای کنونی و کشوری همه چیز به هم وابسته است، اما با درایت و هوشمندی می توان مشکلات را حل کرد، هیچ راهی وجود ندارد و ارتباط با دولتمردان. غرب این تنها راه پیشرفت نیست و در برخی موارد ارتباط با غرب مانع پیشرفت است.

وی افزود: مردم بزرگترین منبع توسعه کشور هستند، باید ظرفیت مردم به منصه ظهور برسد. اتکا به مردم از چاه های نفت و برجام و ارتباط با غرب ارزشمندتر و موثرتر است. امیدوارم دولت با درایت و هوشمندی و با تکیه بر توان داخلی، روند مذاکرات را پیش ببرد.» این را بگیرید تا هیچ قدرتی نتواند در مقابل ملت ایران بایستد.

دیدگاهتان را بنویسید