سناریوی واشنگتن؛ از عذرخواهی گروسی تا ادعای عدم توافق با رژیم صهیونیستی/ غربی ها از وعده تضمین نشده آمریکا خوشحال هستند!


ساعت: 13:56
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893190

در عین حال، گرایش غربی از قول ایالات متحده آمریکا مبنی بر تضمین تضمین آن با امضای توافقنامه ها برانگیخته شد، زیرا امضای کری نیز تضمینی بود که تعهدات کشور را در برجام تحمیل می کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این در حالی است که این روزها افکار عمومی، رسانه ها و بسیاری از تحلیلگران داخلی و بین المللی در صدد ایجاد چشم اندازی برای گفتگوهای احیا هستند. توافق کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات موضع سکوت گرفتند.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا که یکی از طرف‌های اصلی این ماجراست، با انتشار اخبار جدید در رسانه‌های غربی، هر روز تلاش می‌کند تا ضمن آزمودن آستانه تحمل جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به هرگونه توافقی را به تعویق بیندازد. روز

سناریویی که استراتژی توقف آمریکا را کامل می کند و هر روز تکه ای از پازل را آشکار می کند.



اتلاف وقت در روند مذاکرات و اخلال در آمریکا

در اواسط مرداد ماه، رسانه ها از ارسال پیشنهادات تیم مذاکره کننده ایرانی به کشورهای غربی خبر دادند. در پاسخ به آخرین پیش نویس توافقنامه وین ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا، ایران نظرات خود را به صورت کتبی به اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات ارائه کرد.

«محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در توییتر خود نوشت: ایران نگرانی‌های خود را اعلام کرده است، اما حل مسائل باقی‌مانده آنقدرها هم سخت نیست، نمی‌توانم بگویم توافق حاصل می‌شود، اما به هم نزدیک‌تر هستیم. به توافقی از قبل.”

سخنان مرندی در حالی مطرح شد که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا نیز دیدگاه خود را درباره پیش نویس توافق به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که غرب حدود دو هفته از پاسخ یا اظهار نظر خودداری کرد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز هر بار اعلام کردند که چه به صورت رسمی و چه غیررسمی پاسخی نخواهند داد.



سناریوی واشنگتن؛ از عذرخواهی گروسی تا ادعای مخالفت آمریکا با رژیم صهیونیستی

در همین حال، عملیات روانی آمریکایی ها برای برهم زدن توافق به آرامی آغاز شد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در سیاست آمریکا هفته گذشته در اظهارنظری گفت: اظهارات خوب مقامات ایرانی، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. جامعه جهانی در مورد انرژی هسته ای قانع نشده است و امیدوارم جمهوری اسلامی در مورد برنامه هسته ای خود که به سرعت در حال پیشرفت است پاک شود!

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همواره بازیگر اصلی سناریوهای آمریکا بوده است، در این مقطع زمانی وارد عمل شد که افکار عمومی منتظر نظر غربی‌ها درباره شرایط جمهوری اسلامی ایران بودند تا با طرح پرسش‌هایی درباره پادمان‌ها، مذاکرات را از مسیر خود خارج کنند. توافق با انحراف و کندی همراه خواهد بود.

این تنها تکه پازل استراتژی آمریکا نبود، رسانه‌های غربی و جریان‌های غربگرا ادعای اثبات نشده‌ای داشتند که یکی از شروط ایران برای پیش‌نویس توافق‌نامه وین، خروج سپاه از فهرست تروریسم است.

مطرح شدن این بیانیه در رسانه ها تیم مذاکره کننده و دولت را وادار به واکنش کرد.

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در بیانیه ای با بیان اینکه آمریکا برای فرار از مسئولیت و اظهار نظر نسبت به پیشنهادات ایران بهانه های واهی در رسانه ها می آورد، گفت: برخلاف ادعای غرب، چیزی نیست. . جمهوری اسلامی ایران هرگز پیش شرطی برای خروج سپاه از فهرست تحریم ها نداشته است، در واقع تیم مذاکره کننده ایران هرگز چنین سوالی را مطرح نکرده است، در حالی که آمریکایی ها با طرح چنین سوالاتی تلاش می کنند نشان دهند. رفتار غیرمولد آنها برای سرپوش گذاشتن بر مذاکرات.»

البته واکنش ها به این اظهارات به همین جا ختم نشد، «محمد جمشیدی» معاون سیاسی رئیس جمهور نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آمریکا مجدداً پیشنهاد خروج سپاه از فهرست را داده است. تروریسم و ​​ایران حج را می کشد.” قاسم را فراموش کنید، ایران نه گفت. آمریکا سه پیشنهاد دیگر برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و آمریکا بالاخره تسلیم شد، حالا چه کسی امتیاز داد!”

این دومین قطعه از پازل آمریکا بود که روند مذاکرات را متوقف کرد، اما این روند به همین جا ختم نشد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز جمعه 13 شهریور تلاش کردند تا به این موضوع اشاره کنند که روابط اسرائیل و آمریکا تحت تأثیر مذاکرات برجام قرار گرفته است. در حالی که به نظر می رسد رژیم صهیونیستی به دنبال بازی رسانه ای است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» گزارش داد که با توجه به پیشرفت های چشمگیر در روند احیای توافق هسته ای، کاخ سفید درخواست راهبردی رژیم صهیونیستی برای گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا را نپذیرفته است. جو بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی یایر لاپید.

شبکه 13 رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای با ایران به مرحله نهایی رسیده است، می توان گفت اسرائیل اولویت مهمی برای آمریکا نیست و در لیست اولویت های این کشور قرار ندارد.

اگرچه اسرائیلی‌ها خبر «عدم برقراری تماس تلفنی جو بایدن و یایر لاپید» را برجسته کردند و گفتند که توافق برجام در صورت تصویب، یک «فاجعه استراتژیک» برای تل‌آویو خواهد بود و یا ادعا می‌کنند که شکاف ایجاد شده است. بین آمریکا و اسرائیل! اما وزیر نظامی رژیم صهیونیستی همچنان در تهدیدات خود علیه ایران گفت: «ما به تعمیق همکاری با ارتش آمریکا و گسترش اقدامات برای آسیب رساندن به متحدان ایران در منطقه ادامه می دهیم»!



شور و شوق گرایش غرب به وعده تضمین نشده آمریکا

در نهایت علیرغم تمام سنگ اندازی های آمریکا برای اعلام موضع نهایی خود در قبال پیشنهادات ایران که اصلی ترین آنها تضمین و راستی آزمایی بود، در نهایت رسانه ها متنی را منتشر کردند مبنی بر اینکه بخشی از پاسخ آمریکا به ایران شرط و شروط داده شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، مذاکره‌کننده آمریکایی برجام با ارسال نامه‌ای به انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا، گفت: «اول، ما آن را با امضای توافق‌ها تضمین می‌کنیم. ثانیاً، ما این توافق را در کنگره تصویب خواهیم کرد تا رئیس جمهور بعدی، هر که باشد، نتواند به راحتی به طور یکجانبه از آن خارج شود.»

روندی که در جریان تصویب برجام، با این ادعا که «امضای کری تضمینی است»، تعهد برجام را بر کشور تحمیل کرد، اما نه رئیس جمهور آمریکا به این امضا و تعهد پایبند است و نه کنگره پاسخی قانونی به این امضا و تعهد ارائه کرده است. عدم پایبندی به تعهدات ناشی از تعهدات واشنگتن.

با این حال، جریان غربی، بازی آمریکا را در دستور کار رسانه های خود قرار داد و آنها با شور و شوق این پاسخ آمریکا را به عنوان خواست ایران برای توافق پذیرفتند.

در حالی که رسانه‌های نزدیک به این جریان، واکنش آمریکا به شرایط ایران را نقطه قوت این مذاکرات می‌دانستند، اما تصویب توافق در کنگره آمریکا با هدف جلوگیری از خروج یکجانبه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام، چیزی است که هیئت ایرانی در این زمینه انجام داده است. و حالا هم مطالبه کرد ولی هیأت آمریکایی قبول نکردند و حالا قول دادند.

حال باید دید با توجه به صحت ادعای واشنگتن مبنی بر تصویب این قانون و رعایت آن به عنوان تضمینی برای احیای برجام، آیا می توان به قانونی شدن آن امیدوار بود یا این هم یک بازی رسانه ای است زیرا آمریکا نمی خواهد منافع متحدان خود را تامین کند، خود رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد گذشت و نمی خواهد از توقف پرونده هسته ای ایران دست بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید