در پشت صحنه افزایش 10 برابری غیرقانونی قیمت اشتراک تلفن ثابت

در پشت صحنه افزایش 10 برابری غیرقانونی قیمت اشتراک تلفن ثابت

شورای رقابت شرکت مخابرات ایران را به دلیل اقدام ضدرقابتی در افزایش اشتراک تلفن ثابت محکوم کرد. اتفاقی که به همه جنجال ها و ابهامات ماه های گذشته پایان داد و حالا باید منتظر صدور رای دادگاه درباره این اقدام مخابراتی بود.

اواسط شهریورماه امسال ستاد تنظیم بازار افزایش آبونمان تلفن ثابت را تصویب کرد. مصوبه ای که بر اساس آن مشترکان تلفن ثابت باید هر ماه بدون توجه به اینکه از تلفن خود استفاده می کنند، مبلغ ثابتی را به مخابرات می پرداختند: در تهران 20 هزار تومان، در مراکز استان ها 15 هزار تومان و در شهرستان ها 10 هزار تومان. توجیه این افزایش اشتراک این بود که با توجه به کاهش استفاده مردم از تلفن ثابت، درآمد حاصل از مخابرات دیگر کفاف هزینه های نگهداری شبکه را نمی دهد، بنابراین همه مشترکان باید ماهیانه مبلغ ثابتی بین 10 تا 20 هزار پرداخت کنند. تومان و البته تا آن مبلغ مصوب.همچنین مبلغ مکالمه برای آنها رایگان خواهد بود. این مصوبه از ابتدا با انتقادات گسترده ای همراه بود و یکی از مصادیق آن انتشار گزارشی تحلیلی در رسانه ها بود که بر اساس آن درآمد ماهانه شرکت مخابرات از این افزایش آبونمان 700 میلیارد تومان در ماه بود، البته شرکت مخابرات آن را دروغ خواند.

اما فراگیر بودن تلفن ثابت در کشور با حدود 29 میلیون اشتراک فعال – بر اساس آمار مدیرکل مخابرات – وزیر ارتباطات را مجبور به پاسخگویی کرد که وزارتخانه تحت مدیریت وی شرایطی را برای افزایش تلفن ثابت تعیین کرده است. اشتراک تلفنی؛ از جمله «نوسازی شبکه مخابراتی» و «توسعه فیبر نوری خانگی و تجاری». البته این شرایط برای مردم تکراری و آشنا بود چرا که در زمان افزایش قیمت اینترنت ثابت با وعده افزایش کیفیت و توسعه شبکه نوری، تعرفه ها را افزایش دادند و دست مشترکین در پوست مهره.

جدای از این اتفاق، قانونی بودن یا نبودن اقدام مخابرات زیر سوال رفت و جنجال ایجاد کرد، چرا که از یک طرف مخابرات اصرار داشت که طبق مصوبات عمل کرده است، اما وزیر ارتباطات در اوایل آبان ماه اعلام کرد که این مصوبه باید انجام شود. به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شد و قبل از این اطلاعیه به ما اعلام شد که این کار انجام نشده و افزایش اشتراک ما غیرقانونی بوده است.

محکومیت در شورای رقابت

البته در همان روزهای اول موضوع (در جلسه 509-10 مهر) شورای رقابت نسبت به غیرقانونی بودن اقدام مخابرات هشدار داده و اعلام کرده است که دریافت اشتراک اضافی تا زمان اعلام تفصیلی صورت های مالی متوقف شود. ارائه و بررسی گزارش های شورا. اما خبری از این اخطار شنیده نشد و در نهایت هیات رقابت در جلسه 26 آبان ماه ناچار شد این تصمیم را صادر کند که: «با وصول شکایت مشترکین خاص مبنی بر عدم اجرای مفاد مصوبه 509 توسط رقابت ها. هیئت مدیره در تاریخ 19 مهر 1401 موضوع در جلسه 519 در شورای رقابت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن شورای رقابت تصمیمی مبنی بر محکومیت شرکت مخابرات ایران به اقدامات ضدرقابتی صادر کرد.

مخابرات: این هفته مدارک را ارائه می کنیم

اما این بار شرکت مخابرات در بیانیه ای اقدامات خود را صحیح دانست و قول داد اسناد درخواستی شورای رقابت را در هفته جاری آماده و ارائه کند.

ادامه بحث خصوصی سازی

حادثه اخیر نه اولین داستان جنجالی مخابراتی است و نه آخرین. از 14 سال پیش تا به امروز که این شرکت خصوصی شد، صحبت‌های زیادی درباره نادرست بودن این خصوصی‌سازی و مشکلات آن شنیده می‌شود و اظهارنظرهای متعددی از سوی کارکنان دولت و نمایندگان مجلس، نادرستی این کار را برجسته کرده است. رویکردی که البته به اختلافاتی بین شرکت مخابراتی و منتقدان منجر شد. آخرین نمونه، بخش‌هایی از گفت‌وگوی تفصیلی هفته گذشته سید میثم سیدصالحی، معاون فناوری اطلاعات مخابرات با روزنامه جوان بود که نشان از اختلاف جدی این شرکت با وزارت ارتباطات دارد: «روز اول باید بگویید. آقای وزیر بر چه اساسی می گویید 20 میلیون پورت به FTTH نیاز دارد؟ به بنیاد خود بگویید. یا نمی دانی پورت چیست، یا نمی دانی 20 میلیون است!…» البته مخابرات در مورد این شماره پیامی منتشر کرده و مدعی شده است که مصاحبه ماه ها پیش انجام شده و بوده است. در قالب یک گفتگوی دوستانه و غیر رسمی و سازمان و انتشار آن غیرحرفه ای و بدون رضایت مصاحبه شونده است!

حال احتمالا با طرح سوال در مورد تصمیم شورای رقابت و پذیرش این رویکرد از سوی افکار عمومی، باید منتظر اعلام، تکذیب و توجیهات دیگر از سوی مخابرات باشیم!

شورای رقابت در پاسخ به خراسان: منتظر رای دادگاه باشید

با توجه به اینکه در حال حاضر با موضوع رای هیات مسابقات چه خواهد شد و تکلیف اشتراک های دریافتی در ماه های اخیر چه خواهد شد، دیروز موضوع را از این هیات پیگیری کردیم و پاسخ گرفتیم که: “باید منتظر تصمیم باشیم. دادگاه، البته تا زمان صدور این رای هماهنگ نباید برای تلفن ثابت مشترک به دلیل بدهی های ناشی از این افزایش اشتراک ما قطع شود.

شایان ذکر است شورای رقابت نهادی فراملی است که زیر نظر مرکز ملی رقابت فعالیت می کند و اهداف مهمی از جمله تسهیل فعالیت بخش خصوصی و همچنین ایجاد رقابت پذیری در بازار را دنبال می کند.

منبع: خراسان

دیدگاهتان را بنویسید