دستور رئیس قوه قضائیه برای تعقیب کیفری و دستگیری محکومان فراری


ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815144

رئیس قوه قضاییه گفت: در بسیاری از موارد برای اجرای راهکارهای «دستگیری محکومان پناهنده» نیازی به تصویب یا اصلاح قانون نیست و می توان با استفاده از امکانات قانونی موجود از این موضوع بهره برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، یازدهمین جلسه کمیته راهبری اجرای سند تحول قضایی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی برگزار شد.

اولین دستور یازدهمین جلسه کمیته راهبری اجرای سند تحول قضایی، بررسی راهکارهای «جذب محکومان پناهندگی» بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای یکی از دلایل عدم اجرای به موقع برخی از آرای دادگاه ها فرار محکوم علیه بوده و بر اجرای راهکارهایی برای رفع این مشکل تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص با تاکید بر اینکه برای اجرای راهکارهای «دستگیری محکومان پناهنده» در کوتاه ترین زمان ممکن، در بسیاری از موارد نیاز به تصویب یا اصلاح قانون نیست، بلکه با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود لازم است. ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم: بسیاری از دستگاه‌ها مقررات اجباری برای احراز صلاحیت و اعتباربخشی مراجعین دارند و کافی است به این دستگاه‌ها اعلام شود که محکومیت دارد تا از ارائه خدمات خاص برای او اجتناب شود و در نتیجه عواقب فرار محکومان افزایش یابد. .

رئیس قوه قضائیه سپس دستورات مهمی را در خصوص اجرای راهکارهای «دستگیری محکومان پناهندگی» که یکی از مفاد سند تحول قضایی است، به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد. از جمله به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با همکاری دادستان کل کشور و معاونت راهبردی معاونت راهبردی قوه قضاییه موظف شد «فهرست جامع پناهندگان» را در اسرع وقت تکمیل و راه اندازی کنند. این سامانه با سامانه‌های سایر دستگاه‌ها مانند «بانک مرکزی» و «ناجا» اقدامات مناسبی را انجام داد و در گام بعدی «سامانه جذب هوشمند» ایجاد کرد.

رئیس قاضی همچنین به مشاور حقوقی خود دستور داد تا در اسرع وقت نسبت به تدوین مفاد تصویب قانون حذفیات و الزامات اجرای راهکارهای «دستگیری محکومان پناهنده» اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس قوه قضائیه همچنین معاونت راهبردی قوه قضاییه را موظف کرد دو موضوع «تصویب قانون تسریع در اجرای راهکارهای جذب محکومان پناهندگی» و «تکمیل نظام کلی فهرست محکومان پناهندگی» را به صورت مستمر تا حصول نتیجه پیگیری کند. حاصل می شود. .

دومین دستور از یازدهمین جلسه کمیته راهبری اجرای سند تحول قضایی، بررسی راهکارهای «کاهش حجم کلان مطالبات ربوی هزینه های حقوقی» بود.

در این راستا حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای موارد مربوط به «ادعای اعسار از هزینه در دادرسی» را یکی از عوامل تأثیرگذار در «تاخیر رسیدگی» و «طول دادرسی» می داند. و اجرای حکم در پرونده اصلی».

وی با تشریح و تبیین سه راهکار موجود برای این موضوع، با تاکید بر اتخاذ تدابیر مناسب برای رسیدگی به موضوع، به معاونت قوه قضائیه دستور داد تا پیش از پایان جلسه، نشست تخصصی با حضور معاون اول قوه قضائیه برگزار شود. د- برای نهایی شدن 7 ماده پیشنهادی، «لایحه اصلاح موادی از قوه قضائیه» طرح شود.

معاون راهبردی قوه قضاییه همچنین با ارائه گزارشی از فعالیت کمیسیون ویژه اجرای سند تحول قضایی با اشاره به برگزاری 83 جلسه این کمیسیون در زمستان سال گذشته تا امروز، گفت: تحول قوه قضائیه، راهکارهای اجرای تحول قضایی در نظر گرفته شده است. در بخش‌های مختلف و در نتیجه جلسات این کمیسیون تاکنون 420 فیصله توسط اعضا اتخاذ شده است.

سید محمد صاحب کار با اشاره به تسریع روند برگزاری جلسات کمیسیون ویژه اجرای سند تحول قوه قضائیه در سال جاری، گفت: از 83 جلسه کمیسیون ویژه سند تحول قضایی، 68 جلسه در 1400 جلسه برگزار شد. . همچنین در سال جاری 355 مورد تایید شده است.

وی افزود: تلاش می کنیم با استفاده از مصوبه کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای سند تحول قوه قضائیه، گام های کوچک اما مستمری برای اجرای راهکارهای سند تحول قوه قضائیه برداریم.

صاحبکار در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به دستور جلسه امروز ستاد راهبردی اجرای سند تحول قضایی گفت: اجرای ناقص و دیرهنگام برخی تصمیمات یکی از چالش های این ماموریت است. عوامل ایجاد این چالش

معاون راهبردی قوه قضاییه در این خصوص گفت: در راستای اجرای راهکار افزایش تبعات محکومان پناهندگی، تصمیم «اعمال محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی برای پناهجویان از قبیل مسدود کردن حساب‌های بانکی، ممنوعیت تراکنش، ممنوعیت فعالیت در بورس است. با ایجاد سامانه اطلاعاتی برای محکومان پناهندگی لازمه مراجعه به عنوان پیش نیاز ارائه خدمات در کلیه دستگاه های داخل و خارج قوه قضائیه و ورود وضعیت محکومان فراری به نظام اعتباری با اصلاح قوانین و مقررات مربوطه فراهم شده است.

وی حجم بالای مطالبات «هزینه دادرسی» را نیز یکی از چالش های طولانی شدن دادرسی دانست و گفت: اموال منقول و غیرمنقول آنها از طریق دسترسی مستقیم به بانک های اطلاعاتی دولتی، محدود کردن برخی فعالیت های اقتصادی مانند ثبت شرکت، خرید، تامین می شود. املاک و اتومبیل و غیره که نشان دهنده توانایی مالی است.»

همچنین اصفهانی، رئیس مرکز تحول قوه قضائیه با اشاره به مصوبه اعمال محدودیت های اقتصادی و اجتماعی برای محکومان پناهندگی گفت: برای اجرای این راهبرد به گونه ای طراحی شده است که به جای قوه قضاییه به دنبال فراری باشد. ، خود فراری بیا قوه قضائیه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید