دستکاری سهمیه بنزین با کاهش شدید

دستکاری سهمیه بنزین با کاهش شدید

در نوامبر 2018 سهمیه بندی بنزین دوباره معرفی شد و بنزین دو زمانه شد. اخیرا طرح جدید یارانه بنزین در کیش اجرا شد و نسبت جدید بنزین برای همه مردم کیش تعیین شد. تخصیص بنزین در ایران طرحی است برای هدفمندسازی مصرف سوخت در کشور که از تیرماه 1385 تا خرداد 1393 اجرا شد. بدین منظور در تاریخ 12 خرداد 1393 برای تمامی خودروهای ایران کارت هوشمند سوخت صادر شد. تک نرخی شد و به این ترتیب سهمیه بندی بنزین متوقف شد. با این حال، ما آخرین اخبار مربوط به سهمیه بندی بنزین را مورد بحث قرار خواهیم داد.

علی بختیار درباره راهکارهای کنترل مصرف بنزین و قیمت گذاری آن گفت: در خصوص بنزین و حامل های انرژی تصمیمات زیادی گرفته شده و آزمون ها و خطاهای زیادی اجرا شده است و چند سالی است که با اعلام قیمت حذف شده تصمیم به افزایش قیمت نخواهند داشت. همه اینها آثار و پیامدهایی را بر کشور تحمیل کرد و مشکل بنزین را حل نکرد.

وی افزود: بهترین راهکارها قانون برنامه دوم و سوم توسعه بود که در قانون برنامه دوم افزایش 20 درصدی قیمت بنزین در سال پیش بینی شده بود و در قانون برنامه سوم توسعه نیز افزایش 10 درصدی پیش بینی شده بود که این افزایش تدریجی بنزین و حامل های انرژی دو مزیت داشتند مزیت اول جلوگیری از جهش قیمت به این معنی است که قیمت واقعی و قیمت عرضه و فروش تفاوت عمیقی نخواهد داشت و با افزایش 10 و 20 درصدی شکاف ها جبران می شود. ثانیاً از قاچاق جلوگیری خواهد شد.

مکانیزم جدید برای محاسبه قیمت بنزین
یکی از اعضای سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکنون بیشتر قاچاق مربوط به گازوئیل است. سال هاست که قیمت گازوئیل در لیتری 300 تومان ثابت است، اگر به همین حالت بماند، قاچاق ادامه پیدا می کند و عواقب سنگینی در پی خواهد داشت و اگر به یکباره قیمت آن به 3000 تومان افزایش پیدا کند، تولید ناخالص داخلی و نابسامانی اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. اثرات اقتصادی و اجتماعی و تورم را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه افزایش تدریجی تاثیر چندانی بر شاخص های کلان اقتصادی ندارد، تاکید کرد: دولت و مجلس باید بر سر افزایش تدریجی نرخ به توافق برسند، دولت باید لایحه افزایش تدریجی قیمت را صادر کند تا مابه التفاوت پوشش داده شود.

بختیار بیان کرد: در مجلس هفتم نگذاشتیم قیمت ها به تناسب افزایش پیدا کند که اشتباه بود و پس از آن وقتی قیمت ها را آزاد کردیم تبعات بدی داشتیم که مهم ترین آن افزایش تورم بود. بنابراین نه تنها چاله پر نشد، بلکه قیمت ها سه برابر شد و با همه مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرد، مصرف به همان نقطه شروع بازگشت.

و ادامه داد: اکنون وضعیت گازوئیل نسبت به سایر حامل های انرژی از جمله بنزین بسیار بدتر است و نرخ پایین آن نه کنترلی بر مصرف دارد و نه می توان قاچاق را ساماندهی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید