دستگاه دیپلماسی ایران از مواضع بریتانیا و آمریکا در قبال توافق اوکراین و بوداپست درس بگیرد


ساعت: 19:15
تاریخ انتشار: 1200/06/14
کد خبر: 1811234

در ادامه خلاصه ای از خطبه های نماز جمعه کرج، ساویب الله و فردیس آمده است که به موضوعاتی مانند تنش در اوکراین و نتیجه اعتماد به وعده های آمریکایی ها می پردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکامام جمعه کرج در خطبه های نماز جمعه، وضعیت اوکراین را بهترین نمونه از نتیجه اعتماد به غرب عنوان کرد و گفت: اوکراین سومین قدرت هسته ای جهان بود، اما معاهده بوداپست اوکراین را مجبور به تسلیم سلاح کرد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

وی افزود: آمریکا و انگلیس متعهد شده اند که از تمامیت ارضی اوکراین در برابر هر متجاوزی دفاع کنند و بعد از درگیری و جنگ اعلام کردند که ما فقط روسیه را تحریم می کنیم زیرا اوکراین برای این دو کشور ارزشی برای دفاع از این کشور ندارد. جنگیدن.

آیت الله حسینی همدانی تاکید کرد: رفتار آمریکا و انگلیس با اوکراین یک تجربه برای دستگاه دیپلماسی ایران است، امیدواریم از این تجربه به خوبی استفاده شود و در راستای حقوق بشر گام برداشته شود.

امام جمعه کرج افزود: امروز غرب با ایجاد جنگ روانی و تحریک برخی موارد از طریق رسانه های داخلی سعی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی ما دارد. پذیرش انتظارات کم ارزش در دستور کار رسانه های غربی برای گفتگو با ایران.

وی گفت: مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا هیچ گرهی در توافق باز نمی کند، همه گره ها با این مذاکرات باز می شود و آمریکا باید به جای رسانه ای کردن تصمیم بگیرد و اگر نشد، پاسخ همیشگی ما به این خواسته ها شعار مرگ بر آمریکاست.»


اوکراین تصویر کامل سازش با غرب را منعکس می کند

امام جمعه فردیس نیز در خطبه های نماز جمعه گفت: اوکراین آیینه عبرت و سازش و عقب نشینی در برابر آمریکا و اروپاست.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: گسترش ناتو نیز به شدت مورد مخالفت جمهوری اسلامی ایران است، البته ما جنگ را راه حل نمی دانیم و توصیه جمهوری اسلامی این است که موضوع از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل شود.

او گفت که اوکراین میزبان یک سوم موشک های هسته ای ابرقدرت جهان است و سومین نیروگاه هسته ای بزرگ جهان است.

امام جمعه فردیس گفت: در سال 1373 اوکراین معاهده بوداپست را با تضمین آمریکا امضا کرد، انگلیس و روسیه قول دادند کلاهک های هسته ای خود را تسلیم کنند و در مقابل آمریکا و انگلیس قول امنیت و تمامیت ارضی اوکراین و هر کشور خارجی را دادند. .

حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی گفت: اوکراین به تعهد خود عمل کرده است، مانند آنچه دولت قبلی ما در برجام وعده داده بود، امتیازات یک‌جانبه داده است، اما آیا آمریکا و غرب به تعهد خود عمل کرده‌اند؟! متاسفانه، این مورد نیست.


خیانت مقامات اوکراینی مردم را آواره کرد

حجت‌الاسلام مختاری امام جمعه ساوی‌ب‌الله در خطبه‌های نماز جمعه گفت: حوادث اوکراین نتیجه دخالت‌های آمریکا و انگلیس در منطقه است. آنها اوکراین را فریب دادند و گفتند که ما امنیت شما را تضمین می کنیم.

وی گفت: بی تدبیری و ساده لوحی و خیانت مقامات وقت اوکراین که به ضمانت های غربی تکیه می کردند، منجر به از دست رفتن منابع قدرت آنها شد. در تمام این سالها اوکراین پشت درناتو ماند، امروز که روسیه حمله کرد، آقایان فقط ابراز پشیمانی کردند.


جنگ روسیه با اوکراین، ناتو را ترمز کرده است

حجت الاسلام والمسلمین سید فضل الله حسینی امام جمعه طالهان در خطبه های نماز جمعه گفت: اوکراین از هم پاشیده شده و اکنون زیرساخت های آن در حال نابودی است و غربی ها جز تحریم روس ها کاری از دستشان بر نمی آید. هر کس در این جنگ پیروز شود، بازنده اصلی اوکراین است.

وی در سخنانی گفت: ناتو و آمریکا ما را تنها گذاشتند و این وعده همکاری باطل شد.

جمعه طالقان افزودم: اکنون تایوان نیز در شرایط بحرانی قرار دارد. تایوان بخشی از چین است و آمریکا طی معاهده ای پذیرفته است که هرگز به تایوانی ها سلاح نمی فروشیم، اما همچنان صادرات و فروش سلاح دارد و تایوان معتقد است که آمریکا آن را می خواهد، اما استکبار به دنبال پول و سود است. شما هستید . اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات متحده نمی تواند از تایوان حمایت کند.

حجت الاسلام حسینی گفت: اگر ناتو همچنان در حال پیشروی باشد و این جنگ بین اوکراین و روسیه رخ ندهد و اوکراین به عضویت ناتو درآید، نوبت بعدی آذربایجان مرز با ایران است که هدف نهایی ناتو است.

وی افزود: هدف ناتو نزدیک شدن به مرزهای ایران، چین و روسیه است اما اکنون روسیه با مبارزه با اوکراین، ناتو را ترمز کرده است. ناتو می خواست سه کشور آشفته خود یعنی ایران، چین و روسیه را محاصره کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید