دستگاه ها دقیق ترین آمار را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می دهند


ساعت: 17:51
تاریخ انتشار: 08/01/1401
کد خبر: 1905376

معاون اول رئیس جمهور گفت: نهادها باید موظف شوند دقیق ترین و صحیح ترین آمار را در اختیار تصمیم گیرندگان کشور قرار دهند تا میزان خطا در تصمیم گیری ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز آمار و برنامه ریزی که پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: آمار و اطلاعات نقش کلیدی و اساسی در اداره و اداره کشورها دارد. کشور بدون داده‌ها و اطلاعات دقیق امکان‌پذیر نیست و اگر برنامه‌ریزی مبتنی بر داده‌ها و آمار دقیق نباشد، اعتبارات در بخش‌هایی هزینه می‌شود که اولویت ندارند و این مشکل در نهایت منجر به از دست رفتن منابع و امکانات کشور می‌شود. کشور.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسترها و سیستم های دیجیتال امروزی زندگی شخصی افراد و همچنین نحوه اداره کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: امروزه رفتار، گرایش ها، سلیقه ها و جهت گیری های هر فرد در فضای مجازی و دنیای دیجیتال مورد ارزیابی قرار می گیرد. و تجزیه و تحلیل می شود و این اطلاعات می تواند توسط دیگران، دوستان یا دشمنان استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه شخصی سازی در برنامه ریزی مشکلی جدی است، ادامه داد: دنیا به سمتی می رود که حتی برای درمان افراد مبتلا به بیماری های مشابه برای هر فرد داروهای مختلفی تجویز می شود که این حوزه نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

این مخبر خطاب به کارکنان و مدیران مرکز آمار ایران اظهار داشت: نقش شما در اداره کشور قابل مقایسه با گذشته نیست، تبدیل به منابع شوید.

وی جمع آوری و جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق را موضوعی فراابزاری و ابرقدرت دانست و افزود: همکاری نهادها برای جمع آوری داده های دقیق بسیار حائز اهمیت است و اگر همه نهادها صادقانه و به موقع اطلاعات خود را در اختیار آمار قرار ندهند. مرکز ایران، سطح کیفیت خدمات این مرکز نمی تواند آنطور که باید کارآمد و مفید باشد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: گزارش های مربوط به تورم، نقدینگی، رشد پایه پولی و سایر شاخص ها مربوط به گذشته است، اما آنچه مهم است آینده نگری و پیش بینی ما در خصوص این شاخص هاست که تنها با تحلیل اطلاعات و دقیق انجام می شود. بنابراین، نهادها باید موظف باشند تا دقیق ترین و صحیح ترین آمار را در اختیار تصمیم گیرندگان کشور قرار دهند تا میزان خطا در تصمیم گیری ها به حداقل برسد.

این مخبر حرکت به سمت آمارگیری هوشمند و مکانیزه را مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: به جای اینکه هر چند سال یکبار به روش سنتی سرشماری و آمارگیری نفوس و مسکن انجام شود، نیازمند استفاده از نرم افزارها و روش های مدرن برای دسترسی هستیم. به حداکثر -آمارهای جدید در زمان واقعی تا بتوانیم اولویت های تخصیص منابع را به درستی شناسایی کنیم.

وی همچنین بر لزوم بازتعریف برخی شاخص ها تاکید کرد و خاطرنشان کرد: امروز بازتعریف برخی از شاخص ها در اولویت قرار دارد چرا که تعیین نرخ بیکاری در تصمیم گیری در مورد مسائل کلان اقتصادی مانند اشتغال زایی مهم و کلیدی خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه توزیع منابع و اعتبارات بر اساس آمار و اطلاعات انجام می شود، بر ضرورت تحول مرکز آمار ایران و مکانیزه شدن فرآیندها در این مرکز تاکید کرد.

در این مراسم رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین رئیس مرکز آمار ایران بر اهمیت کیفیت و لزوم دقت در ارائه آمار تاکید کردند.

همچنین در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از برگزیدگان مرکز آمار ایران مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید