دستگاه ها را به پورت مجوز کسب و کار وصل نکنید


ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819147

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: امسال کمیسیون مربوطه به شکایات مربوط به فرآیند صدور مجوز رسیدگی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وکلای ملت در (جلسه قانونگذاری روز سه شنبه 17 اسفند 1388) و در رسیدگی به هزینه های لایحه بودجه 1401 سراسر کشور با اکثریت آرا به تصویب رسیدند که به موجب آن کلیه موارد مربوط به جواز کسب از قبیل اخذ جواز کسب. درخواست ها، پاسخگویی به استعلام، تاییدیه ها و صدور مجوزها از سال 1401 فقط از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور انجام شود.

همچنین بر اساس این مصوبه مجلس، از آن تاریخ، دستگاه های دولتی از اخذ هرگونه هزینه خدمات صدور مجوز و امور مرتبط خارج از سامانه مذکور منع می شوند.


* دستگاه ها به پورت مجوز کسب و کار متصل نیستند / شکایات در فرآیند صدور مجوز پردازش می شوند

حجت الاسلام نصرلا پیمان فر، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در این خصوص با اشاره به اتصال اکثر دستگاه ها به پرتال ملی صدور مجوز، تاکید کرد: این کار را انجام خواهیم داد.

حجت‌الاسلام پیمان فر در توییتی نوشت: اکثر دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوز متصل هستند. در سال 1401 در كميسيون اقتصادي كميسيون مجلس بر اساس قانون 90 به شكايات مربوط به مراحل صدور مجوز توجه خاصي مي شود. عدم اتصال سایر دستگاه ها را «خروج از عمل» می دانیم و با تمام قدرت ها تا فعال شدن تمام قسمت ها نظارت می کنیم.


* مصوبه جدید مجلس؛ پرتال ملی تنها مرجع صدور مجوز کسب و کار است

حجت الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به مصوبه جدید نمایندگان در خصوص صدور پروانه کسب، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه از اول خرداد 1401 تمامی موارد مربوط به آن است. با مجوزهای تجاری مانند دریافت درخواست، پاسخگویی به استعلامات و تاییدیه ها و صدور مجوز فقط از طریق پورتال ملی صدور مجوز کشور. همچنین از این تاریخ، نهادهای دولتی از اخذ هرگونه هزینه خدمات صدور مجوز و امور مرتبط خارج از سامانه منع می‌شوند.

وی ادامه داد: مراحل اخذ جواز کسب شامل سه مرحله ارسال اطلاعات و درخواست مجوز، انجام مراحل صدور مجوز و در نهایت صدور و اعطای مجوز به متقاضی کسب است. بر اساس این مصوبه کلیه مراحل صدور مجوز باید فقط توسط سامانه ملی صدور مجوز کشور انجام شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: در سال های گذشته پروانه کسب از طریق سامانه های تخصصی روی هر دستگاه صادر می شد. اما تحقیقات در سال گذشته نشان داده است که اکثر سیستم های تخصصی از مشکلاتی رنج می برند که فرآیند صدور مجوز را پیچیده می کند. این موانع شامل عدم پاسخگویی به استعلام ها و تاییدیه های مورد نیاز برای صدور مجوز توسط دستگاه ها و روش های صدور مجوز غیر الکترونیکی می باشد.

حجت الاسلام شجاعی همچنین تصریح کرد: ریشه عدم همکاری دستگاه های صدور مجوز، تعارض منافع مدیران مسئول صدور مجوز است.
وی خاطرنشان کرد: تنها راه تسهیل در صدور مجوز کسب و کار شفاف سازی تمامی مراحل صدور مجوز و زیر ذره بین قرار دادن مجوز است. مرکز باید تمامی مراحل صدور مجوز را برای متقاضیان شفاف کند و به‌عنوان صادرکننده مجوز و واسطه مجوزدهنده، باید کلیه استعلام‌ها و تأییدیه‌های مورد نیاز برای صدور مجوزهای کسب و کار توسط دستگاه‌های مربوطه را دریافت کند.

حجت الاسلام شجاعی گفت: اجرای این مصوبه انقلابی در صدور پروانه کسب ایجاد می کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید