دستیابی به 10000 مگاوات برق، هدف سند راهبرد جامع انرژی هسته ای


ساعت: 19:02
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905660

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تدوین سند کلی راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق بیست ساله گفت: یکی از اهداف این سند شروع سرمایه گذاری و ساخت 10 هزار مگاوات برق جدید است. ظرفیت تولید در حال حاضر 1000 مگاوات در حال بهره برداری و 2000 مگاوات در حال ساخت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد اسلامی روز دوشنبه در نشست همفکری بررسی روند تشعشعات در حوزه‌های بهداشت، کشاورزی و صنعت اظهار داشت: سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی در افق بیست‌ساله در تاریخ 30 فروردین ماه امسال توسط رئیس‌جمهور ارائه شد. سال و با در دست داشتن این سند و با یک نگاه با استفاده از تمام ظرفیت داخلی، حرکت به سمت تحقق این سند را آغاز کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: چهار محور اصلی در این سند پیش بینی شده است که توسعه استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق یکی از محورهای مهم این سند است.
اسلامی بیان کرد: امروز بر اساس تعهدات فردی و ملی خود موظف هستیم برای کاهش تولید کربن و آلاینده هایی که باعث این شرایط و تغییرات اقلیمی شده اند، گام های اساسی برداریم. در واقع، ما باید به سمت انتشار کربن صفر حرکت کنیم.

وی با اعتقاد به اینکه انرژی هسته ای و برق پاک ترین و پایدارترین انرژی است، گفت: یکی از اهداف این سند شروع سرمایه گذاری و ساخت 10 هزار مگاوات برق جدید است. در حال حاضر 1000 مگاوات در حال بهره برداری و 2000 مگاوات در حال ساخت داریم.

اسلامی تصریح کرد: علاوه بر اینکه امروز ظرفیت طراحی و ساخت راکتورها را از دیدگاهی متفاوت در مقیاس های مختلف آغاز کردیم، بومی سازی صنعت نیروگاهی را نیز هدف گرفتیم و با گسترش در عمق و سطح، تلاش برای گسترش انرژی هسته ای کشور برای تولید در صنعت کشور و تبدیل شدن به مرکز نیروگاه های هسته ای در جهان. ما قطعاً با سازوکارهایی که برای تأمین مالی تعریف کرده ایم و با بهره وری بسیار خوب نیروگاه های هسته ای این کار را انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: محور دوم بحث استفاده از تشعشعات است، در حوزه پرتوها مواد گسترده ای داریم، آنچه در سند در دستور کار ما است استفاده از نتایج مطالعات استاد حمل و نقل است. طرح و طرح جامع لجستیک کشور برای توسعه مراکز استان فارس را در قالب دوازده رتبه ای که از بررسی های انجام شده استخراج شد، به عنوان اولویت در این حوزه انتخاب کردیم و با اراده و اراده مردم این کار را آغاز کردیم. استاندار و اداره کل اوقاف.

اسلامی یادآور شد: نکته مهم این است که سرمایه گذاری و هزینه در این زمینه مفید است. اگر نتوانیم از ورود این آفات به خاک، آب و بدن انسان جلوگیری کنیم، هزینه هایی که ایجاد می شود بیشتر از هزینه این سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه کشور باید در تامین تجهیزات خودکفایی کند، گفت: اگرچه امکان خرید این اقلام و تجهیزات به دلیل تحولات جدی که در مسیر هسته ای کشور رخ داده است، وجود ندارد. اما نباید مسیر لجستیکی را طی کنیم و انتخاب ما باید این باشد که از ظرفیت و مهندسی داخلی استفاده کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که تولید در داخل کشور انجام شود.
اسلامی با اعتقاد به اینکه این شغل یک شغل دانش بنیان است، گفت: با شناختی که از الزامات و مقررات ایمنی داریم، باید ساخت را در داخل کشور انجام دهیم.

وی تصریح کرد: نگاه مهندسی مترقی نیاز است که بتواند همواره در مسیر سلوک و خدمت علمی عمل کند و این رویکرد دانش بنیان این صنعت و فرآیند را حفظ می کند.
اسلامی گفت: از روند تولید و زنجیره تامینی که به این اقلام در تولید کمک می کند و همچنین مشارکتی که در بخش های مختلف سرمایه گذاری ایجاد می شود استقبال خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: استان فارس محصولات کشاورزی متنوعی برای باغداری دارد. متأسفانه تمامی باغ ها به ویژه باغات مرکبات، انار و پسته تحت تأثیر آفات هستند و باید قبل از مهاجم شدن آنها چاره ای اندیشید. نتایج تحقیقات در این زمینه تبدیل به یک سیستم شده است و این پیشرفت عظیم در صنعت و کشاورزی که پشتوانه علمی و پژوهشی است به مرحله بهره برداری رسیده است.
اسلامی تصریح کرد: با اراده و اراده ای که وجود دارد در صدد حذف نویز هسته ای هستیم. این اتهامی که به ما می زنند به این دلیل است که مانع پیشرفت ما در زمینه هسته ای می شوند.

وی با اعتقاد به اینکه آینده در فناوری IO است، گفت: فناوری IO، فناوری اطلاعات، صنایع هسته ای و فضایی قدرت هستند و ایجاد قدرت اقتدار می آورد. این مغزها و استعدادها هستند که آنها را جذب می کنند، آنها متضاد هستند و نباید اجازه دهیم که مغز خالی شود و آنها مغز ما را جذب کنند و با استفاده از استعدادهای ما شغل ایجاد کنند.

پایگاه های دانش گروه علمی

منصور کنعانی مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت های دانش بنیان نیز اظهار داشت: در کشورهای دیگر به غیر از هسته های نخبه، خوب دیگری را خلق می کنند و ایده تولید می کنند. به نظر می رسد پیچیدگی مشکلات امروزی به ویژه با مطرح شدن معضلات دانش بنیان بیش از توان متعارف و متخصصان نخبه باشد. بنابراین ما به دنبال سیستمی هستیم که بتواند بدون افزودن بدنه جدیدی به این دولت بزرگ، ظرفیت سازی کند.

مشاور استاندار فارس ادامه داد: استاندار فارس معتقد است که استان باید علمی اداره شود، ما هم معتقدیم که نهادهای دانش بنیان نیز باید علمی اداره شوند و کار علم محور انجام دهیم. که برای یک تصمیم کوچک و بزرگ باید وزن عمل مشخص شود و اثر آن در طول زمان به صورت کارشناسی دیده شود و ارزش افزوده اقتصادی آن دیده شود.
وی گفت: در واقع تصمیم گیرنده باید بتواند با مجموعه ای از تصمیمات عاقلانه یک کار غیرعادی و خطرناک را به انجام برساند. بنابراین ما یک اتاق فکر ایجاد کردیم. اندیشکده فناوری و دانش بنیان استان فارس از اوایل سال 1401 به منظور نیازسنجی و تصمیم گیری در خصوص امور دانش بنیان استان ایجاد شده است.

مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت های دانش بنیان ادامه داد: اتاق فکر دارای کارگروه های تخصصی در حوزه های بهداشت، آب و محیط زیست، انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، گردشگری، امور مبتنی بر دانش و … است. فناوری های آینده با مشارکت دانشگاه ها، فناوران و صنعت گران، ارگان های دولتی و بخش خصوصی برای شناسایی مشکلات و اولویت های استان و ارائه راه حل های مناسب برای رفع مشکل تلاش می کنند.

کنعانی افزود: با توجه به اولویت های شناسایی شده در کارگروه های بهداشت و کشاورزی، ایجاد مرکز پرتو با توجه به پتانسیل استان به عنوان یک ضرورت مطرح شده است.
وی افزود: اجرای بهینه طرح پرتوافکنی با نگاهی همه جانبه، ضرورتی برای در نظر گرفتن همه توانمندی های استان و استفاده و توسعه این دانش فنی در استان است.

مشاور استاندار فارس در امور شرکت های فناور و دانش بنیان به اهداف برگزاری این نشست ها اشاره و بیان کرد: هدف از برگزاری این نشست ها گسترش این روش تصمیم گیری است که در استان فارس آغاز کردیم به کل کشور. در واقع، هدف ما حرکت از اجماع به تولید فکر و از تحقیق به تصمیم گیری هوشمندانه است.

وی ادامه داد: در استان فارس هسته نخبگانی را در نظر گرفتیم و با اقدامات بعدی استاندار، همکاری مجموعه های خصوصی و برگزاری جلسات متعدد این کار را ادامه دادیم. 30 نفر از اساتید و نخبگان دانشگاه که به تازگی از خارج از کشور بازگشته اند در این زمینه با ما همکاری می کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ما فقط پروژه های کلان را در نظر می گیریم که دارای زنجیره ارزش بوده و بر صادرات متمرکز باشد; پروژه هایی که گردش مالی آنها بالغ بر 20 میلیون دلار است.
مشاور استاندار فارس در امور شرکت های فناور و دانش بنیان تصریح کرد: در صورت ایجاد مرکز پرتو در فارس، 15 شرکت دانش بنیان یا بیشتر فعال و گردش مالی ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید