دستیار برونکو در مقابل فدراسیون فوتبال

دستیار برونکو در مقابل فدراسیون فوتبال

ماریو توکیچ یکی از دستیاران برانکو ایوانکوویچ کروات روی نیمکت تیم ملی فوتبال عمان است. این تیم که در جام ملت های آسیا 2023 با عربستان، تایلند و قرقیزستان همگروه شده و به نظر می رسد شانس خوبی برای صعود از مرحله گروهی داشته باشد.

توکیچ در جدیدترین گفتگوی خود از ایران، ژاپن، عربستان سعودی و کره جنوبی به عنوان قدرت های بلامنازع آسیا یاد کرد که دیگر تیم ها کم کم به آنها نزدیک می شوند.

او در مصاحبه خود همچنین به دراگان اسکوچیچ، سرمربی سابق تیم ملی ایران که قبل از جام جهانی قطر از سمت خود برکنار شد، اشاره کرد و گفت آنچه فدراسیون ایران با این مربی کرد زشت بود.

توکیچ در ابتدا درباره تیم ملی عمان گفت: در حال حاضر در آسیا نهم هستیم و می‌خواهیم بیشتر به قله نزدیک شویم. دور بعدی مسابقات قهرمانی جهان با حضور 8 تیم از آسیا و هدف این است که این مسابقات را ادامه دهیم.

وی افزود: دو تیم برتر هر گروه به مرحله بعدی جام ملت ها راه خواهند یافت و معتقدیم شانس خوبی برای صعود به مرحله حذفی داریم.

کمک مربی تیم ملی فوتبال عمان خاطرنشان کرد: فوتبال اینجا (در آسیا) احتمالا برای مردم ما عجیب به نظر می رسد، اما اینجا سرمایه گذاری زیادی انجام می شود و همه می خواهند پیشرفت کنند، بنابراین یک مربی خارجی استخدام می کنند. آسیا از همه بیشتر است. قاره ای پرجمعیت و پایگاه بازیکنان بزرگی در آنجا وجود دارد. در میان آنها بازیکنان با استعداد کمی وجود دارند که برای پیشرفت بیشتر به کار با کیفیت نیاز دارند. به عنوان مثال، ویتنام دو بار متوالی در فینال مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا حاضر شد.

توکیچ ادامه داد: سال هاست که کار سیستماتیک انجام شده و کم کم نتیجه می آید. ویتنامی ها سریع و پویا هستند و از دقیقه اول تا آخر می دوند. این یک کیفیت اضافی نیست، اما بهبود قابل مشاهده است. فکر نمی کنم بازی مقابل ویتنام برای هیچ تیم اروپایی آسان باشد. فیلیپ تروسیه فرانسوی چهار سال است که در آنجا کار می کند و تیم ملی خوبی می سازد. ویتنام اردوهای زیادی برای بازیکنان جوان برگزار کرد و آنها مدام انتخاب می شدند. با این حال هنوز فاصله زیادی بین بهترین تیم های آسیا مانند ژاپن، عربستان، ایران یا کره جنوبی با بقیه وجود دارد، اما این فاصله نیز کم کم کم می شود. مشکل این است که بسیاری از مردم موفقیت آنی را دوست دارند و این در فوتبال جواب نمی دهد.

وی همچنین با تمجید از عملکرد برانکو ایوانکوویچ و تجربه او در فوتبال قاره کهن گفت: برانکو نام بزرگ و ضامن موفقیت در فوتبال آسیاست. خوشحالم که این فرصت را داشتم که با او کار کنم و از او یاد بگیرم. در این سه سال و نیم به عنوان مربی پیشرفت چشمگیری داشته ام. برونکو به معنای واقعی کلمه هر روز از تیم‌های ملی و باشگاه‌های آسیا پیشنهاد دارد، اما در اینجا چیزی را که می‌خواهیم به پایان برسانیم، شروع کردیم. ما تا پایان مسابقات قهرمانی آسیا قرارداد داریم اما عمانی ها می خواهند آن را تمدید کنند.

توکیچ در خصوص شرایط تیم ملی عمان خاطرنشان کرد: در مورد این کشور عربی باید بگویم که عمان دست کم گرفته شده است، هرچند بازیکنان مستعد زیادی در آنجا حضور دارند. این کشور از معدود کشورهای عربی است که صحرا، دریا و کوه دارد. انواع مختلفی از افراد در چنین محیطی رشد کرده اند، بنابراین ما بازیکنان سریع، قوی و قد بلندی داریم. من مطمئن هستم که عمانی ها استعداد بدنی بسیار خوبی برای ورزش دارند.

وی ادامه داد: شاید اینجا به اندازه سایر کشورهای عربی در فوتبال سرمایه گذاری نشده باشد، اما ما با کار، استعداد و اشتیاق آنها برای موفقیت جبران می کنیم. گام‌های بزرگی برداشته می‌شود، اگرچه سرمایه‌گذاری به اندازه عربستان سعودی و قطر وجود ندارد. بازیکنان ما برای تیم های قدرتمند آسیایی احترام زیادی قائل هستند، اما با رهبری برونکو آرام آرام ذهنیت برنده ایجاد می کنیم. ما در مسیر درستی هستیم. به عنوان مثال عمان در مقدماتی جام جهانی ژاپن و چین را برای اولین بار در تاریخ خود شکست داد.

کمک مربی تیم ملی عمان همچنین از چند بازیکن این تیم به عنوان استعدادهایی یاد کرد که توانایی بازی در اروپا و کرواسی را دارند اما وقتی پیشنهاد کشورهای اروپایی با پیشنهاد تیم های عمان یکی است ترجیح می دهند در این تیم بمانند. کشور آنها.

توکیچ در قسمت آخر مصاحبه خود در واکنش به اخراج دراگان اسکوچیچ توسط اتحادیه فوتبال ایران در آستانه جام جهانی و انتخاب کارلوس کی روش به جای آن به دلیل اتکای تیم های آسیایی به نام های بزرگ گفت. شرم آور است که اسکوچیچ پس از یک عملکرد عالی به چنین سرنوشتی دچار شد. او مستحق بازی با ایران در جام جهانی بود، اما آنها او را به شکل زشتی بیرون کردند و کارلوس کی روش را آوردند.

وی تصریح کرد: اسکوچیچ دانش و تجربه دارد و مطمئنم در جام جهانی شایستگی خود را نشان می داد. خوشحالم که فدراسیون کرواسی متوجه این موضوع شد و او را برای مربیگری تیم زیر 21 سال استخدام کرد. او می تواند در جام ملت های اروپا کارهای خوبی انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید