دشمن، اقناع و فریب در جنگ رسانه ای دشمن/ باید برای تقویت جبهه رسانه ای کشور برنامه ریزی شود.


ساعت: 17:02
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920452

برای توقف دشمن باید توانمندی های رسانه ای کشور بسیج شود و علاوه بر افزایش سواد رسانه ای و بسترسازی برای فعالیت های اینترنتی مبتنی بر شناسایی کاربران، برای تقویت رسانه و حمایت داخلی از آن برنامه ریزی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ با پیشرفت علم و فناوری و انقلابی که در این زمینه رخ داده است، مرزهای جغرافیایی کنار گذاشته شده و مردم در هر نقطه از جهان به راحتی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از اخبار و رویدادها مطلع شوند و در این دنیا نقش رسانه ها و روایات بسیار مهم است. البته شاید رسانه‌ها و روایت‌ها و البته واژه‌هایی مانند حمله رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای در این زمینه ریشه داشته باشند، اما ریشه تاریخی دارند و در بسیاری از درگیری‌های انسانی به شکل شایعه یا اغوا و ترغیب وجود دارند. و حتی این عملیات ها و جریان ها سرنوشت جنگ ها را تغییر داد و بسیاری از ملت ها و ملت هایی که دست بالا را داشتند در این حوادث شکست خوردند.

دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی تلاش کرد تا با استفاده از تاکتیک های رسانه ای جلوی انقلاب را بگیرد، تاکتیک هایی که گاه نوک پیکان نظامی و گاه عملیات پشتیبانی برای جنگ های سنگین و میدانی بود. اینکه دشمن نتوانست جلوی انقلاب را بگیرد، واقعیتی اجتناب ناپذیر است، اما در این جنگ، دشمن در مقاطع مختلف توانست حرکت انقلاب را کند کند و حتی برخی از خواص در این جریانات از بین رفت.

در حالی که فعالیت در عرصه های اغواگری، اقناع، فریب، تکرار و تغییر و هزاران تاکتیک دیگر همواره رویکرد دشمن بوده است، در شرایط کنونی اتفاقات متعددی باعث شده است تا از تمام ظرفیت دشمن در این عرصه استفاده شود؛ اما در شرایط کنونی، شاهد استفاده از ظرفیت دشمن هستیم. یکی از دلایل آن این است که انقلاب از نظر نظامی به جایگاه ویژه و ارزشمندی رسیده است که دشمن به خوبی می داند که نمی تواند با انقلاب جنگی کند و ورود به هر جنگی برای او مفیدتر است. این باعث آسیب و آسیب به او می شود.

از سوی دیگر، گسترش فضای مجازی و بسترها در حالی که در داخل کشور اراده ای برای برنامه ریزی و مدیریت این فضا وجود نداشت، فرصتی ایده آل برای دشمن ایجاد کرد، فضایی که برای جامعه و علاوه بر آن مدیریت لازم بود. البته بومی سازی آن اندیشیده نشده است تا این فرصت به راحتی در اختیار دشمن قرار گیرد.

این دو اتفاق در کنار فعالیت منفعلانه برخی از فعالیت های فرهنگی کشور در حوزه افزایش سواد رسانه ای، فرصت بسیار خوبی برای جنگ رسانه ای همه جانبه علیه کشور ایجاد کرد، اما دشمن به بسترهای رسانه ای و اطلاع رسانی نیاز دارد. این برنامه را اجرا کرد، او مجبور شد خیلی زود با جذب مخاطب از آنها استفاده کند. برای تحقق این جریان رسانه ای، دشمنان از دلارهای نامحدود و کارشناسان رسانه و ارتباطات از سراسر جهان برای احیای رسانه های ضعیف و همچنین ایجاد رسانه های دیگر استفاده کرده اند.

اما این تنها کار نبود و دشمنان به نتیجه اقدامات خود اهمیتی ندادند و به دنبال سوء استفاده از مخاطبان بیشتر بودند. برای رسیدن به این هدف از داده ها و اطلاعات صفحات مختلف استفاده کردند و با هر بخش و کانال یا رسانه ای که مخاطب و نفوذ داشت وارد مذاکره شدند. میلیاردها و میلیاردها دلار در این راه هزینه شد و سپس توانستند صفحات وبلاگ نویسان، افراد مشهور و افراد مشهور را در اختیار بگیرند تا آنها را در این جریان رسانه ای همراهی کنند.

اما این مثلث جریان رسانه ای باید ضلع دیگری هم داشته باشد و آن اینکه مخاطبان رسانه ها و صفحاتی که می توانند مانعی در این جریان جنگ رسانه ای شوند، کم و تضعیف می شود و به همین دلیل این پروژه نیز راه اندازی می شود. تولید اخبار جعلی یا اخباری که خشم مردم را برانگیخت به نام این رسانه ها و صدها طرح دیگر نیز در این زمینه مورد استفاده قرار گرفت. البته فراموش نکنیم که در این زمینه گاه سلیقه مسئولان در خصوص رسانه ها و تغییر رویکرد در برخی از این موارد امتیازی برای دشمن در اجرای این طرح تلقی می شد.

اکنون دشمن با تمام توان بر طبل رسانه ای خود می کوبد و به مردم نشان می دهد که از دولت چه می خواهد. اینکه دشمن تا چه حد در این عرصه موفق بوده است را باید کارشناسان خبره بگویند، اما تردیدی نیست که دشمن توانسته در این عرصه به موفقیت دست یابد. برای توقف دشمن ابتدا باید توانمندی های کشور را در این عرصه بسیج کنیم و علاوه بر افزایش سواد رسانه ای و بسترسازی برای فعالیت های اینترنتی مبتنی بر شناسایی کاربران، برای تقویت رسانه ها و حمایت از آنها نیز برنامه ریزی کنیم. داخلی..

البته به نظر می رسد با کسانی که در قطعه ای از پازل جنگ رسانه ای دشمن هستند نیز باید مورد برخورد تند قرار گیرند که البته لزوماً به معنای قضاوت نیست. چون به یاد داریم برخی از سلبریتی های بازی در میدان دشمن قبلا در جاهایی این گونه رفتار می کردند، اما همچنان از بیت المال و بیت المال هزینه می کنند، بنابراین این رویکرد نیاز به بازنگری دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید