دشمن بر قدرت ادراک در فضای مجازی تسلط یافته است/هویت فردی؛ حلقه مفقوده نوجوانان در دنیای امروز


ساعت: 13:06
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819722

محمد محسن پژو گفت: نوجوانان امروزی به دلیل فضای مبتذل مجازی با مشکل هویتی مواجه هستند و این موضوع قابل انکار نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محسن پژو کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: امروزه اینستاگرام به محیطی برای نوجوانان تبدیل شده است و اگر نمی خواهند از دوستان خود عقب بمانند باید در این فضا تلاش کنند.

وی ادامه داد: نوجوان اینستاگرام را انتخاب نمی کند، بلکه اینستاگرام نوجوان ما را انتخاب می کند، سلیقه او را شناسایی می کند و با استفاده از توانایی هایش برای رسیدن به آن تلاش می کند.

این کارشناس با بیان اینکه هر انتخابی عواقبی به دنبال دارد، افزود: امروزه اکثر مردم در مواجهه با فضای مجازی این دیدگاه را ندارند چرا که در ناخودآگاه خود مجبور به پذیرش این شرایط هستند.

محسن پژو با بیان اینکه برای کاهش آسیب های دنیای مجازی باید آگاهانه و عملی انتخاب شود، گفت: نمی توان جلوی سرعت فناوری را گرفت، اما با رژیم مصرف رسانه می توان آسیب های ناشی از آن را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه نوجوان در این فضا حق انتخاب ندارد، ادامه داد: با فقدان «هویت مستقل و گزینشی» کار می کند و به دلیل ناآگاهی والدین از آسیب فضای مجازی رنج می برد.

وی گفت: امروز نوجوانان با حداکثر تحقیر بزرگ می شوند و دست به انتخاب نمی زنند و این شبکه ها انتخاب های خود را به فرزندان ما تحمیل می کنند.

محسن پژو با تاکید بر اینکه نوجوان امروزی به آداب و رسوم منحط جهانی وابسته شده و بدون «من» است، افزود: می خواهم بگویم من فردی هستم که برای خودم ارزش قائل هستم و تصمیم می گیرم، این هویت گمشده در بین جوان ترها به وفور دیده می شود. و برخی از معلمان مدرسه در برقراری ارتباط با دانش آموزان به این گمنامی پی برده اند.

وی بیان کرد: در سنین نوجوانی تعاملاتی در بدن و مغز افراد ایجاد می شود و در نتیجه درگیر سوالات هویتی می شوند که در گذشته برای پاسخ به این سوالات متوجه والدین و بزرگان خانواده می شد اما امروزه در فضای ابتذال وجود دارد. و ناشناس بودن مجازی به دنبال او هستند.

این کارشناس ادامه داد: نوجوانان امروزی به دلیل فضای مبتذل مجازی با مشکل هویتی مواجه هستند و این موضوع قابل انکار نیست.

محسن پژوه در خاتمه خاطرنشان کرد: والدین باید به سواد رسانه ای مسلط باشند تا در این برهه حساس به رشد نوجوانان با هویت واقعی و نه مجازی کمک کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید