دشواری مذاکره کنندگان ایرانی در اجرای دستورالعمل های منطقی و قانونی

نشست دوجانبه هیئت های مذاکره کننده ایران و روسیه شب گذشته (یکشنبه) با حضور علی باقری و میخائیل اولیانوف از مذاکره کنندگان ارشد دو کشور برگزار شد.


دشواری مذاکره کنندگان ایرانی در اجرای دستورالعمل های منطقی و قانونی

اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه، پیش از این در توییتر نوشت که با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و همچنین مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی در وین دیدار کرده است.


دشواری مذاکره کنندگان ایرانی در اجرای دستورالعمل های منطقی و قانونی

تحولات و اخبار اخیر از وین نشان می دهد که همه مذاکره کنندگان منتظر تصمیم سیاسی آمریکا هستند و آینده مذاکرات وین تنها در صورتی قابل تصور است که واشنگتن تصمیمات لازم را به ویژه در زمینه لغو تحریم ها اتخاذ کند.

میخائیل اولیانوف یکشنبه شب در توئیتی اعلام کرد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا امشب در غیاب ایران برای ارزیابی آخرین تحولات مذاکرات وین دیدار کردند. وی افزود: همه ارزیابی ها مثبت است و پیشرفت چشمگیری در روند مذاکرات حاصل شده است.


دشواری مذاکره کنندگان ایرانی در اجرای دستورالعمل های منطقی و قانونی

البته در این میان رژیم صهیونیستی به اقدامات خود برای برهم زدن فضای مذاکره ادامه می دهد. در همین راستا، ژائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل با لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا درباره مذاکرات وین گفت وگو می کند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: امشب (یکشنبه) با تراس وزیر خارجه انگلیس درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین صحبت کردم.

وی افزود: ما همچنین درباره وضعیت کنونی مرز روسیه و اوکراین گفتگو کردیم. ما هر دو خواهان یک راه حل دیپلماتیک هستیم که از رویارویی نظامی با عواقب جدی اجتناب کند. ما همچنین در مورد همکاری استراتژیک بین بریتانیا و اسرائیل گفتگو کردیم.

اما انعطاف ناپذیری ایالات متحده در پذیرش شروط ایران برای بازگشت به میز مذاکره، پیروی از دستورالعمل های منطقی و قانونی تهران را برای مذاکره کنندگان ما دشوار می کند.

در همین راستا، علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی یکشنبه شب در توییتی نوشت: گفت و گوی تلفنی امشب با دکتر باقری (مذاکره کننده ارشد کشورمان) دو گفته در مورد مذاکرات وین را در ذهن من تایید کرد:

لحظه به لحظه دشواری مذاکره کنندگان ایرانی در اجرای دستورالعمل های منطقی و قانونی تهران رو به افزایش است.

2. ادامه «نمایش» به ابتکار طرف های غربی برای پرهیز از تعهدات


دشواری مذاکره کنندگان ایرانی در اجرای دستورالعمل های منطقی و قانونی

ایران دستور کار خود را در وین تنظیم کرده و تصمیمات سیاسی خود را گرفته است و اکنون زمان تصمیم گیری سیاسی و دستیابی به توافق نهایی است.

دولت آمریکا به جای تعیین ضرب الاجل های تغییر مصنوعی، باید بر تصمیم گیری های لازم و پیشبرد گفت و گو متمرکز شود و از ادعاها و اظهارات نادرست خودداری کند.

در واقع دولت آمریکا باید از نمایش سیاسی، رسانه ای و تلاش برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی که مخالف هرگونه توافق با ایران است دست بردارد و بلافاصله تصمیمات لازم را برای دستیابی به توافق نهایی اتخاذ کند.

علیرغم گزارش رسانه ها و ادعاهای مقامات آمریکایی، مشخص است که آمریکا هنوز در اسناد غیررسمی خود پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه نکرده و همچنان بدون ابتکار و تصمیم گیری سیاسی در وین به سر می برد.

اختلافات داخلی ایالات متحده نشان می دهد که دولت بایدن هیچ اختیاری در روند مذاکرات ندارد و نمی تواند انعطاف لازم را داشته باشد. در نتیجه مذاکرات طولانی و بی نتیجه بود.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در خصوص لغو تحریم ها تصریح کرد: به طرف آمریکایی که این روزها از طریق واسطه ها پیام می دهد به صراحت گفته ایم که حسن نیت خود را در عمل نشان دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در عمل حسن نیت به نظر ما این است که در میدان اتفاقات محسوسی در حال رخ دادن است و لغو بخشی از تحریم ها به معنای عینی و واقعی می تواند ترجمه ای از حسن نیت آمریکایی ها باشد. آنها صحبت می کنند؛ آنچه روی کاغذ اتفاق می افتد خوب است، اما کافی نیست.


دشواری مذاکره کنندگان ایرانی در اجرای دستورالعمل های منطقی و قانونی

اگر دولت آمریکا واقعاً متعهد به دستیابی به توافق در وین است، باید از متهم کردن مکرر ایران و تعیین ضرب الاجل های مصنوعی خودداری کند و در عوض تلاش کند رژیم صهیونیستی را که مخالف هرگونه توافق با ایران و اساساً هرگونه تصمیم دیپلماتیک در منطقه است راضی کند. تصمیمات لازم برای رسیدن به توافق نهایی

امروز مذاکرات در وین به لحظه دشوار و پیچیده ای رسید و جنگ اراده آغاز شد. هشتمین دور مذاکرات که در 6 ژانویه در وین آغاز شد، یکی از طولانی ترین دورهای مذاکرات است که شرکت کنندگان در آن پیش نویس توافقنامه را نهایی کرده و برخی از مسائل مورد مناقشه را حل و فصل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید