شناخت اصلاح طلبان به رویه منطقی تیم مذاکره کننده ایرانی

ساعت: 20:48
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792497

ایران پیش از این با رویکردی متفاوت وارد مذاکرات شده است و به گفته بسیاری از کارشناسان این موضوع نقطه قوت این دور از مذاکرات برای کشورمان است.

به گزارش راه دانا به نقل از یزدرسا، دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 بیش از دو هفته دیگر در وین آغاز شده است. اما تفاوت این دور از مذاکرات با گذشته، تفاوت در ترکیب و رویکرد تیم مذاکره کننده ایرانی است.

تیم مذاکره کننده ایران که در دولت سیزدهم جایگزین شد، پیش از این با رویه ای متفاوت وارد مذاکره شده است و این موضوع به گفته بسیاری از کارشناسان نقطه قوت این دور از مذاکرات برای کشورمان است.

ایران با عزت مذاکرات را آغاز کرده است

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: تیم مذاکره کننده کشورمان در این مدت با عزت مذاکرات را آغاز کرده است و باید همچنان بر مواضع صحیح، اصرار منطقی، مستدل و مشروع خود پافشاری کنیم.

وی افزود: ما قبل از مذاکرات علاقه غیرطبیعی به مذاکرات ابراز نکرده ایم و نسبت به مذاکرات خیلی ابراز خوش بینی نکرده ایم و باید به همین مسیر ادامه دهیم.

صدرالحسینی گفت: اینکه دولتمردان می گویند ما بودجه 1401 را به هیچ وجه به موضوع لغو تحریم ها گره نزده ایم و می توانیم بودجه را با امنیت کامل تامین کنیم، این نوع موضع گیری پیام بسیار مهمی دارد. به غرب و آنها معنای این پیام را درک می کنند.

حسن رضایی، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز به یزدرسا گفت: آنچه مشخص است این است که رویکرد تیم مذاکره کننده ایرانی در دولت جدید با دولت قبل متفاوت است و بسیار قابل اعتماد است که منافع ملی در دل مذاکرات باشد.

وی افزود: رویکرد بسیار مثبت و قابل تقدیر این است که تیم مذاکره کننده ایرانی با دست پر وارد مذاکره شده و کارشناسان فارغ از گرایش سیاسی در کنار تیم مذاکره کننده هستند و از سوی دیگر دیپلمات های ما برتری را در دست گرفته اند. دست به طرف دیگر.»

4f63fb12 20f4 48f9 a2b9 01d0977a1dcf خبر خاکستری

photo %DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1 %DB%B1%DB%B2 %DB%B1%DB%B5 %DB%B1%DB%B6 %DB%B4%DB%B5 %DB%B3%DB%B7 خبر خاکستری

حتی اصلاح طلبان تندرو نیز منطق تیم مذاکره کننده جدید را می شناسند

نکته قابل توجه این است که منتقدان سیاسی دولت نیز رویکرد منطقی ایران به مذاکرات را تایید می کنند. تا جایی که برخی از چهره های تندرو اصلاح طلب نیز بر این مهم تاکید دارند.

محمود صادقی، اصلاح طلب مجلس دهم نوشت: علیرغم انتقادی که از تیم دیپلماسی هسته ای دارم، فکر می کنم کاملا منطقی است که آمریکا ابتدا تحریم ها را لغو کند تا ایران بتواند به تعهدات هسته ای خود بازگردد. «از آنجایی که دولت آمریکا اولین نفری بود که از برجام خارج شد، اگر اکنون می خواهد برجام را احیا کند، باید برای بازگشت به آن گام بردارد.

حسین دهباشی، فعال سیاسی و رسانه اصلاح طلب نیز در این رابطه نوشت: ممکن است در مذاکرات و اتکای آن به چین و روسیه در راه علی باقری اشتباه کرد، اما آنچه می گوید – حتی اگر بکند. نه به عنوان جمهوری اسلامی – موضع درستی است. چرا باید کمتر از چیزی که گرفته ایم و بیشتر از چیزی که داده ایم بپذیریم؟ “هر چیزی که روی کاغذ جدید بود و هر کسی که آمد، می تواند دوباره آن را حذف کند.”

064e3667 a21a 4696 9c2a 7f965977d935 خبر خاکستری

photo %DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1 %DB%B1%DB%B2 %DB%B1%DB%B5 %DB%B1%DB%B6 %DB%B4%DB%B5 %DB%B3%DB%B7%20%282%29 خبر خاکستری

ما مذاکره برای مذاکره نمی خواهیم

اما نکته مهم دیگر در دور جدید مذاکرات، جدیت تیم مذاکره کننده و تلاش آنها برای جلوگیری از فرسایش مذاکرات است. صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با حیرنگر یزدرسا گفت: ما خواهان مذاکره برای مذاکره نیستیم و آنچه برای تیم مذاکره کننده ایرانی مهم است لغو تحریم هاست.

رضایی کارشناس مسائل سیاسی نیز در این خصوص گفت: البته برای ما مذاکره و توافق ساده مطرح نیست، بلکه آنچه مهم است رسیدن به یک توافق خوب است که منافع مردم را تامین کند.

خود توافقنامه بی ربط است. مهم این است که به یک توافق خوب برسیم

متأسفانه یکی از کاستی های اصلی تیم مذاکره کننده قبلی این بود که به هر شکلی به توافق برسند. در واقع برای آنها بحث این نبود که آیا توافق منافع مردم را نشان می دهد یا خیر و توافق خوبی حاصل شد، بلکه صرفاً یک توافق بود. در عین حال طرف آمریکایی اعلام کرد که برای دستیابی به توافق عجله ندارد و به هیچ قیمتی به دنبال توافق نیست.

خوشبختانه رویکرد فعلی دولت و تیم مذاکره کننده متفاوت است و به دنبال موفقیت نیستند، بلکه به دنبال توافق خوب هستند.

فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: رویکرد تیم مذاکره کننده کشورمان در دولت جدید رفع تحریم هاست و صرفاً توافق نیست.

وی افزود: در حالی که در دولت قبل دغدغه اصلی تیم مذاکره کننده فقط دستیابی به توافق بود و برایشان فرقی نمی کرد که این توافق به نفع منافع ملی باشد یا خیر.

هدف و محور مذاکرات رفع تحریم ها است

شکی نیست که هدف و محور اصلی مذاکرات برای طرف ایرانی لغو تحریم های سرکوبگرانه آمریکاست و این همان چیزی است که ما در مذاکرات دنبال می کنیم. صدر الحسینی گفت: تا زمانی که آمریکایی‌ها تحریم‌های سرکوبگرانه علیه ایران را لغو نکنند، قطعاً اجازه شرکت در مذاکرات را نخواهند داشت. چرا که نکته مهم برای تیم مذاکره کننده ایران رفع تحریم ها است و این محور اصلی مذاکرات فعلی است.

رضایی همچنین معتقد است که موضوع اصلی مذاکرات در دولت جدید رفع تحریم ها است و زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند و تحریم های سرکوبگرانه علیه کشورمان برداشته شود، مذاکرات معنا پیدا می کند.

فواد ایزدی در این خصوص تاکید کرد: رویکرد تیم مذاکره کننده کشورمان در دولت جدید رفع تحریم ها است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از کاهش تحریم‌ها می‌ترسند، بنابراین در دور جدید مذاکرات تلاش می‌کنند از هر طریق ممکن از تحریم‌ها علیه ایران جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید