دفن قانون حق پرستاری با تصویب آیین نامه جدید


ساعت: 10:27
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893702

دبیر کل خانه سالمندان از دفن قانون تعرفه با تصویب آیین نامه جدید خبر داد و گفت: اجرای این قانون نه تنها بر اساس برقراری عدالت نیست، بلکه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه سالمندان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: علیرغم تاکید و دستورات جدی مدیریت در خصوص اجرای خدمات پرستاری. قانون تعرفه ها متاسفانه جریاناتی در سیستم وزارت بهداشت وجود دارد که برای اجرای صحیح این قانون مقاومت و موانعی وجود دارد..


قانون تعرفه از درون باطل است

به گفته وی، باید تا 15 سال دیگر اجرایی شود. اما این مصوبه نه تنها به نفع پرستاران نیست بلکه به نفع ادعاست اجرای قانون تعرفه خدمات پزشکی چون قدرت مطالبه گری را از پرستاران سلب می کند به ضرر آنهاست زیرا این قانون از درون تغییر کرده و تخلیه شده است.

شریفی مقدم در ادامه از حذف سقف درآمدی پزشکان شاغل در مناطق فقیرنشین انتقاد کرد و گفت: این وضعیت به هیچ وجه عادلانه نیست، این مشکل باعث اختلاف چند ده برابری شده و می شود. بارها خواهران می خواستند سهم خود را افزایش دهند، اما نتوانستند این کار را انجام دهند. در واقع، این انتظار می رود خدمات پرستاری تعرفه ها باید مانند سایر گروه های پزشکی وضع شود، اما آیین نامه مصوب مشخص نمی کند که این قانون با چه معیاری باید اعمال شود..


خدمات پرستاری باید با جزئیات صورتحساب شود

دبیر کل خانه پرستار همچنین گفت: یکی از اهداف قانون تعرفه ایجاد انصاف بین گروه های پزشکی است اما این روش اصلا انصاف برقرار نمی کند. صورتحساب خدمات پرستاری باید با جزئیات صورت گیرد و بسته به خدمات ارائه شده توسط یک پرستار، هزینه وی باید صورتحساب شود. در این صورت اثربخشی پرستار می تواند حتی از پزشک هم بیشتر باشد، زیرا حضور پرستار در بیمارستان و خدماتی که ارائه می دهد بیشتر از پزشک است..


دفن قانون تعرفه با تصویب مقررات جدید

به گفته دبیر ارشد خانه سالمندان، این تعرفه نه تنها وضعیت پرستاران را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه برای آنها محدودیت ایجاد می کند. اعمال این قانون نه تنها مطابق با برقراری عدالت نیست، بلکه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. به نظر من با این آیین نامه قانون تعرفه را به گور بردند.

شریفی مقدم در خاتمه با بیان اینکه آنچه به عنوان قانون اجرا می شود ربطی به آنچه باید اجرا شود ندارد گفت: پرستاران 14 سال منتظر اجرای این قانون نبوده اند، در واقع اجرا شده است. قانون تعرفه انحراف از مسیر اصلی تضییع حقوق پرستاران است.

وی ادامه داد: پرستاران بزرگترین مجموعه ای هستند که بیشترین خدمات بهداشتی را در نظام سلامت ارائه می دهند اما اتفاقی که باید برای کادر پرستاری می افتاد نیفتاد. در ایام کرونا، با توجه به ماهیت کار پرستاران، نظام سلامت بیشترین بار مسئله کرونا را به دوش می کشید، اما حتی حداقل استانداردها برای پرستاران رعایت نمی شد..

وی با بیان اینکه تعداد پرستار در کشور ما یک سوم استاندارد جهانی است، گفت: بر اساس استانداردهای بهداشت جهانی به ازای هر هزار بیمار سه پرستار نیاز است که این تعداد در کشور ما 1.6 است.

به گفته وی، متأسفانه در ایام کرونا، پرستاران با انواع قراردادهای شرکتی، طرحی و ۸۹ روزه با وعده کار وارد بیمارستان ها شدند.


بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید