دلار علاقه ای به اخبار آزادسازی منابع ارزی ندارد

دلار علاقه ای به اخبار آزادسازی منابع ارزی ندارد

روز جدید این در حالی است که خبر انتشار ارزهای بلوکه شده در کانال های خبری دست به دست می شود، روند دلار صعودی تر شده است و در روزهای آینده خبر خوبی از وضعیت هیچ اسکناس آمریکایی نخواهد بود. طی روز گذشته دلار در کانال 33 هزار تومانی روی میز معاملات قرار گرفت در حالی که در صورت آزاد شدن منابع ارزی مسدود شده، عرضه ارز افزایش می یابد و دلار باید کاهش یابد. حتی از نظر احساسی هم باید این روند نزولی را رعایت کرد. این در حالی است که بر اساس پیش بینی فعالان بازار، دلار روند صعودی محسوسی دارد و حتی ممکن است به کانال های 40 یا 50 هزار تومانی هم برسد. اگرچه این پیش‌بینی‌ها بدون نظر کارشناسی و بررسی منابع ارزی قابل اعتماد نیست، اما به نظر می‌رسد از آنجایی که بارها اخباری از این دست منتشر شده مبنی بر انتشار منابع ارزی قابل توجهی است و هرگز چنین نشده است. به نظر می رسد سرمایه گذاری هیجانی در این بازار همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر بلومبرگ یکی از منابع خبری آمریکا روز گذشته خبر انتشار منابع ارزی مسدود شده ایران را تکذیب کرد و این در حالی است که سکانداران اقتصادی همچنان در این باره گزارش می دهند. انتشار خبر آزادسازی منابع ارزی نه تنها روند صعودی دلار را متوقف کرد، بلکه وضعیت اسفبار بازار سرمایه، سرمایه گذاران را در بحران جدیدی فرو برد و به نظر می رسد آثار همه اینها به زودی در بازار سرمایه احساس شود. بازار ارز طی روز گذشته در حالی که وضعیت بازار سرمایه باز هم منفی بود، بورس از برداشت قابل توجهی از این بازار خبر داد. گفته می شود ناآرامی های اخیر بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشته و باعث کاهش 3 تا 5 درصدی شاخص بورس و کاهش 10 تا 15 درصدی ارزش سهام خرد بازار شده است که طی آن بیش از 10 هزار میلیارد پول واقعی از بازار سرمایه خارج شد البته قبل از شروع ناآرامی ها، وضعیت بازار سرمایه تعریفی نداشت و وارد فاز منفی شده بود. به نظر می رسد نه تنها اتفاقات اخیر، بلکه وضعیت بازار ارز و نامشخص بودن درآمدهای ارزی نیز بر وضعیت بازار سرمایه تأثیر منفی گذاشته است و حتی خبر آزادسازی منابع ارزی نیز توان مقابله با آن را ندارد. افزایش قیمت دلار و جلوگیری از سقوط بازار سهام.

وضعیت منابع ارزی از نظر رئیس کل بانک مرکزی

همزمان رسانه های بین المللی خبر آزادسازی منابع ارزی را تکذیب کردند که رئیس کل بانک مرکزی درباره آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران گفت: در این زمینه ما یک طرح جدید را معرفی کرده ایم. لایحه انجام فرآیند آزادسازی که با هماهنگی وزارت امور خارجه در این زمینه پیشرفت خوبی داشته باشد، تدوین شده است و امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی را اعلام کنیم. به گزارش ایسنا، علی صالح آبادی روز گذشته (دوشنبه) در مراسم افتتاح درگاه یکپارچه ارز گفت: منابع ارزی بلوکه شده جزو منابع بانک مرکزی است و پس از آزادسازی در اختیار این بانک قرار می گیرد. وی ادامه داد: برای شفاف‌سازی بازار ارز اقدامات متعددی انجام شده است که اولین گام راه‌اندازی بازار توافقی بود که از همان روزهای ابتدایی به صورت محدود شروع به فعالیت کرد تا اینکه از طریق بازار متشکل ارز به نماد اختصاص یافت. در گام بعدی حجم و عرضه معاملات در بازار ارز و سامانه نیما عمومی شد.وی افزود: گام بعدی در راستای شفاف سازی بازار ارز دستور بانک مرکزی به صرافی ها است. برای اعلام نرخ خرید و فروش دلار و یورو در درگاه اعلام تک نرخی ارز طی چند روز آینده امکان خرید و فروش ارز برای مشتریان، صادرکنندگان و … در قالب ارز قراردادی در این درگاه فراهم می شود.

رشد 80 درصدی معاملات ارزی در نیما

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون حدود 22 میلیارد و 430 میلیون دلار تراکنش ارزی در سامانه نیما انجام شده که با توجه به 12 میلیارد و 360 میلیون دلار تراکنش، حدود 80 درصد رشد داشته است. سال گذشته در این سیستم ساخته شد. در حال نشان دادن است. صالح آبادی گفت: پیش از این تقاضا برای ارز 4200 تومانی بسیار بالا بود، امسال با یکسان شدن نرخ ارز، با واقعی شدن نیازها تقاضا برای ارز کالایی به شدت کاهش یافته است. انتظار بانک مرکزی از بانک ها و صرافی ها برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی و سایر کالاها و کمک به فروش ارز است.وی همچنین درباره بازار یکپارچه ارز توضیح داد: در شش ماهه نخست امسال 600 میلیون دلار به صورت مذاکره در بازار یکپارچه خارجی معامله شده است. بازار مبادله اگر بتوانیم توانایی تامین ارز از بازار توافقی و متشکل ارز را افزایش دهیم، نیاز به بازارهای دیگر کاهش می یابد، در حال حاضر ارزی در بازار ارز نداریم و این موضوع در حال بررسی و پیگیری است. اجازه فعالیت ارزی رئیس بانک مرکزی درباره اینکه اخیرا تعدادی از شرکت ها تحریم شده اند، گفت: اگر تحریم ها به شکل جدید اعمال شود، در سازوکار مشکلی نخواهیم داشت. اما برای عرضه ارز.

آخرین وضعیت ریال دیجیتال

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت کد ریالی بانک مرکزی گفت: کد ریالی قبلا تست و تست شده است که البته مبلغ آن یک میلیارد تومان بوده و دو بانک ملت و ملی و دو مغازه در حال انجام است. پردازش شده به صورت آزمایشی استفاده می شوند.از کد ریالی هستند. با پایان این مرحله آزمایشی، ما به سمت تست های گسترده تر خواهیم رفت که امیدوارم در ماه اکتبر وارد مرحله آزمایش گسترده تر شویم.

اعلام اسامی بدهکاران بانکی طی چند روز آینده

صالح آبادی درباره انتشار اسامی بدهکاران بانکی گفت: لیست به روز شده بدهکاران بانکی تا چند روز آینده اعلام می شود. وی گفت: اکنون در تلاش هستیم تا توافقی را نهایی کنیم که مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها با تمرکز بر بازار متشکل محاسبه و به سازمان امور مالیاتی واگذار شود. باید اعلام کرد که روی این موضوع نیز کار می شود.» رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در دو تا سه ماه اخیر 26 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده است که امیدواریم بتوانیم بیش از این اوراق را منتشر کنیم. 100 اوراق گام برای بخش صنعت و 100 سجاف برای سایر اوراق. انتشار اوراق گام در سامانه های بورس کالا نیز اجرایی شد. همچنین در جلسه دیروز ستاد اقتصادی دولت مصوب شد برخی دستگاه های دولتی در ازای دریافت اسناد گام محصولات خود را به فروش برسانند. .

دیدگاهتان را بنویسید