سیاست خارجی و هوشمندی دولت سیزدهم منجر به آزادسازی منابع ارزی شد/ رئیسی نشان داد اگر اراده قوی داشته باشید پیروز میدان خواهید شد.

ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783967

کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت و گو با دانا:

یک تحلیلگر اقتصادی بین المللی گفت: اقدامات و هوشمندی دولت سیزدهم منجر به آزادسازی منابع ارزی شد.

عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص خبر بازگشت سه و نیم میلیارد دلار ارزهای بلوکه شده در کشور گفت: معاونت سیاست خارجی دولت سیزدهم محفوظ ترین کارنامه دولت در ماه های اخیر است که به لحاظ تاکتیکی و در همان زمان رفتار پیچیده و مناسب.»

کسی که اراده قوی داشته باشد برنده میدان است

وی گفت: اقدامات و هوشمندی دولت سیزدهم منجر به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده شده است. اضافه: سایر کشورها با توجه به دیدگاه و سیاست دولت جدید که از مفاهیم بین المللی حذف شده و در این زمینه جدیت نشان می دهند، تعامل بهتری با کشور ما داشتند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «جنگ امروز جنگ اراده است»، گفت: آقای رئیسی نشان داده که فردی که اراده قوی داشته باشد پیروز میدان است. البته باید گفت که بخشی از این منابع ارزی آزاد شده از قبل موجود و قابل استفاده بود، اما دولت روحانی به دنبال روشی شیک، بی دردسر و ساده بود و با نشستن در هتل و عقد قرارداد به دنبال آن بود. برای رهایی

آقای روحانی مدعی اداره یک دولت عملگرا است

این تحلیلگر روابط بین الملل ادامه داد: به عنوان مثال می توانستیم از منابع بلوکه شده در کره و ژاپن از راه های دیگری مانند کالا استفاده کنیم، اما آقایان فکر می کردند که فقط مواد اولیه دام باید وارد شود در حالی که آن کشورها حیوانی نداشتند. اما به دلیل عدم امکان انتقال این منابع، به دنبال راه جایگزینی نبودند.

بهرامی گفت: اگرچه امکان انتقال پول از عراق به دینار وجود داشت، اما دولت تدبیر و امید می خواست این پول با خیال راحت به مقصد اروپایی منتقل شود تا با انتقال آن به برزیل خوراک دام را خریداری و وارد کنند.; آقای روحانی در عین حال می گوید که دولت عملگرا را اداره می کند و در بازگرداندن وجوه بلوکه شده به کشور موفق تر بوده است.

او توصیه کرد: برخی معتقدند با ظهور ارزهای آزاد شده، دلار باید در داخل کاهش یابد. اما با وجود تداوم توزیع 4200 تنی و از منظر اقتصادی به این نتیجه می رسیم که تا زمانی که توزیع ترجیحی ارز ادامه پیدا نکند، بازار ارز ساماندهی نخواهد شد و ذینفعان این اجاره اجازه اصلاح بازار را نخواهند داد.

منافع دلالان در آشفتگی بازار است/دولت سیزدهم معاوضه نمی پذیرد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه منافع دلالان در آشفتگی بازار است، تصریح کرد: از صحبت های آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی می توان به این نتیجه رسید که دولت سیزدهم چندان اقبالی ندارد که در بازار ارزش گذاری شود.

بهرامی گفت: بانک مرکزی به عنوان متراکم کننده اقتصاد عمل می کند. باید ارز را به موقع تحویل دهد و در شرایط خاصی آن را جمع آوری کند و با گرفتن نوسانات ارزی از بازار کارنامه قابل دفاعی از خود نشان دهد.

وی با اشاره به نوسانات زیاد در ماه های اخیر گفت: حداکثر نوسانات در بازار ارز باید در طول روز بر محور صد درصد باشد و تغییر 15 تا 20 درصدی در دو ماه روندی نیست که بتوان. دفاع کرد؛ البته بیشتر این مشکلات در دوره قبلی بانک مرکزی مشاهده شد و اکنون باید منتظر اقدامات مثبت رئیس کل جدید بانک مرکزی باشیم.

تکرار اتفاقات سال 91 برای ارز ترجیحی 1226 تومان / مشکلی حل نمی شود اگر …

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به هر حال به هر حال بمب ساعتی 4200 ساعته هنوز در اقتصاد ما فعال است. امروز ورودی به ارز ترجیحی وارد می شود و با ارز آزاد که به جیب این افراد خاص می رود فروخته می شود. و طمع دلالان ارز هر روز 4200 تن افزایش می یابد. حاشیه سود دلالان ارز دولتی در افزایش قیمت ارز است و دقیقا مشکل از سال 91 در ارز ترجیحی 1226 تومان تکرار می شود.

بهرامی توضیح داد: در سال 91 شاهد بودیم که به محض لغو ارز ترجیحی توسط دولت دهم، بازار به آرامش رسید و در نهایت دلار با قیمت 2960 تن به دولت روحانی واگذار شد. در حالی که نرخ دلار در آن زمان در بازار آزاد از مرز 4000 تن گذشت اما با حذف ارز ترجیحی حدود 30 درصد کاهش یافت.

وی گفت: دولت سیزدهم اگر بخواهد دلارهای آزاد شده را به میزان 4200 تن توزیع کند. هیچ مشکلی حل نخواهد شد؛ اما اگر بخواهد این ارز را به قیمت ETS بدهد، مشکل کسری بودجه را حل می کند و نیازی به فروش اوراق برای فشار بر بازار سرمایه نیست و این باعث کاهش نارضایتی مردم می شود.

160000 میلیارد تن درآمد دولت دود شد

این کارشناس اقتصاد بین الملل تصریح کرد: دولت در شش ماه گذشته حدود 9.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت و 40 تریلیون دلار دریافت کرده است. اما باید نزدیک به 200 هزار میلیارد تن با نرخ بازار آزاد معامله می کرد و مجبور نبود آن کسری 160 هزار میلیارد تنی را با فروش اوراق بپوشاند و عملاً مشکلی با کسری بودجه در 6 ماهه اول وجود نداشت.

بهرامی ادامه داد: در صورت ادامه توزیع ارز ترجیحی در چهار ماه باقیمانده از سال توسط دولت، دولت باید در نظر داشته باشد که هر چه 4200 ارز از بین برود، با 20 میلیارد دلار دیگر ضرر نخواهد کرد. بتواند روند عادی را تسریع بخشد.» استراتژی دولت روشن است و حتی نباید تا روز دیگر به کاهش 4200 تومانی ارز اطمینان داد.

واردات تجهیزات کاهش وزن با ارز ترجیحی به نام دارو/ موتور اقتصاد و پروژه های زیربنایی کشور به مدت 8 سال متوقف شد

وی گفت: امروز به اسم دارو ارز می گیرند و میلیاردها دلار تجهیزات لاغری وارد می کنند یا میلیاردها دلار عملیات انجام می دهند؛ در حالی که در حال حاضر به دنبال خرید دارو هستند. در حالی که 90 درصد مصرف مواد مخدر در کشور ما در داخل کشور تولید می شود و در دامپروری برعکس است و رقابتی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی منجر به عدالت در تولید می شود و دولت باید این منابع آزاد شده را در فعالیت های زیربنایی و به عنوان موتور اقتصاد سرمایه گذاری کند. متأسفانه موتور اقتصاد و پروژه های زیربنایی کشور به مدت 8 سال متوقف شد. دولت جدید اراده روشنی برای پیشبرد اقتصاد دارد. امیدواریم هر چه زودتر شاهد عملکرد مثبت این دولت باشیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید