دلالی جدید و سودآور در بازار خودرو / افزایش قیمت حواله خودرو

آن به شرح زیر است؛

گردش پول نقد در این بازار زیرزمینی غیرقابل تصور است. بنابراین قیمت انتقالی خودرو پژو پارس حدود 180 میلیون تومان است. جالب اینجاست که قیمت نقل و انتقال این خودرو از قیمت کارخانه خود فراتر رفته است. همچنین حواله سورن پلاس نیز حدود 145 میلیون تومان معامله می شود. برای مادران دو فرزند اما حتی بدون ثبت نام و قرعه کشی هر کد ملی 15 میلیون تومان قیمت دارد.

با شروع هر مرحله از قرعه کشی خودرو، بازار تبلیغاتی که در گوشه و کنار شهر به چشم می خورد داغ می شود. هر کدام جمله ای شبیه به «ما حواله ماشین شما را خریدیم» دارند. به نظر می رسد با افزایش قیمت خودرو در بازار، قیمت های ارائه شده برای نقل و انتقال پول خودرو نیز افزایش یافته است.

یک خریدار خودرو حواله پول می گوید در حال خرید یک پژو پارس با حواله وجه حدود 180 میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت واگذاری این خودرو در مردادماه 90 میلیون تومان در بالاترین وضعیت ممکن بوده است. با این حال، این بالاترین قیمتی نیست که فروشندگان خودرو حاضرند برای انتقال خودرو بپردازند. یک دلال خودرو می گوید هاوالا چند خودرو مونتاژ چینی را تا 400 میلیون تومان می خرد.

قیمت پژو پارس پارسال 480 میلیون تومان در بازار خودرو بود. قیمت کارخانه ای این خودرو معادل 165 میلیون و 862 هزار تومان است. بنابراین یک دلال حواله خودرو با خرید حواله پژو پارس 180 میلیون تومانی و خرید خودرو از کارخانه در مجموع 345 میلیون و 862 هزار تومان برای خرید خودرو از کارخانه هزینه می کند. این دلال می تواند این خودرو را 480 میلیون تومان در بازار بفروشد و معادل 134 میلیون و 138 هزار تومان سود کند. نکته جالب اینکه قیمت نقل و انتقالات پژو پارس از قیمت کارخانه ای این خودرو فراتر رفت. این بدان معناست که کسی که به تازگی در قرعه کشی ماشین ثبت نام کرده و به اندازه کافی خوش شانس بوده که حتی بدون خرید ماشین برنده شده است، پول بیشتری نسبت به سازنده به جیب می زند. در مورد پژو پارس، تفاوت قیمت انتقالی خودرو با خود خودرو 14 میلیون و 138 هزار تومان است، یعنی بیش از 14 میلیون تومان پول بیشتری از کارخانه دریافت می کند که البته از آنجایی که هیچ هزینه ای جز اتصال به اینترنت و ثبت نام در سایت ندارد، همه چیز سود است.

همچنین حواله سورن پلاس به ارزش حدود 145 میلیون تومان در این بازار زیرزمینی خرید و فروش می شود. قیمت کارخانه ای این خودرو 261 میلیون و 422 هزار تومان و در بازار آزاد حدود 460 میلیون تومان برآورد شده است. بنابراین دلال با خرید حواله سورن پلاس و پرداخت قیمت آن به کارخانه در مجموع 406 میلیون و 422 هزار تومان هزینه می کند و با فروش آن در بازار می تواند 53 میلیون و 576 هزار تومان سود کند. همین امر در مورد انتقال پول سایر خودروها نیز صدق می کند و سود کلانی را هم برای برنده بخت آزمایی خودرو و هم برای فروشندگان و خریداران حواله به ارمغان می آورد.

برای مادران دارای دو فرزند یا بیشتر، این کسب معنای دیگری دارد و می توانند بدون ثبت نام و امتحان شانس خود، کد ملی خود را با 15 میلیون تومان اجاره کنند. اما اگر حوصله بیشتری داشته باشند با توجه به سهمیه 50 درصدی خود شانس بالایی برای بردن خودرو دارند و می توانند برد خود را تا 10 برابر افزایش دهند. به نظر می رسد این انتخاب برای مادران سودآورتر باشد، بنابراین به احتمال زیاد دلالان سعی می کنند کد ملی مادر را از اقشاری ​​که دسترسی کمتری به چنین اطلاعاتی دارند، بگیرند. به نظر می رسد اگرچه وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو به هیچ وجه برای سهامداران عمده رضایت بخش نیست. تولید کننده و مصرف کننده، موفق شد سودهای کلان و غیر منطقی را برای فروشندگان به ارمغان آورد. شاید تنها راه برون رفت از چنین شرایطی ایجاد رقابت در بازار خودرو و نزدیک شدن قیمت های کارخانه و بازار باشد تا مصرف کنندگان برای پرکردن جیب دلالان و واسطه ها مجبور به پرداخت قیمت های متعدد نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید