دلایلی که نشان می دهد «نان» به زودی گران می شود

دلایلی که نشان می دهد «نان» به زودی گران می شود

روز جدید “ما آشپزی نمی کنیم!” این جمله ای است که بسیاری از نانوایی های شهری به مشتریان خود می گویند. نانوایی هایی که می گویند سهمیه آردشان کم شده و هزینه ها سر به فلک کشیده و دیگر پخت نان به صرفه نیست. مشتریان گزارش می‌دهند که صف‌ها طولانی‌تر شده است و گاهی اوقات مجبورند چندین نانوایی را دور بزنند تا بتوانند نان بخرند. اما دولت کاهش سهمیه آرد و صف طولانی نانوایی ها را تکذیب می کند. حالا ماجرای صف طولانی نانوایی ها به بهارستان رسید و روحا حضرت پور نماینده ارومیه در صحن علنی مجلس گفت: بحران نان در شهرستان ارومیه مردم را نگران کرده است، آیا اجازه می دهید همسر، فرزندان و خانواده خود از پنج و شش صبح؟” آیا تا ظهر برای خرید یک بسته نان در صف می ایستند؟” پخت نان به صرفه نیست!

شرق؛ “ما آشپزی نمی کنیم!” این جمله ای است که بسیاری از نانوایی های شهری به مشتریان خود می گویند. نانوایی هایی که می گویند سهمیه آردشان کم شده و هزینه ها سر به فلک کشیده و دیگر پخت نان به صرفه نیست. مشتریان گزارش می‌دهند که صف‌ها طولانی‌تر شده است و گاهی اوقات مجبورند چندین نانوایی را دور بزنند تا بتوانند نان بخرند. اما دولت کاهش سهمیه آرد و صف طولانی نانوایی ها را تکذیب می کند. حالا حکایت صف طولانی نانوایی ها به بهارستان رسیده و روحا حضرت پور نماینده ارومیه در صحن علنی مجلس گفت: بحران نان در شهرستان ارومیه مردم را نگران کرده است، آیا به همسر، فرزندان و خانواده خود اجازه می دهید. از پنج و شش صبح؟”آیا برای خرید یک بسته نان تا ظهر در صف خواهند ایستاد؟”

پخت نان به صرفه نیست!

بسیاری از نانوایی ها ساعات پخت محدودی دارند و برخی از نانوایی ها اخطاریه هایی را در ویترین فروشگاه های خود منتشر کرده اند که می گویند به دلیل کمبود آرد تعطیل هستند. این خلاصه ای از گزارش مشتری نانوایی شهرستان است. آنها از صف طولانی نان و اینکه گاهی مجبور می شوند در ساعات مختلف شبانه روز به چند نانوایی بروند گلایه دارند.

نانوایی ها می گویند که هزینه های آنها به طور تصاعدی افزایش یافته و قیمت نان 16 ماه است که ثابت مانده است. صاحب یک نانوایی مستقل در کرج به «شرق» توضیح می دهد که قیمت هر کیسه آرد در بازار آزاد به 660 هزار تومان رسیده و دستمزد کارگران امسال 57 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه می دهد که اگر نانوایی بخواهد تمام وقت کار کند باید هزینه صبحانه، ناهار و شام کارگران خود را نیز بپردازد و خرید سه پرس غذا برای یک کارگر روزی حدود 500 تا 600 هزار تومان هزینه دارد. اگر هزینه های بالای آب، برق، گاز و اجاره مغازه را به این هزینه ها اضافه کنید، متوجه می شوید که پخت نان در نانوایی های مستقل دیگر به صرفه نیست. به خصوص که اکثر مردم مشتری نانوایی های سهمیه ای هستند.

در این میان نانوایی های دولتی مشکلات خاص خود را دارند. آنها می گویند نه تنها سهمیه آرد آنها کاهش یافته است، بلکه قیمت گذاری اجباری و فشارهای تمام شده بالای نانوایی ها باعث شده بسیاری از نانوایی ها نتوانند به صورت تمام وقت فعالیت کنند.

صاحب یک نانوایی سهمیه‌ای در کرج به شارک توضیح می‌دهد که قیمت نان حدود 16 ماه است که تغییر نکرده است و دولت می‌تواند بگوید کدام صنعت حدود 1.5 سال است که قیمت‌های خود را تغییر نداده است که چنین انتظاری از نانوایی‌ها وجود دارد؟ “.

این نانوا ادامه می دهد، نه تنها سهمیه آرد نانوایی ها کاهش یافته است، بلکه قیمت هر کیسه آرد سهمیه ای که تا قبل از جنگ اوکراین حدود 38 تا 40 هزار تومان بود، اکنون به حدود 50 تا 60 هزار تومان رسیده است. علاوه بر این، هزینه حمل و نقل آرد، دستمزد کارگران و گرانی سرسام آور آب، برق، گاز و… افزایش یافته است. به صورت تصاعدی بودند، اما دولت انتظار دارد نانوا نان را با همان قیمت حدود 1.5 سال پیش بفروشد.

دولت: تکذیب می کنیم!

اما دولت این سؤالات را رد کرد و اخیراً باشگاه خبرنگاران سؤال درباره کاهش سهمیه آرد و کاهش ساعت کاری واحدهای نانوایی را تکذیب کرد و به گفته مسعود امرالهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اصلی کشور. وزارت کشاورزی می گوید: «تاکنون گزارشی مبنی بر کاهش ساعت گزارش نشده است.» ما هیچ نانوایی نداشتیم. با توجه به طرح هوشمندسازی و رقابتی‌تر نانوایی‌ها، نانوایی‌ها در برخی نقاط شهر به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند.

وی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف کم فروشی یا گران فروشی نانوایی ها را به سامانه 124 اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایات آنها رسیدگی شود.

به گفته این مقام مسئول، نانوایی ها با توجه به کیسه های آردی که ماهیانه دریافت می کنند، روزانه پخت می کنند و ممکن است با اتمام کیسه های آرد در سهمیه روزانه، هیچ نوع پختی نداشته باشند. به ندرت این اتفاق می افتد یا برخی نانوایی ها سهمیه کمتری نسبت به نانوایی های دیگر دارند، اما اینطور نیست که همه واحدها مجبور باشند تمام روز کار کنند و نان بپزند.

صف نان به بهارستان رسید

با وجود مخالفت دولت، صف طویل نان به بهارستان رسیده و روز گذشته نماینده ارومیه در مجلس با اشاره به بحران توزیع نان در استان آذربایجان غربی از وزیر صمت خواست در صورت عدم رسیدگی به این مشکل استعفا دهد.

به گزارش ایسنا، روح اله حضرت پور در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در تذکر شفاهی به دولت و رئیس جمهور گفت: بحران نان در شهرستان ارومیه باعث نگرانی مردم شده است. آیا به همسر، فرزندان و خانواده خود از پنج تا شش صبح اجازه می دهید؟» برای خرید یک بسته نان ناهار در صف ایستاده اید؟

نماینده ارومیه در مجلس با طرح این سوال که چرا از سال 1394 سهمیه استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه ثابت مانده و افزایش نیافته است، خطاب به وزیر صمت گفت: شما فقط با تصمیمات غیرکارشناسی و بی اساس در یک برنامه دلال بازی را شروع کرده اید. مزرعه آرد و نان. وقتی اختلاف قیمت نان در سوپرمارکت ها و نانوایی ها 3.5 برابر شود، مشخص است که بحران ایجاد می شود و صف های طولانی تشکیل می شود.

حضرت پور خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه به دلیل همین سوء مدیریت ها است که طرح استیضاح وزیر صمت را مطرح کرده ایم، گفت: چرا وزیر حاضر به پاسخگویی نیست؟ او و دولت باید پاسخگوی سوء مدیریت خود باشند. بعد می گویند چرا مردم ناراحت هستند، این سوء مدیریت و بی تدبیری آنها را عصبانی می کند. به خاطر خدا مردم این حق را ندارند…

کاهش قدرت خرید باعث افزایش مصرف نان شد

نه تنها سهمیه آرد برخی شهرها کاهش یافته، بلکه با کاهش قدرت خرید مردم، مصرف نان نیز افزایش یافته و سهمیه های فعلی جوابگو نیست.

این دیدگاهی است که محمدرضا نظرنژاد رئیس اتحادیه نانوایی های سنگی می گوید و البته ماجرای نانوایی ها و مشتریانشان را تایید می کند و به شارک می گوید که سهمیه آرد در تهران کم نشده است، اما سهمیه آرد در در برخی شهرها کاهش یافته است. وی توضیح می دهد که با کاهش قدرت خرید مردم، میزان مصرف نان توسط مردم افزایش یافته است و جالب است بدانید که میزان مصرف نان حتی در شمال شهر تهران نیز افزایش یافته و این وضعیت در شهرستان ها ضریب بالاتری دارد. جایی که مردم قدرت خرید کمتری دارند.

این مقام صنفی همچنین تاکید کرد: دخالت دولت در بازار آرد و نان مشکلات پیچیده ای را ایجاد کرده و در حال حاضر حاشیه سود نانوایی های سهمیه ای کاهش چشمگیری داشته است.

نظرنژاد ادامه می دهد که با روند تصاعدی هزینه های تولید، دولت قیمت نان را ثابت نگه داشته و برخی نانوایی ها را به ناچار از وزن نان کم کرده است. وی تاکید می کند که در حال حاضر قیمت ورقه 440 گرمی نان ساده با سنگ 3000 تومان با نرخ دولتی و 5000 تومان برای نان کنجدی است اما 80 درصد مشتریان تمایل دارند نان ساده را با قیمت 3000 تومان خریداری کنند.

نظرنژاد ادامه می دهد که اگر دولت قیمت نان را افزایش ندهد، بسیاری از نانوایی ها دلیلی برای ادامه کار ندارند. به گفته این مقام صنفی، پیشنهاد نانوایان برای افزایش قیمت نان سنگک به پنج هزار تومان ساده است و اکنون درخواست افزایش قیمت نان را طی نامه ای به محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده اند.

با این حال به نظر می رسد تورم دو رقمی و کاهش قدرت خرید مشتریان دولتی قیمت نان را بر سر دوراهی قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید