دمای عجیب در برخی مناطق کشور گزارش شد/ گرم ترین ماه 33 سال اخیر گزارش شد

دمای عجیب در برخی مناطق کشور گزارش شد/ گرم ترین ماه 33 سال اخیر گزارش شد

آذر امسال گرم ترین ماه در 33 سال گذشته در پاییز بود.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به ثبت رکورد دمای عجیب در برخی مناطق کشور گفت: آذرماه امسال گرم ترین ماه 33 سال اخیر در پاییز بوده است.

تسنیم در خبری نوشت: سحر تاجبخش با یادآوری اینکه در سال 2023 دمای زمین برای اولین بار 1.5 درجه سانتیگراد گرمتر از دمای انقلاب صنعتی بود، گفت: در نیم قرن اخیر دمای ایران حدوداً افزایش یافته است. 4 دهم درجه در هر دهه.

وی با بیان اینکه امسال ایران گرم ترین آذرماه 33 سال گذشته را تجربه کرد، گفت: دمای هوا در برخی از ایستگاه های هواشناسی کشور مانند پارس آباد در شمال غربی ترین منطقه کشور به حدود 20 درجه سانتی گراد رسیده است. رکوردی بسیار عجیب برای کشور

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش های بین المللی بیشترین افزایش دما بین سال های 1991 تا 2022 ابتدا در اروپا و سپس در آسیا رخ داده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین پیامدهای افزایش دما و تغییراتی که بین جو رخ داده است. و اقیانوس، روند افزایش خطرات سطحی است که در بارندگی های تابستانی پاکستان و 23 استان کشورمان در سال گذشته به وضوح قابل مشاهده است.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: ۲ راهکار اصلی برای مقابله با تغییرات اقلیمی از سوی سازمان جهانی هواشناسی و هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی ارائه شده است که یکی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دیگری سازگاری است. در حوزه مدیریت منابع آب، کشاورزی و صنعت که مهمترین بخش های مصرف آب هستند، باید مقوله سازگاری با تغییرات اقلیمی را رعایت کنیم.

تاجبخش افزود: باید بتوان از ظرفیت بیولوژیکی در مناطق مختلف کشور به ویژه در حوزه کشاورزی که بیشترین منابع آبی ما مصرف می شود استفاده کرد تا بتوانیم مدیریت بهتری بر آب شیرین کشور داشته باشیم.