دور جدید مذاکرات هسته ای؛ چین و روسیه به ایران ضربه زدند؟

دور جدید مذاکرات هسته ای؛  چین و روسیه به ایران ضربه زدند؟

روز جدید به گفته منابع ارشد اقتصادی و سیاسی نزدیک به دولت ایران، تهران با ارسال پیامی به مقامات ارشد کمیسیون اروپا در بروکسل خواستار ازسرگیری سریع مذاکرات شده است.

یک منبع ارشد ایرانی به اویل پرایس گفت: “رهبری پشت این ابتکار جدید است. هدف دستیابی به توافق بر سر نسخه جدیدی از برجام و لغو تحریم های آمریکا تا پایان سال جاری است.”

این وب سایت می افزاید: «اگرچه توافق 25 ساله ایران با چین تا حدودی اقتصاد ایران را تحریک کرده است، اما پکن به دلیل تیرگی روابط فعلی خود با ایالات متحده، علاقه ای به حمایت مالی مستقیم از تهران ندارد.

چین هیچ علاقه ای به به چالش کشیدن مستقیم واشنگتن در مورد سیاستش در قبال ایران ندارد. یعنی وضعیت اقتصادی ایران رو به وخامت است.

ایران که به دنبال یک قرارداد 20 ساله با روسیه است، همچنین خاطرنشان کرد که روس ها نمی خواهند روابط خاورمیانه خود با اسرائیل را به طور مستقیم یا غیرمستقیم تهدید کنند. این ضربه بزرگی به ایران است.

چین به دلیل نگرانی هایی که در مورد ایالات متحده دارد، نسبت به رویکرد خود در قبال ایران محتاط است و اتحادیه اروپا نیز نگاهی منفی و بدبینانه به دولت جدید ایران دارد.

به نظر می رسد ایران با شرایط بایدن موافق است، زیرا لغو تحریم ها و دسترسی آزاد به منابع مالی هدف اصلی تهران است.

دیدگاهتان را بنویسید