جزئیات جدید دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران

جزئیات جدید دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران

روز جدید: معتقدم راه خروج از برجام تشکیل مثلث قطر، عمان و اتحادیه اروپا برای میانجیگری ایران و آمریکا برای آغاز مذاکرات دوجانبه با میانجیگری این کشورهاست. و معتقدم دور جدیدی از مذاکرات در قطر یا عمان با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، زیرا منافع ایران و آمریکا با منافع دیگر کشورها متفاوت است. و ایالات متحده باید اختلافات خود را کنار بگذارد.

با توجه به آخرین تحولات از سرگیری مذاکرات برجام، به نقل از رسانه های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از نور نیوز، احتمال می رود این مذاکرات در دور جدیدی در قطر انجام شود. در گفتگو با فرارو اعلام شد که این مذاکرات با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا انجام می شود.

نور نیوز در توئیتی درباره مکان جدید مذاکرات هسته ای ایران و غرب نوشت: پس از پایان سفر بورل به تهران، تمرکز بر مکان، روز و شکل مذاکرات آتی بود. بورل گفت که این مذاکرات در وین انجام نخواهد شد. اخبار رسیده به نورنیوز نشان می دهد که با توجه به تلاش های مستمر قطر در این زمینه، دوحه شانس بیشتری برای میزبانی مذاکرات آینده دارد.

قطر محل جدید مذاکره تنها با نمایندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا جزئیات جدید دور جدید مذاکرات
حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت و گو با فرارو با بیان اینکه تحولات و توقف ماهانه مذاکرات وین را باید از دو منظر تحلیل کرد، گفت: فکر می کنم در این زمینه در مذاکرات وین به بن بست رسیده ایم. که وضعیت برجام را به امروز رساند، چرا که با توجه به اینکه اختلاف اصلی بر سر موضوع هسته ای ایران و آمریکا بود، باید منافع این دو کشور با سایر شرکای برجامی مشترک باشد.

وی افزود: در این راستا کشورهای اروپایی بنا به منافع خود برجام را معلق نگه داشتند تا برخی از آنها صدای برخی مرتجعین عرب و حتی اسرائیلی باشند و به این ترتیب با این روسیه عرب نیز قرارداد منعقد کردند. او در اوکراین، مذاکرات وین را به گروگان گرفت و یکی از عوامل اصلی بن بست مذاکرات بود.

اما معتقدم راه خروج از برجام تشکیل مثلثی از قطر، عمان و اتحادیه اروپا برای میانجیگری بین ایران و آمریکا برای آغاز مذاکرات دوجانبه با میانجیگری این کشورهاست. میز کار بین بورل، مورا و مالی نشان داد که میز مذاکره باید خصوصی باشد و معتقدم دور جدیدی از مذاکرات در قطر یا عمان با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. منافع ایران و آمریکا با منافع دیگر کشورها متفاوت است. ایران و آمریکا باید اختلافات خود را کنار بگذارند.

این استاد دانشگاه افزود: احیای برجام نیازمند اراده و تصمیم سیاسی ایران و آمریکا است که بر اساس بیانیه ای که بورل به تهران آورده است، نشان می دهد که دولت بایدن و ایران با توجه به مواضع اتخاذ شده در داخل، خواهان توافق هستند. این ارتباط جدی است، بنابراین در این مرحله مشخص است که دو طرف می توانند اختلافات را حل کنند و حداقل در مورد موضوع اصلی به تفاهم برسند.

این کارشناس بین الملل ادامه داد: در این مرحله دو کشور می توانند متعهد به حل اختلافات و حرکت به سمت تنش زدایی شوند که البته این امر به منافع دیگر کشورها بستگی دارد تا دوباره مذاکرات را قطع نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید