دوست دارم زندگی قضاوتی ام در خانه پهپاد به پایان برسد / قاضی نمی شوم، قطعا بازیگری را انتخاب می کنم

ساعت: 11:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783207

نگران حضور داور ایرانی در مسابقات 2022 هستم.

داور پیشکسوت والیبال ایران گفت: دوست دارم پایان عمر داوری ام در ارومیه پایان «خانه درنا» باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، فرهاد شاهمیری داوری شناخته شده در دنیای والیبال است که با توجه به قدمت 1400 ساله خود، اکنون 34 سال سابقه داوری دارد. به گفته وی، این تورنمنتی نیست که او تجربه ای در آن نداشته باشد و حداقل یک بار در مسابقات آسیایی و جهانی در تمامی رده های سنی سوت زده باشد. او که سال ها با عشق در حرفه خود کار کرده است، معتقد است در قضاوت تلخی نیست.

شهریاری داور والیبال در 17 سالگی عنوان داور درجه 3 را از آن خود کرد و 13 سال بعد در 30 سالگی به رتبه جهانی رسید و کار قضاوت خود را از سال 1365 در استان تهران آغاز کرد. شاهمیری یکشنبه 16 آبان ماه در حاشیه دیدار تیم های آذربایجانی ارومیه و شهرداری ورامین در هفته پنجم لیگ برتر مردان با زدن سوت تور در سالن غدیر ارومیه از دنیای داوری خداحافظی کرد.

وی در واکنش به این اتفاق گفت: در سال 69 برای اولین بار از سوی فدراسیون والیبال به مسابقات قهرمانی کشور جوانان در ارومیه برای قضاوت اعزام شدم. به همین دلیل دوست دارم پایان عمر قاضی در ارومیه خانه درناها به پایان برسد. دوستانم بعد از خداحافظی به من گفتند که ما را غافلگیر کردی، اما نمی دانستند که من از تصمیمم تعجب کردم زیرا همین الان تصمیم گرفتم.

داور بین المللی والیبال ایران یکی از دلایل استعفای خود را تمدید دوره داوری عنوان کرد و ادامه داد: عضوی از کمیسیون داوران فدراسیون هستم. قضاوت من مانع از دخالت من در بسیاری از تصمیمات و برخورد درست و شاید باید با آنها شد.

شاهمیری در پاسخ به این سوال که بعد از داوری چه مسیری را در والیبال طی خواهد کرد، گفت: قصد دارم در والیبال به آموزش، تحقیق و توسعه بپردازم. توسعه و ترویج استفاده از نرم افزارهای AVC و FIVB و سیستم REFREE COACH برای داوران گام دیگری است که برای پیاده سازی برداشته خواهد شد.

وی در ادامه حضور در المپیک پکن را یکی از بهترین خاطراتش دانست و حذف ناعادلانه و لحظه ای از المپیک لندن به دلیل مشکلات غیرورزشی را یکی از تلخ ترین خاطرات زندگی اش دانست.

شاهمیری اما به تلخ ترین اتفاقات در قضاوت های داخلی خود اشاره کرد و به بازی های بانک سرمایه و پیکان تهران در لیگ برتر مردان در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: اشتباه داور دوم در این دیدار تاثیر مستقیم داشت. در نتیجه، که من را ناراحت کرد. سعید معروف که در آن سال ها برای پیکان بازی می کرد، هنوز از اتفاقات آن روز برایم می گوید.

یک داور والیبال ایرانی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک داور بخشی از شهرت خود را مدیون فرم تیز چشمانش است؟ وی گفت: من در مقطعی از زندگی به بیماری چشمی غده تیروئید مبتلا شدم. چون داوری ارتباط مستقیمی با بینایی دارد، این بیماری روی روحیه من تاثیر بدی گذاشته است. در همان زمان یکی از پزشکان باتجربه چشم هایم را عمل کرد و به من قول داد که این چشم ها بهتر از قبل برایم کار کند که دقیقاً همین اتفاق افتاد و سال هاست که بهتر و واضح تر می بینم.

او تجربه داوری چهار دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان بزرگسالان را دارد و این روزها نگران حضور یک داور ایرانی در مسابقات سال 2022 است و می خواهد این رویداد به زودی برای داوری والیبال ایران برگزار شود.

داور بین المللی والیبال ایران در پاسخ به این سوال که اگر داور نبود الان در چه جایگاهی قرار می گرفت؟ گفت: حتماً بازیگر می شوم. من عاشق فیلم های پیمان جمشیدی هستم و همه فیلم های او را دیده ام. من از اینکه یک ورزشکار با هوش خود می تواند با برنامه های مختلف خوب عمل کند، لذت می برم. پیمان جمشیدی اینقدر در هنر برای یک هدف ملی درخشیده است، اگر علی دی بازیگر می شد چه می شد!! (با یک لبخند)

شطرنج در پاسخ به این سوال که چگونه می توان سایر شطرنج بازان را در والیبال ایران تربیت کرد؟ «در سال‌هایی که شروع کردیم، به جرات می‌توانم بگویم نه چیزی داشتیم، نه اینترنت داشتیم، نه کتاب داشتیم، نه فضای مجازی داشتیم، نه رسانه داشتیم و نه چیز دیگری. ” او گفت. اما امروزه انواع نرم افزارها، کتاب ها، بروشورها، شبکه های اجتماعی و …. به کمک قضات آمده اند و زمینه رشد آنها را فراهم کرده اند. من فکر می کنم تنها عاملی که لازم است اراده است.

شاهمیری در پایان خاطرنشان کرد: جا دارد از اساتیدم کاظم نفر، امیدوار خاتمی، یزدانی هورام و محمدرضا داورزنی تشکر کنم. تلاش های داوری باعث شد به عضویت کنفدراسیون والیبال آسیا در بیایم و مسیر زندگی ورزشی ام را تغییر دهم.

شاهمیری که سابقه قضاوت در مسابقات جهانی و آسیایی را در تمامی رده های سنی و حداقل یک بار در کارنامه خود دارد، در بازی های المپیک 2008 پکن و 2016 در ریو نیز حضور داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید