علی مطهری: کلیباف باید معاون اول رئیس جمهور می بود/ رهبری گفتند به حبس خانگی ادامه دهید جرمشان سنگین است/ دوست دارم در جنگ با اسرائیل شهید شوم

علی مطهری: کلیباف باید معاون اول رئیس جمهور می بود/ رهبری گفتند به حبس خانگی ادامه دهید جرمشان سنگین است/ دوست دارم در جنگ با اسرائیل شهید شوم

علی مطهری، نماینده مجلس در گفتگویی درباره اجرای قالیبافی گفت: آقای قالیباف عموماً برای پست های رهبری مناسب تر است. آنها در هر جا که سمت رهبری داشتند موفق بودند. زمانی که رئیس شهربانی و در شهرداری بودند عملکرد موفقی داشتند. اگر این دولت ها چه دولت آقای رئیسی و چه حتی دولت آقای روحانی او را معاون اول می کردند برای کشور بهتر است.

بخش هایی از گفتگوی جهان نیوز با علی مطهری را بخوانید;

فکر می کنید چرا هیئت های اجرایی صلاحیت شما را تایید نکردند؟

من گمان می کنم دلیل این رد صلاحیت همان دلایلی باشد که در انتخابات مجلس یازدهم صلاحیت من را تایید نکردند که برخی اظهار نظرها داشتند. نزدیک به انتخابات مجلس یازدهم، شورای نگهبان من را احضار کرد و در آن جلسه دلایل رد صلاحیت من را که سه اظهارنظر بود، بیان کردند و من پاسخ دادم که همچنان به همه آنها اعتقاد دارم.

آن سه نظر چه بود؟

یکی اینکه گفتند شما در سخنرانی خود در مجلس گفتید اگر روز نهم باعث تفرقه شود دیگر یوم الله نیست و یوم الشیطان است. گفتم بله، این را گفتم و هنوز هم این اعتقاد را دارم. گفتند خلاف نظر مدیریت است. گفتم به این دلیل نیست که گفتم «اگر به تفرقه منتهی شود».

مورد دوم این بود که گفتند وقتی آقای ابراهیم یزدی را گرفتند شما اعتراض کردید و در واقع از ایشان دفاع کردید. گفتم درست است و این نظر من بود چون شما پیرمردی مریض را به خاطر حرفی که در یک جلسه خصوصی گفته و شنود شده دستگیر و بازداشت کرده اید و بعد صحبت های او چه تاثیری بر دولت داشته و آیا تاثیری بر دولت دارد؟ آیا این خطری برای سیستم ایجاد می کند؟ و در واقع چه چیزی مورد نیاز بود؟

گفتند خلاف سیاست نظام است و من به آنها گفتم که اگر خلاف سیاست نظام است من آن سیاست را قبول ندارم.

مورد سوم بحث حصر خانگی است که برای آن گفتم ادامه حصر خانگی به نفع کشور نیست و باید جلوی آن گرفته شود. ایشان هم گفتند خلاف نظر مدیریت است و شما باید می گفتید نظر من است اما وقتی مدیریت نظر داد نظر من تغییر کرد.

من گفتم نمی توانم دروغ بگویم، باز هم فکر می کنم این کار لازم نیست و به صلاح کشور نیست و این موضوع را در حضور رهبری مطرح کردم. من به این عضو شورای نگهبان گفتم که نظر شما را قبول ندارم چون خلاف قانون اساسی است و ما نمی توانیم کسی را بدون محاکمه مجازات کنیم.

شما می گویید این موضوع را در حضور مقام معظم رهبری مطرح کردید، آیا ایشان به صحبت های شما در مورد حصر خانگی پاسخ دادند؟

بله ایشان در جلسه ای بودند که فکر می کنم در مجلس نهم بود و ما به عنوان جناح شاهد مجلس به ملاقات ایشان رفته بودیم. در آن جلسه دو نکته را به ایشان گفتم یکی در مورد یک موضوع فرهنگی و دیگری در مورد همان موضوع ادامه حصر خانگی که ایشان در پاسخ گفتند جرمشان سنگین است و اگر امام بودند با جدیت بیشتری به آن رسیدگی می کردند.

همانطور که در اظهاراتم گفته بودم حداکثر این بود که باید محاکمه شوند (البته با طرف مقابل یعنی هر دو طرف) و در نهایت این پرونده بسته شود، ادامه دادند که اگر محاکمه شوند، حکم صادر می شود. که تحویل داده می شود، به گونه ای می شود که شما راضی نخواهید شد و اکنون ما آنها را متنعم می کنیم. خب من اینجا رو ادامه ندادم

البته در این جلسه با شورای نگهبان طرف مقابل یکی از وکیل و کارشناس پرونده بود. وقتی درباره نظرات من صحبت کردند و دیدم دلایلشان اینطور است، خیلی ناراحت شدم و گفتم متاسفم که شما با این تفکرات عضو شورای نگهبان هستید. بعد گفتم حیف شد خون شهید مطهری روی زمین ریخته شد که حالا بیاییم بشینیم به این حرف ها گوش کنیم. بلند شدم و رفتم بیرون و جلسه نیمه تمام شد.
با اصرار بزرگان در انتخابات مجلس ثبت نام کردم

الان هم که اعتراض خود را ثبت کرده اید، فکر می کنید برای این دوره تایید صلاحیت می شوید؟

مشخص نیست و برایم مهم نیست که تایید شده باشم یا نه. چون به اصرار خیلی های دیگر آمدم و بعضی از بزرگان اصرار داشتند که بیایید، آمدم، اما خودم آنقدر مشتاق نبودم.

می توانید نام این بزرگان را بگویید؟

حالا ممکن است خوشحال نباشند، اما بسیاری از نمایندگان قدیمی، کسانی که در همان دوره با ما بودند، تماس گرفته اند و افراد دیگر نیز گفته اند که ممکن است بر مشارکت تاثیر بگذارد و شاید ما لیست کنیم و می خواهیم شما باشید. ، و از این گفتگوها. یا می گفتند اگر بیایی دنبالت می آیند و این حرف ها را می زنند. خیلی تردید کردم و بالاخره آمدم. حالا مهم نیست حتی اگر ما را رد صلاحیت کنند، می گوییم آمده ایم وظایف خود را انجام دهیم که ممکن است مشارکت مردم را تحت تأثیر قرار دهد و الان شکایتی نداریم.

بهتر بود کلیباف معاون اول آخوندی و رئیس جمهور بود

آقای قالیباف را در مجلس موفق می دانید؟

من نمی توانم نظر بدهم چون در جریان جزئیات کار این مجلس نیستم. اما آقای قالیباف عموماً برای پست های رهبری مناسب تر است. آنها در هر جا که سمت های رهبری داشتند موفق بودند. زمانی که رئیس شهربانی و در شهرداری بودند عملکرد موفقی داشتند. اگر این دولت ها چه دولت آقای رئیسی و چه حتی دولت آقای روحانی او را معاون اول کنند برای کشور بهتر است. اتفاقاً من در زمان دولت آقای روحانی این پیشنهاد را دادم و گفتم با وجود اینکه آقای قلمیاف رقیب آقای روحانی در انتخابات بود، اما برای صلاح کشور بسیار مناسب است که ایشان را به عنوان معاون اول منصوب کنند.

الان دقیقا نمی دانم اما شنیده ام که به او پیشنهاد شده اما قبول نکرده است.

آقای دکتر در انتخابات 1395 به آقای روحانی رای دادید؟

آره

در انتخابات 92 چطور؟

فکر می کنم در سال 92 به آقای روحانی رای دادم.

در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به چه کسانی رای دادید؟

من به آقای همتی رای دادم.
من برای ریاست جمهوری برنامه داشتم

آیا خود را شایسته ریاست جمهوری می دانید؟ شما کاندیدای انتخابات بودید، آیا واقعا برنامه مدونی برای ریاست جمهوری داشتید؟

بله، برنامه داشتیم. البته منتظر ماندیم تا ببینیم کاندیداها چه کسانی هستند، کار به کجا می رسد و بعد تصمیم می گیریم. یکی نگاه می کند، اگر یکی بهتر از او بود، می رفت.

آیا این بدان معناست که شما کاندیدای بررسی شرایط پس از تایید صلاحیت و انصراف به نفع شخص دیگری هستید؟

اگر مرد قوی تری بیاید به نفع او بازنشسته می شوم.

شما در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به آقای همتی رای دادید. اگر در انتخابات بعدی کاندیدا شود باز هم به او رای می دهید؟

نمی دانم، باید ببینیم نامزدها چه کسانی خواهند بود و مقایسه کنیم. در مورد آقای رایضی باید دید در این مدت باقی مانده چگونه عمل می کنند که آیا می توانند این مشکل تورم را به نحوی حل کنند.

به نظر شما آقای روحانی صلاحیت کارشناس را دارد؟

من نمی دانم، اما آنها بهتر است تایید کنند.

آیا آقای لاریجانی برای ریاست جمهوری برنامه ای دارد؟

نمی دانم.

آقای لاریجانی فامیل نزدیک شما هستند، نمی دانید؟

ما زیاد در مورد این مسائل صحبت نمی کنیم.

آیا در خانواده خود اصلاً از سیاست صحبت نمی کنید؟

چرا، ممکن است درباره برخی اخبار سیاسی صحبت کنیم، اما نه تصمیمات شخصی.

آیا هنوز می خواهید در جنگ با اسرائیل شهید شوید؟

اگر اتفاق بیفتد، بله. اگر قرار است شهید شویم چه بهتر در جنگ با اسرائیل.