دولت از وعده ساخت مسکن ملی صرف نظر کرد

دولت از وعده ساخت مسکن ملی صرف نظر کرد

به نظر می رسد این روزها ابراهیم رئیسی در پاسخ به انتقادات از عملکرد دولت سیزدهم تنها یک رویکرد دارد؛ به گزارش تجارت نیوز، ابراهیم رئیسی در خصوص ساخت مسکن مهر گفت: 240 هزار مسکن مهری که در دولت های گذشته ساخته نشده بودند به دولت سیزدهم واگذار شده است.

وی ادامه داد: دولت های قبلی حتی پول این خانه ها را از مردم می گرفتند اما این پول در جای دیگری خرج می شد. برخی از پروژه ها 60 تا 70 درصد پیشرفت داشتند، اما 10 سال روی زمین بود و توانستیم به اتمام برسانیم. برخی از پروژه ها آنقدر روی زمین مانده بود که فرسوده شد و باید ساختارشان عوض شود.» رئیسی همچنین گفت: «بعضی ها می گویند فلان جا را درست کردیم. سوال من این است که اگر شما آنها را ایجاد کرده اید، چرا از آنها استفاده نشده است؟

رایضی چند روز پیش در جریان معرفی برنامه هفتم در مجلس درباره ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: برخی در صحبت های شما می گویند وعده ساخت یک میلیون خانه در سال را داده اید. من پاسخ می‌دهم که کشور به یک میلیون خانه در سال نیاز دارد. همچنین باید کسانی که در سال های گذشته خانه نساخته اند، مسئولیت داشته باشند. سالانه حداکثر 250000 واحد شهری و روستایی ساخته می شود.

وی ادامه داد: این یک میلیون هم نیاز کشور است، هم مصوبه قانونی مجلس و هم قولی که دادیم و در حال انجام است. مجلس با دولت است، با آنچه دولت نیاز دارد. باید از طرح جدیدی که در رابطه با موضوع مسکن اجرا شده است تقدیر کنم. این اقدام خوبی برای کنترل بازار مسکن بود.

وابستگی پروژه های مسکن به وضعیت کلان اقتصادی
تمام صحبت های رئیسی که اخیرا در مورد ساخت مسکن حمایتی در کشور مطرح می کند این سوال را مطرح می کند که «تکلیف چهار میلیون مسکن ملی که از ابتدا دولت سیزدهم وعده آن را داده بود، چه می شود؟» و اینکه چرا هیچ پاسخ مشخصی در مورد زمان و تعداد مسکن وجود ندارد. این واحدها؟

اکنون بانک ها منابع لازم برای بازپرداخت وام به نهضت ملی مسکن را ندارند و ترجیح می دهند وجوه خود را صرف پروژه های تجاری کنند که برایشان سود بیشتری دارد. بر اساس آمارهای رسمی، دولت بدون کمک بخش خصوصی، بودجه کافی برای اجرای این پروژه را ندارد.

پیشرفت پروژه های گسترده مسکن به اقتصاد کلان کشور بستگی دارد. تا زمانی که منابع مالی کافی برای تامین امنیت این پروژه ها وجود نداشته باشد، تکمیل آنها از دولت به دولت منتقل می شود. طراحی پروژه ها باید متناسب با ظرفیت موجود باشد و بدون در نظر گرفتن این موضوع بار بر دوش دولت های بعدی خواهد افتاد و با توجه به اینکه بار پروژه مسکن مهر بر دوش سه دولت متوالی بوده است، مشخص نیست که مسئولیت ساخت بلوک های پروژه نهضت ملی مسکن چه کسی آن را تحویل خواهد گرفت؟

دیدگاهتان را بنویسید