چین از قرارداد 25 ساله با ایران صرف نظر کرد؟

چین از قرارداد 25 ساله با ایران صرف نظر کرد؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید بعید است حتی در صورت امضای توافقنامه احیای برجام، چینی‌ها همان چینی‌های قبلی در مورد ایران باشند. اولویت اول آنها همیشه کشورهای عربی جنوبی و رقبای ژئوپلیتیکی ایران خواهد بود.

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با چوزن در تحلیل خود از سفر شی جین پینگ به عربستان و پیامی که برای ایران دارد، گفت: چینی ها به این نتیجه رسیده اند که به کشورهای عربی نزدیک شوند. البته این نزدیکی از چند سال پیش شروع شد. آنها در پکن جلساتی را تحت عنوان “روابط چین با جهان عرب” برگزار کردند. جلساتی نیز در منطقه خلیج فارس برگزار شد و از طریق این جلسات تفاهم مشترکی حاصل شد.»

این تحلیلگر سیاست خارجی ادامه داد: چینی ها به انرژی نیاز دارند و می دانند که در استراتژی آمریکا، چین اولین رقیب است. از این نقطه خلیج فارس و از این کشورهای عربی، آمریکا برای رسیدن به انرژی مناسب چین در آینده موانعی ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل سعی کردند وارد این منطقه نفوذ آمریکا شوند. به ویژه در شرایطی که کشورهای عربی مانند امارات و عربستان سعودی در اوج بی اعتمادی به سیاست های آمریکا نسبت به خود هستند. در دوران اوباما شروع شد، ترامپ نیز آنها را فریب داد و روابط آنها در دوران بایدن نیز خوب نیست.”

فرجیراد افزود: از سوی دیگر کشورهای عربی منطقه مانند بحرین، امارات، عربستان و… به این نتیجه رسیده اند که در این دو دهه به دلیل رفتار آمریکا نمی توان به آنها اعتماد کرد. حالا خوب است که چینی ها به انرژی نیاز دارند.”، تا نزدیک تر شوند و از این وابستگی ویژه ای که به آمریکا دارند خلاص شوند. آمریکا اما در واقع به دنبال یافتن رقیبی برای آمریکا در منطقه هستند تا بتوانند با آنها بازی ژئوپلیتیکی انجام دهند و از آن امتیاز بگیرند. علاوه بر این، اکنون کشورهای عربی منطقه برای توسعه با یکدیگر رقابت دارند. و استفاده از فناوری‌های جدید، ایجاد شهرهای هوشمند، ایجاد صنایع جدید، تولید تسلیحات نظامی به تنهایی با کشورهای پیشرفته در این زمینه مانند چین و… کشورهای عربی معتقدند که «چینی‌ها از نظر ارزان‌تر، سریع‌تر و سازمان‌دهی‌شده‌تر هستند. از کار.”

با اشاره به اینکه کشورهای عربی در حال فاصله گرفتن از آمریکا هستند، آن را با حضور اسرائیل و برقراری تدریجی روابط استراتژیک با آن پر می کنند. آنها سطح مشابهی با چین نخواهند داشت یا کمتر خواهد بود. “
سفیر سابق ایران در نروژ درباره قرارداد 25 ساله ایران و چین نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران سیاست همجواری با شرق را اعلام کرده است و شرق ایران عمدتا به معنای چین و روسیه است، اعراب می دانند که روسیه. چیزی برای ارائه ندارد.» اما این چین است که می تواند فرصت های زیادی از نظامی گرفته تا سرمایه گذاری را به ایران بدهد. بر این اساس آنها از این فرصت استفاده کردند تا ایران را تحت تحریم طولانی مدت قرار دهند. آنها معتقدند ایران مدت هاست که برای توافق هسته ای می جنگد و چشم انداز امیدوارکننده ای برای توافق وجود ندارد و روابطش با غرب روز به روز تیره تر می شود و با این جزئیات فکر می کنم آنها آن را رها کرده اند. توافق 25 ساله. اعراب همچنین سعی کردند چینی ها را از ایران دور کنند و فضایی ایجاد کنند که چین به آنچه در مورد ایران فکر می کند و به دنبال منافع کشورهای عربی باشد. استراتژی استراتژیک با چین. به نظر من این مشکل است. em از چند سال پیش شروع شد و روز به روز در حال رشد است. سفر شی جینپینگ به عربستان سعودی و گفتگو با رهبران سایر کشورهای عربی نقطه عطفی در روابط چین و عربستان سعودی است.

وی با اشاره به اینکه چین علاوه بر همکاری نزدیک با عربستان، امارات و بحرین، با کشورهای نزدیک به ایران مانند قطر و عمان نیز همکاری می کند، گفت: قرارداد گاز چین و قطر نشان می دهد که چین طرحی برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس است و رقابت ژئوپلیتیکی را در خلیج فارس با آمریکا آغاز کرده است که هم به ضرر آمریکا و هم به ضرر ایران است. هرگز تصور نمی کردیم که چین روزی با منافع ملی ایران در خلیج فارس مخالفت کند. اگر این روند ادامه یابد، خود چین ممکن است به همان اندازه که ایالات متحده به نگرانی‌های مقامات ایرانی در خلیج فارس برای مقامات ایرانی افزوده است، به نگرانی‌های ما بیفزاید.»

فرجیراد همچنین درباره بیانیه مشترک دو کشور که در بخشی از آن به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران و جمهوری اسلامی اشاره شده است، گفت: چینی‌ها در بیانیه‌ای که دادند، همبستگی و همدردی خود را با رقبای ژئوپلیتیکی ایران اعلام کردند. این کار نشان می دهد که اولویت چین در خلیج فارس کشورهای عربی است که چند سال پیش به دیپلمات های ما اعلام کردند. اما نگفتند کشورهای عربی، گفتند عربستان سعودی.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: نکته دیگری که از منظر استراتژیک و آینده حائز اهمیت است این است که چین با پاکستان همکاری استراتژیک دارد و مرکز ثقل آن بندر گواتار در اقیانوس هند و دریای عمان است. . این بندر با سرمایه گذاری 60 میلیارد دلاری چینی ها به مرکز مانور استراتژیک چین در شمال اقیانوس هند نزدیک به خلیج فارس تبدیل می شود. در سال های آینده، زمانی که این بندر به طور کامل توسعه یابد، شاهد این خواهیم بود. حتی کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های چینی همگی در این بندر می‌آیند و می‌روند، لنگر می‌اندازند و… در واقع چینی‌ها به این نزدیکی به کشورهای خلیج فکر می‌کنند.

وی افزود: فکر می کنم پاکستانی ها در نزدیکی چین و کشورهای عربی جنوبی خلیج فارس نقشی ندارند. همانطور که می دانید علاوه بر عربستان سعودی، امارات و بحرین، چینی ها در عمان که منطقه ای نزدیک به تنگه هرمز و دریای عمان است، در حال توسعه فعالیت هستند. بنابراین اینها ارتباطاتی است که برای آن باید تحلیل استراتژیک و ژئوپلیتیک خوبی داشته باشیم. به هر حال این یک فرصت از دست رفته برای ایران است و من شک دارم که حتی در صورت امضای توافق هسته ای، چینی ها برای ایران مثل قبل باشند. اولویت اول آنها همیشه کشورهای عربی جنوبی و رقبای ژئوپلیتیکی ایران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید