دولت اصلی سواد اقتصادی ندارد

دولت اصلی سواد اقتصادی ندارد

روز جدید رئیسی برخلاف ظاهر شعارهایش نتوانست کلاس فردوس را با خود همراه کند. از طرفی طبقه متوسطی که از ابتدا با او نبوده و درگیری میان طبقه متوسط ​​و رئیسی به نقطه مشترکی نرسیده است، همه چیز بیشتر علیه طبقه متوسط ​​است.

ابوذر ندیمی، نماینده سابق مجلس در ابتدای خبرسراسی درباره تاثیر یارانه ها بر عدم اعتراض قشر فردوس به سیاست های اقتصادی دولت گفت: افزایش دستمزد برخی نیز گفته اند افزایش دستمزد منجر به عوامل پرهزینه دیگری نیز می شود، زیرا در سیستم نظارتی کشور ما سیستم مدیریت یارانه خاصی وجود ندارد، امکان افزایش قیمت کالاها وجود دارد زیرا تجارت در ایران با اسکناس انجام می شود. نوع پولشویی معمولی؛ ما همچنین سعی کردیم اقلامی را که در پوشش یارانه های پنهان و آشکار وجود داشت حذف کنیم، اما به دلیل اینکه اصلاً در نظر گرفته نشد، نتیجه ای حاصل نشد».

وی در ادامه درباره چالش های افزایش نقدینگی یارانه ها گفت: برخی کالاهای اساسی. نخرید در مجموع آنچه برای افزایش پرداخت به دهک ها مطرح می شود منطقی است اما از طرفی باید آن را به صورت کلی در نظر گرفت یعنی به مفهوم روشن تری مسائل مربوط به تنظیم بازار، فساد و قاچاق و فرار سرمایه و… را در نظر گرفت. از آنجایی که دولت منبع تورم است، می تواند به بن بست فعلی منجر شود که بخشی از نیروی کار به دلیل نوع درآمد به ویژه در بخش کشاورزی کنار گذاشته شده اند و ثانیاً نمی توانیم عرضه و تقاضا را کنترل کنیم. از سوی دیگر، طبقه متوسط ​​رو به بالا اگر در مسائلی مانند افزایش دستمزدها و دستمزدها در پروژه های اقتصادی مقاومت کند، متأسفانه نمی تواند بیش از شش ماه تا یک سال پاسخگو باشد».

ندیمی در پایان با اشاره به تصمیمات دولت در مواجهه با بحران اقتصادی گفت: دولت استراتژی و تاکتیک مشخصی ندارد. مثلاً در روابط بین‌الملل می‌گویند همسایگانی که با همسایگان خود به توافق نرسیده‌اند و دوم تکیه بر شرق الزاماً و بی‌ثباتی است زیرا به منفعت وفادار هستند، از سوی دیگر نداشتن سواد اقتصادی نیز مشهود است. و لحظه بعد که به یک دولت واحد نرسیدیم، نقطه بعدی ماست، یعنی اگر اعتراضی شد سراغ محتوا نمی رویم. وقتی انتظار پاسخ صحیح را برآورده نمی کند، دولت از هم پاشیده می شود. دولت و مردم و بازار مورد توجه قرار نمی گیرد “و به همین دلیل در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و با وجود همه تلاش ها به نتیجه مشخصی نخواهیم رسید.”

دیدگاهتان را بنویسید