دولت باید دستش را از جیب مردم درآورد

دولت باید دستش را از جیب مردم درآورد

روز جدید نماینده مردم فارس در مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه وقتی تمام فلزات ساختمانی نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته است چگونه می توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت، گفت: اگر دولت بخواهد مسکن را کاهش دهد. قیمت ها، اول باید دستش را از جیبش در بیاورد. مردم را بکشد

علیرضا پاک فطرت در خصوص قیمت مسکن اظهار کرد: مسکن نیز تابعی از تورم، قیمت دلار و نوسانات بازار است. کاهش قیمت مسکن که باید در خواب دیده شود اما زمانی که عرضه مسکن افزایش یابد می توانیم قیمت آن را ثابت نگه داریم. دولت نمی تواند مسکن بسازد و در هیچ کشوری هم دولت به تنهایی مسکن ساخته نیست، بلکه باید مددکار باشد. اما وقتی شهرداری ها به ویژه در شهرهای بزرگ نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد عوارض ساخت و ساز را افزایش دادند، نباید منتظر تثبیت قیمت ها باشیم.

با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی چگونه می توان انتظار ارزان شدن مسکن را داشت؟

وی درباره تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن گفت: وقتی فلزات ساختمانی بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، چگونه می توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت؟ بنابراین اگر دولت می خواهد قیمت مسکن را کاهش دهد ابتدا باید دست از جیب مردم درآورد و قیمت محصولات خود را پایین نگه دارد. حتی در ساخت کابینت آشپزخانه نیز قیمت یراق آلات وارداتی از چین افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین دولت باید در عمل ثابت کند که به دنبال کاهش قیمت است. زیرا در آن حالت، حتی اگر خانه ساخته می شد، برای مردم ارزان نمی شد، مگر اینکه عرضه بیش از تقاضا باشد که بعید بود.

موارد که ایجاد می کنیم تنش اجتماعی و افسردگی را افزایش می دهد

پاک فطرت با انتقاد از اینکه مسکن در کشور ما به صورت علمی ساخته نمی شود، گفت: باید در کشوری که محل سکونت و آرامش است، مسکن ساخته شود. ما مسکن نمی سازیم تا عده ای را مجبور کنیم در آن زندگی کنند، زیرا این نوع مسکن باعث تنش اجتماعی، افسردگی و خشونت می شود. همانطور که می بینیم مردم خشن شده اند زیرا ساختمان های ما فضای باز ندارند و حریم خصوصی و حریم خصوصی رعایت نمی شود. این نوع مسکن که به صورت فشرده ساخته می شود مانند کمپ است و مشکلات اجتماعی ایجاد می کند و بسیاری از قسمت های مسکن مهر که به ویژه در شهرهای بزرگ ساخته می شود خوب است اما در خدمت بشریت نیست.

نظام اقتصادی دولت هماهنگ نیست

این نماینده مجلس درباره وام ودیعه مسکن برای مستاجران گفت: دولت تصویب کرده است که وام به مستاجران پرداخت شود اما مبلغ آن بسیار ناچیز است و اگر کسی بخواهد آن را بگیرد ارزشش را ندارد اما اگر بانک ها بگویند ما این وام را داریم. منابع ندارید، زیرا سیستم اقتصادی دولت هماهنگ نیست. بانک ها با دولت هماهنگ نیستند زیرا دولت از آنها وام های زیادی گرفته است و بنابراین هماهنگ عمل نمی کنند.

قیمت مسکن با تورم حرکت می کند

پاک فطرت در پایان خاطرنشان کرد: بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت یک و نیم میلیون خانه که در مرحله فونداسیون و اسکلت قرار دارند آغاز شده و باید یک تا یک سال و نیم منتظر ماند. برای تکمیل آن زمین و تسهیلات برای بقیه خانه های موعود در حال پیگیری است. بنابراین نمی توان قیمت مسکن را تا یک سال آینده ثابت نگه داشت و همراه با تورم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید