دولت با افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان مخالف است

دولت با افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان مخالف است

بازنشستگان مانند هر سال منتظر نتیجه جلسات شورای عالی کار بودند و هیات مدیره این سازمان طبق معمول در تصمیم خود با افزایش حقوق کارمندان، حقوق کارگران بازنشسته را افزایش داد. 57.4٪ برای حداقل دریافت کنندگان و 38٪ به علاوه یک مقدار ثابت برای سطوح دیگر.

سطوح دیگر در تامین اجتماعی و سطوح دیگر در دولت

“سایر سطوح بازنشستگان شاغل” به شدت با سایر سطوح دولتی متفاوت است. در دولت یک مستمری بگیر عادی با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم ماهیانه حدود 8 میلیون تن حقوق دارد که تقریبا دو برابر حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است. در واقع کمترین میزان مستمری در صندوق های دولتی بیش از 50 یا 60 درصد بالاتر از حداقل مستمری در تامین اجتماعی است. به همین ترتیب، طبقه متوسط ​​مستمری بگیران دولتی بسیار بیشتر از سایر سطوح در صندوق تامین اجتماعی حقوق می گیرند. وقتی صحبت از سایر سطوح دستمزد در تامین اجتماعی می شود، منظور افرادی است که مثلاً ماهیانه 5 یا 6 میلیون تن حقوق دارند. یعنی همه کسانی که مثلاً 4 میلیون و 700 هزار تن بیش از 4 میلیون تن حقوق می گیرند. میانگین دامنه حقوق دریافت کنندگان تامین اجتماعی بسیار کمتر از حقوق بازنشستگان دولتی است. فراموش نکنیم که در صندوق های دولتی، مدیران و کارگران بام بازنشسته داریم که هر کدام بیش از چهار پنج برابر یک کارگر بازنشسته حقوق می گیرند.

جزئیات مهم روش جدید قرعه کشی و ثبت نام خودرو زمان اضافی برای فروش خودروسازان اعلام شد
خود دولت نیز این تفاوت حقوقی را به رسمیت می شناسد. یک سال پیش در خرداد 1400 معاون برنامه و بودجه سازمان میانگین حقوق بازنشستگان کشوری اعم از کشوری و لشکری ​​را 2 میلیون تن بیشتر از مستمری بگیران تامین اجتماعی اعلام کرد. وی گفت: میانگین حقوق بازنشستگان در کشور به 7 میلیون و 278 هزار تن رسیده است.

میانگین حقوق کارگران بازنشسته به گفته مسئولان دو میلیون تن کمتر و حدود 5 میلیون تن است. این در حالی است که آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی نشان می دهد که حدود 65 درصد از بازنشستگان این سازمان دارای «حداقل درآمد» یا «زیر حداقل درآمد» و در بهترین حالت ماهانه تنها 4 میلیون حقوق هستند. توماس

اکنون با وجود این تبعیض دستمزدی و استقلال نهادی و مالی سازمان تامین اجتماعی، دولت درصدد افزایش مستمری کارگران به ویژه در سطوح دیگر است (یعنی کسانی که نامشان فقط سطوح دیگر است و در واقع فقط کمی بیشتر از 4 حقوق دریافت می کنند. میلیون تن) به نظر می رسد برخی از اعضای شورای دولت مصمم به افزایش مستمری مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی به دلیل بازنشستگان دولتی تنها به ده درصد هستند.

بازنشستگانی که دو ماه است نگران هستند و واقعا از نرخ عجیب تورم ماهانه در آن دو ماه از ابتدای سال متعجب هستند؛ تورم مواد غذایی در اردیبهشت ماه بالای 50 درصد و تورم رسمی در سال 1400 بدون احتساب گرانی های دو ماه اخیر به گفته علی دهگان کیا (رئیس کانون بازنشستگان تهران) حدود 48 درصد است. قانون بودجه شامل افزایش حقوق بازنشستگان کشوری می شود و حالا انگار می خواهد به زور همین تعداد را تزریق کند و سایر سطوح مستمری بگیران کارگری را چند برابر کند؟

بازنشستگی / نارضایتی از قانون را نقض نکنید

این فعال صنفی بازنشسته از راه طولانی سختگیری و نارضایتی جامعه بازنشستگان می گوید. بازنشستگانی که در هفته های اخیر به مراکز مراجعه کرده اند می گویند: شما در دفاع از حقوق صنفی ما کوتاهی کرده اید. – حالا باید چه کار کنیم؟

اگر قانون و روال قانونی را زیر پا بگذارند، این رویه عادی می شود و دیگر قوانین مزد و شورای عالی کار و سه جانبه گرایی بی معنا می شود. ما اصرار داریم که این قانون و آیین نامه اجرایی آن تحت تأثیر قرار نگیرد.

روستائیان توضیح می دهند: مستمری بگیران در وضعیت بسیار بدی قرار دارند. نگرانی های زیادی وجود دارد؛ طبق وعده وزیر کار قرار بود کار در اول خرداد به اتمام برسد که تصمیم افزایش آن در هیئت وزیران به تصویب رسید اما باز هم خبری نشد. این امر منجر به اعتراض بازنشستگان شد. آنها در تماس هستند و انتقادات شدیدی می کنند. ما باید پاسخگوی مستمری بگیران باشیم اما این تاخیر هیچ بهانه ای نیست. در کابینه برخی موافق مصوبه هستند اما عده ای مخالف مصوبه هستند. ما در کنار کسانی هستیم که قانون را رعایت نمی کنند و با مصوبه شورای عالی کار مخالف هستند. ما همه کارگر هستیم و تابع قوانین کار هستیم. در قانون کار، ماده 41 وضعیت افزایش دستمزد را تعریف کرده و مقرر می دارد که دستمزد کلیه کارگران بر اساس تورم و سبد حمایتی خانوار تعیین شود. بر اساس این الزامات، شورای عالی کار نیز لایحه دستمزد امسال را تصویب کرد که به قانون تبدیل شد. حالا عده ای می خواهند این «قانون» را زیر پا بگذارند.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران هشدار داد: اگر قانون و رویه قانونی را زیر پا بگذارند، این رویه عادی می شود و آن وقت قوانین مربوط به مزد و شورای عالی کار و سه جانبه گرایی بی معنا می شود. قانون و چارچوب اجرایی آن تحت تأثیر قرار نمی گیرد. به علاوه مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی را داریم که تعیین مستمری بازنشستگان را تنظیم می کند. در اصل ۱۱۱ آمده است که افزایش حداقل مستمری باید با افزایش حداقل مزد تعیین شود. اما آقایان بحث بند 96 قانون تامین اجتماعی و افزایش آن را به سطوح دیگر دارند. قانون به وضوح افزایش حقوق بازنشستگی را به اندازه افزایش هزینه زندگی و تورم تحمیل می کند. جواب بدهند اگر قرار است این ماده قانون اجرا شود واقعا چند درصد حقوق بازنشستگان باید افزایش یابد؟!

ده درصد را از کجا آوردی؟!

دولت هر ساله در لایحه بودجه به افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران اشاره می کند. در بودجه 1401 افزایش حقوق کارکنان اجیر و بازنشسته ده درصد تعیین شده است. به گفته دهقان کیا، ارقام دستمزد در قانون بودجه هیچ ربطی به کارگران اجیر و بازنشسته ندارد، همانطور که منابع و هزینه های سازمان تامین اجتماعی و افزایش مستمری بازنشستگان آن ربطی به دولت ندارد؛ اما این رقم ربطی به کارگران اجیر و بازنشسته ندارد. این سازمان یک سازمان غیردولتی است و برای پرداخت های خود بودجه تامین می کند. دولت حتی بدهی ها را هم پرداخت نمی کند!

انتظار داریم رئیس جمهور وارد عمل شود و بر اساس مصوبه شورای عالی کار ارسالی از سوی هیات مدیره سازمان که در اولین جلسه هیات وزیران به تصویب خواهد رسید، دستور افزایش مستمری بازنشستگان را صادر کند.

اما مشکل اینجاست که عددی که دولت در قانون بودجه تعیین کرده کاملاً مشکل ساز شده است. دهنکیا گفت: با توجه به بالا بودن حقوق بازنشستگان و اصلاح و تداوم آن ده درصد برای مستمری بگیران در کشور افزایش می یابد که همان ده درصد نیست. این ده درصد فقط برای دولت هاست. البته دولت باید بگوید منطق آن ده درصد چیست. آقای هندوزی در مصاحبه ای گفته است که در زمان تحویل دولت تورم 55 درصدی داشتیم و همچنین مدعی شد که تا پایان سال 1400 تورم به 40.2 درصد رسیده است. میانگین این دو عدد حدود 48 درصد است. خود دولت هم می داند که در سال 1400 به طور متوسط ​​48 درصد تورم داشتیم. این ده درصد را از کجا آوردند؟! آنها نمی توانند چنین ارقام نامناسبی را بر بازنشستگان شاغل تحمیل کنند. ما حاضریم با کارشناسان دولتی و مخالفان مصوبه شورای عالی کار که تا امروز عید ده تا دوازده میلیون نفر را سردرگم و تحت فشار قرار داده است، بحث کنیم تا ثابت کنیم قانون چه می گوید و عدالت چیست.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران با بیان اینکه «تمام مراحل قانونی را برای تحقق حقوق بازنشستگان انجام داده ایم»، گفت: همه نسبت به مطالبات ما آگاه هستند؛ از حراست وزارت کار گرفته تا استانداری و همه وزارتخانه ها؛ جواب نمی دهند و اگر صبر بازنشستگان لبریز شود ما مقصر نیستیم. آنچه ما می خواهیم فقط قانون است و چیزی خارج از قانون نمی خواستیم. انتظار داریم رئیس جمهور وارد عمل شود و بر اساس مصوبه شورای عالی کار ارسالی از سوی هیات مدیره سازمان که در اولین جلسه هیات وزیران به تصویب خواهد رسید، دستور افزایش مستمری بازنشستگان را صادر کند. بازنشستگانی که در خط مقدم انقلاب و جنگ و شرایط تحریم بوده اند و همیشه پول داده اند، نباید این همه تحت فشار قرار گیرند. در حال گفتگو با برخی از نمایندگان مجلس نیز هستیم. کسانی که با رای کارگران و بازنشستگان وارد مجلس شدند هنوز صدای بازنشستگان را نمی شنوند!

تا امروز؛ 3 ژوئن; بازنشستگان برای دفاع از حق قانونی خود برای دریافت حقوق سه جانبه مصوب شورای عالی کار به هر دری می زنند. شورای عالی کار با همه ضعف‌ها و کاستی‌های ساختاری، تنها شورای سه‌جانبه‌ای در کشور است که کارگران در آن حضور دارند و می‌توانند تا حدودی درباره برخی مطالبات و مسائل مربوط به کارشان به توافق برسند. اما آخرین سوگیری ها علیه سه جانبه گرایی، خلاف ماده 96 قانون تامین اجتماعی و معیشت بازنشستگان کم درآمد است که بیش از 2.5 میلیون نفر از آنها در بهترین حالت ماهانه 4 میلیون تن حقوق می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید