دولت بدنبال انتزاع سازمان ثبت اسناد و املاک از قوه قضائیه نیست

وزیر دادگستری وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر انصراف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سیستم قضایی، اظهار داشت: اگرچه احتمال پذیرش آن توسط شورای نگهبان کم است، اما اگر شورای نگهبان تشخیص دهد که این عقب نشینی خلاف قانون اساسی نیست، وزارت دادگستری بهترین مکان برای دولت برای رسیدگی به آن است.

رحیمی در خصوص سوال یکی از دانشجویان مبنی بر قانون الزام به ثبت رسمی اسناد گفت: اگرچه ایراداتی به آن وارد است، اما باید از اسناد عادی و نواقص آن فاصله بگیریم و سازوکاری ارائه دهیم تا مردم بتوانند عادی خود را تبدیل کنند. اسناد رسمی..

وی در خصوص قانون شوراهای حل اختلاف گفت: این قانون فراز و نشیب های زیادی داشته است و با این قانون جدید شوراهای حل اختلاف منحل نشده و فقط رویه های صلح و سازش را انجام داده اند. بنابراین دادگاه های قاضی ایجاد می شوند.

وزیر دادگستری در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر قانون تسهیل کسب و کار در حوزه وکالت گفت: قوه قضاییه باید قانون جامع وکالت را تدوین کند و تلاش شود در برخی موارد وکالت الزامی شود و بر شهروندان فشار وارد شود. خوب بیایید بیمه وکالت را وارد این لایحه کنیم.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا از تخصص ها برای جداسازی دانشجویان غفلت می شود، گفت: دلیل تربیت داور این است که داوران در تمام زمینه های داوری حضور داشته باشند و برخی از تخصص ها را در حین آموزش یاد بگیرند، کارآموزی و خدمت اما این دغدغه هم هست. جدی است و باید به آن رسیدگی شود.

وی در پاسخ به نگرانی یکی از دانشجویان از فضای آموزشی و نبود خوابگاه همسریابی در دانشگاه، گفت: مشکلات اصلی دانشگاه را می دانم. در این سال ها کارهای زیادی انجام شده است اما باید چنین زیرساخت هایی فراهم شود تا دانش آموز بتواند بدون دغدغه درس بخواند. در مورد خوابگاه خانواده هم باید بتوانیم شرایط مساعدی را برای ترویج ازدواج فراهم کنیم.

دانش آموزان از موثرترین افراد جامعه هستند

وزیر دادگستری با گرامیداشت این روز و یاد و خاطره شهدای 25 آذر 1332 افزود: دانش آموزان از موثرترین افراد جامعه هستند که می خواهند در آینده کشور را اداره کنند.

وی خطاب به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شما که در دستگاه قضایی ظاهر می شوید و قاضی می شوید مسئولیت بسیار بزرگی دارید که باید به آن توجه داشته باشید.

رحیمی با بیان اینکه اگر تقاضا نباشد شاید رسیدگی به این مجموعه کمتر شود، افزود: رئیس دانشگاه علوم قانونی همواره تلاش می کند با پیگیری جدی دغدغه دانشجویان و دانشگاه را برطرف کند چرا که اگر بخواهیم برای تربیت داوران خوب باید از همین دانشگاه شروع کنیم و همه چیز را آماده کنیم یکی از این مسائل، بستر مادی است که باید فراهم شود، زیرا اگر پایه اولیه نباشد، دچار مشکل می شویم.

وزیر دادگستری ادامه داد: دوره آموزشی قضات به این دلیل راه اندازی شد که در آینده تنها راه جذب قاضی از این طریق خواهد بود و در حالی که سالانه به 800 قاضی نیاز داریم، ظرفیت این دانشگاه در آن سطح نیست. بنابراین چاره ای جز رعایت الزامات لازم در این زمینه نداریم.

رحیمی با تاکید بر اهمیت دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه برای کشور، گفت: اگر قوه قضاییه که یکی از ارکان مهم حاکمیتی است، خواهان ارتقای امنیت قضایی است، راه حل آن ارتقای سطح امنیت است. وضعیت این دانشگاه بنابراین باید در این دانشگاه قضاتی تربیت کنیم که هم از نظر علمی و هم از لحاظ قضایی توانمند باشند و در عین حال از سلامت هم برخوردار باشند.

وی مهمترین موضوع در وزارت دادگستری را ارتباط بین دستگاه ها عنوان کرد و افزود: در وزارت دادگستری ارتباط قوه قضائیه و دولت را ساماندهی کرده ایم و با امضای تفاهم نامه ای با قوه قضائیه شکل گرفته ایم. کارگروه هایی که نمایندگان بتوانند به راحتی با قوه قضائیه ارتباط برقرار کنند و نتیجه هماهنگی نیروها کارایی بالای دستگاه ها باشد.

رحیمی بیان کرد: یکی از وظایف وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی حقوق کودک بررسی وضعیت حقوق کودک در کشور و گزارش آن به سازمان ملل است که طبق تعهد بین المللی خود این کار را انجام می دهیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: در راستای حقوق کودک تلاش کرده ایم کارهایی را انجام دهیم تا در داخل تاثیرگذار باشد. در قانون حمایت از کودکان تحت نظارت و بدرفتاری یک ماده وجود داشت که ما آن را اصلاح کردیم و در این اصلاحیه خدمات اجتماعی می توانند به طور موقت کودکان بدون نظارت را به خانواده هایی که آنها را می خواهند تحویل دهند. بنابراین، شرایط دشوارتری برای فرزندخواندگی وجود ندارد. اگر چه صلاحیت اخلاقی خانواده ها ابتدا بر اساس رفاه مشخص می شود.

وی ادامه داد: مجتمع های شادی زندگی در سراسر کشور نیز وظیفه دارند بین مراقبت های اجتماعی و دادسرا و نهادهای مختلف سرپرستی ارتباط برقرار کرده و روند سرپرستی کودکان را تسهیل کنند.