دولت برنامه ای برای کنترل نقدینگی ندارد

دولت برنامه ای برای کنترل نقدینگی ندارد

وضعیت اقتصادی کشور صدای همه را بلند کرد حتی نمایندگان دولت در مجلس. قرار بود با وحدت دولت همه چیز هموار شود و با بیرون راندن نیروهای به اصطلاح «سکولار» از بدنه دولت، همه امور با کمک نیروهای اصولگرا سامان یابد و اوضاع اقتصادی بهتر شود. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه وضعیت بدتر شد.

به گزارش اقتصاد 24، بسیاری از اصولگرایان که «سوئیچ» حسن روحانی را به سخره گرفتند، امروز دیده اند که بسیاری از مردم خواهان بازگشت همان سیاست های رئیس دولت یازدهم و دوازدهم هستند که از تعامل با غرب و تصمیم گیری برای صدور برجام و تصمیم گیری در خصوص برجام و برجام خبر داده بودند. اجرا شده

هیچکس از کار تیم اقتصادی رئیس جمهور راضی نیست

اما چرا وضعیت اقتصادی امروز تا این حد شکست خورده است و مقصر کیست؟ در همین زمینه محمدحسین فرهانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم گفت: متأسفانه هیچکس اعم از مردم، کارشناسان، کارشناسان و حتی در برخی از بخش‌ها از دولت سیزدهم برخوردار نیست. دولت از عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی راضی هستند و به همین دلیل ناراحت هستند. یکی از دلایل مهم این وضعیت نابهنجار اقتصادی افزایش نقدینگی در جامعه است. متاسفانه دولت برنامه ای برای کنترل نقدینگی ندارد. رقابت بین مجلس و دولت برای افزایش نقدینگی به جای کنترل و کاهش آن در جریان است.

وی افزود: امیدواریم از یک سو با کنترل نقدینگی مشکلات اقتصادی را حل کنیم و از سوی دیگر با سیاست های خارجی مطلوب با مواردی مانند معاهده شانگهای، چین و همسایگان مختلف و ایجاد ارز منطقه ای و مشترک، بتوانیم به نتیجه برسیم. راه حل های مختلف دیگر و بهبود شرایط ثبات را بازگردانید همانطور که در اروپا برای یورو اتفاق افتاد. در غیر این صورت با وجود این وضعیت نه تنها نمایندگان مردم، بلکه هیچکس دیگر از کار دولت راضی نخواهد بود.

نماینده تبریز تصریح کرد: نقش و خطای مجلس در شرایطی که بخواهیم دولت یا وزرای آن را برکنار کنیم کمتر از دولت نیست چرا که مثلا دولت آقای روحانی در سال گذشته بودجه ارائه کرد. سال 1400 90 هزار میلیارد تومان ملک در نظر گرفته شده فروش دولت برای افزایش حقوق و پرداخت بدهی به صندوق ها. بنابراین این کار را شروع کردند و مجلس به جای تعدیل مبلغ آن را به 120 هزار میلیارد تومان رساند که بالا و تورم زا بود. در بودجه عمومی بعدی که رد شد و به دولت برگردانده شد، دولت 120 هزار میلیارد را نگه داشت و به 90 برنگشت و مجلس وقتی دید دولت در لایحه دوم 120 هزار میلیارد را نگه داشته، این مبلغ را به 90 افزایش داد. 150 هزار میلیارد و تحقق 150 هزار میلیارد در آن سال حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است.

فرحانی تصریح کرد: پرداخت حقوق یکی از هزینه های اجتناب ناپذیر است و باید در ابتدای ماه بدون تاخیر پرداخت می شد، بنابراین در آن زمان مجبور به چاپ پول و چاپ پول در شرایط عادی بدون تحریم و بدون توقع تورمی شدند. برای هر تلاشی (هزار میلیارد تومان). ) تورم یک و نیم درصدی ایجاد می کند، طبیعتا مابه التفاوت 120 هزار میلیارد تومان با 90 هزار میلیارد تومان که برای یک سال تعیین شده بود، در سال بعد هم تکرار شد، بنابراین می توان گفت ما همدست دولت هستیم. در این اشتباه و چرخه معیوب است ادامه دادیم

تزریق 240 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه به بازار

نماینده مردم تبریز ادامه داد: نتیجه این اشتباه تزریق 240 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه در بازار بود و طبیعی است که اگر 240 را در 1.5 درصد ضرب کنیم تنها 36 درصد تورم ایجاد کردیم. توسط این مورد افزایش نقدینگی فقط اینجا نبود، تسهیلاتی که بانک ها موظف بودند به افراد بدهند، نقدینگی را در جامعه افزایش داد و تورم بالا رفت.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر کسی حتی دروس اولیه اقتصاد کلان را خوانده باشد، می داند که وقتی تورم رخ می دهد، تاثیر مستقیمی بر قیمت ارز، طلا و سایر موارد، حتی میوه ها و … خواهد داشت. پوشاک و تولیدکنندگان باید هزینه بیشتری برای تهیه مواد اولیه و پرداخت هزینه کنند، بنابراین مجلس و دولت تقریباً به یک اندازه درگیر تورم هستند. اگر قرار است فردی استیضاح شود، هر دو باید پاسخگو باشند.وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه از اختیاراتی که فرماندهی معظم کل قوا به سران قوا داده اند در این مسیرها استفاده نمی شود و همه ما در حال رقابت هستیم. افزایش نقدینگی، که نتیجه آن است.» این تورم است

دیدگاهتان را بنویسید