دولت برنامه های اولویت دار را دنبال می کند که منجر به بهبود معیشت مردم می شود

ساعت: 16:31
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921957

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت مصمم است پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی که منجر به تحول و تقویت اقتصاد و بهبود معیشت مردم می شود را پیگیری و به سرانجام برساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در این جلسه محمد محبر معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جامعیت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اختیارات ستاد فرماندهی گفت: این پرسنل از توانایی ها و اختیارات ویژه ای برای حل مشکلات کشور برخوردار هستند که باید این توانمندی ها حداکثر استفاده شده است.

وی افزود: طرح های منتخب و اولویت دار اقتصاد مقاومتی به صورت مستمر و شبانه روزی توسط دبیرخانه ستاد رصد می شود و در صورت وجود موانع و نیاز به تسهیل، مصوبات لازم را در جلسات ستاد خواهیم داشت.

مخبر افزود: دولت مصمم به پیگیری و اجرای طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی است که منجر به تحول و تقویت اقتصاد و ارتقای معیشت مردم می شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ظرفیت و موقعیت استثنایی کشور برای توسعه ترانزیت یک مزیت خدادادی و بسیار ارزشمند است و لازم است با برنامه ریزی دقیق این فرآیند تکمیل و استفاده شود. و حداکثر تلاش .سرعت راهرو.

در این جلسه که وزرای اقتصاد و دارایی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند، دبیر ستاد گزارشی از فعالیت های دبیرخانه از ابتدای سال 1401 برای شناسایی پروژه های اولویت دار کشور و سپس دو طرح اولویت دار و تحول آفرین در نظر گرفت.

بر این اساس پروژه کریدور ترانزیتی شمال جیش جنوبی شامل 6 طرح اقدام و زیربنایی در وزارت راه و شهرسازی ارائه و به تصویب رسید و طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز شامل 16 پروژه بزرگ ارائه و تصویب شد. توسط وزارت نفت طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال – جنوب با توجه به اهمیت توسعه ترانزیت ریلی کشور به عنوان یکی از محورهای راهبردی ایجاد تجارت پایدار و تقویت اقتصاد تصویب شد و بر اساس ماده 12 سیاست های کلی اقتصاد پایداری، یک مفهوم به تصویب رسید. «توسعه پیوندهای راهبردی و وابستگی تجاری متقابل» احداث و تکمیل 5 پروژه زیرساختی در کریدور شمال – جنوب و یکپارچه سازی مدیریت ترانزیتی و افزایش بهره وری 2 محور اصلی این طرح است.

طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» نیز با توجه به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز به عنوان یکی از محورهای راهبردی ایجاد امنیت انرژی و تقویت اقتصاد و بر اساس مواد 13 و 15 به تصویب رسید. از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مفهوم «کاهش فروش نفت خام و افزایش و تثبیت درآمدهای حاصل از زنجیره نفت و گاز» است. نوسازی و بهینه سازی 7 پالایشگاه، احداث 3 پالایشگاه پتروشیمی، اجرای 2 طرح تامین خوراک پتروشیمی و احداث 4 واحد بزرگ پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش بالادستی 4 محور اصلی این طرح است.

لازم به ذکر است ستاد اقتصاد مقاومتی وظیفه پیگیری و پیشبرد «اقدامات اولویت دار، جهشی و فوریتی» را برای پایدارسازی اقتصاد و ایجاد تحول اقتصادی بر عهده دارد. روال این ستاد در دولت سیزدهم «تصویب طرح های منتخب و محدود و تحول آفرین با محوریت تحقق اقتصاد مقاومتی» و «پیگیری گام به گام و رفع موانع و تسهیل تا حصول نتیجه» است.
بر این اساس طرح های انتخاب شده و مصوب ستاد به صورت مستمر توسط دبیرخانه ستاد در معاونت اول نهادهای مسئول رصد و تسهیلات لازم برای آن اعطا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید